Google Digimarkkinointikurssi

Kirjoittaja: Lassi Pohtola

2 tammikuun, 2021

Lähdeteos:

Lähdeteoksen kirjoittaja:

Teoriapisteet:

Suoritin tämän kurssin kaikki 26 erillistä oppimismoduulia sekä loppukokeen tämän syyslukukauden aikana. Tavoitteenani oli tehdä ainakin muutama moduli viikossa, jotta asia pysyisi mielessä ja asiat tulisivat pikkuhiljaa opiskeltua. Suurimmaksi osaksi näin olikin mutta välillä tuli viikkoja kun kurssi ei edennyt yhtään. Pidin kuitenkin todella paljon verkkokurssista ja siitä vapaudesta, että kurssin voi suorittaa oman aikataulun mukaan ilman ahdistavia deadlineja.

 

Miksi suoritin kurssin?

Lähdin tekemään kurssia sillä olen paljo tekemisissä verkkokaupan digimarkkinoinnin kanssa, sekä minua kiinnosti oppia vielä syvemmin miten ¨mainoskoneistot¨ ja hakukoneet toimivat. Uskon että kurssin suoritettuani teen enemmän omia oivalluksia esimerkiksi mainosten toimivuudesta ja osaan tulkita mitkä asiat tekevät jostain mainoksesta tuottavamman kuin toisesta ja näin saavuttaa parempia tuloksia markkinoinnin avulla. Toivon pääseväni tekemään tulevaisuudessa projekteja joissa voin joko tarjota hakukoneoptimointia sekä mainosten tekemistä muille yrityksille tai hyödyntää oppimiani taitoja omien projektien markkinoinnissa.

 

Mitä opin?

Lähtökohtana minulla oli jo jonkinverran kokemusta Google ads:in sekä Google analyticsin käytöstä ja perusperiaatteista, mutta opin kurssin aikana monia uusia asioita miten esimerkiksi mainokset jakautuvat hakusivulle. Tärkeimpinä oppeina pidän juurikin mainosalustan toimintaperiaatteen kokonaisvaltaisempaa ymmärrystä.

Orgaanisesta hakukonenäkyvyydestä mieleeni jäi se, että verkkosivustojen tulisi keskittyä paljon sivustoilla esitettävien tietojen kieliasuun sekä monipuolisiin ja hyvin esimerkiksi tuotetta kuvaaviin sanavalintoihin. Hakukoneet ¨lukevat¨ verkkosivuilta otsikkoja, tuotekuvauksia, kuvatekstejä, kuvien tiedostonimiä jne. Joten mitä monipuolisemmin esimerkiksi sanaa ¨Moderni Nojatuoli¨ käytetään niin kuvateksteissä, kuvatiedostojen metatiedoissa, tuotekuvauksissa yms. Sitä paremmat mahdollisuudet sillä on näkyä orgaanisissa eli ei maksetuilla hakupaikoilla google haussa kun joku etsii googlesta modernia nojatuolia.

Maksullisesta hakukonemainonnasta päällimmäisenä jäi mieleen avainsanojen kova kilpailu. Esimerkiksi jos haluaa mainostaa huonekaluja myyvää verkkokauppaa huonekaluja etsivälle henkilölle, ei kaikista yleisimmät hakusanat esimerkiksi ¨huonekalut¨ole välttämättä paras valinta, sillä luultavasti myös kaikki alan kilpailijat haluavat näkyä kyseisellä haulla googlessa. Tämä aiheuttaa suuren kilpailun mainosten näkyvyydestä jolloin mainonnan hinta nousee suuremmassa suhteessa tuloksiin, verrattaen hieman omaperäisempien mutta kuluttajien käyttämillä hakusanoilla tehtyihin mainoksiin.

Mobiili on tärkein. Ehkä tärkein asia muistettavaksi niin kurssista kuin tästäkin esseestä. Ihmiset käyttävät nykyään jatkuvasti mobiililaitteitaan netin selaamiseen, sosiaaliseen mediaan, peleihin, tiedonhakuun jne. Se on kuin luotu digimarkkinointia varten sillä se tarjoaa lukemattomia tapoja työntää mainoksia kohdeyleisösi silmien eteen. Tästä syystä on tärkeää muistaa esimerkiksi mainoksia tehdessä, millainen mainos saisi sinut pysähtymään, kiinnostumaan ja klikkaamaan kun olet ¨kiireessä¨ selaamassa puhelintasi ja annat uusille asioille n.3-6 sekunttia aikaasi jolloin teet päätöksen siirrytkö eteenpäin vai kiinnostuitko asiasta.

 

Miltä tuntui?

Pidin kurssin suorittamistapaa melko hyvänä, välillä jotkut osiot kyllästyttivät ja tuntuivat itsestäänselvyyksiltä, mutta kyllä sieltä silti löytyi paljon tärkeää tietoa kun rupesi ajattelemaan syvemmin miksi jokin tuntuu itsestäänselvyydeltä. Olisin ehkä toivonut lisää visuaalisilla esimerkeillä ohjattua toimintaa itse googlen palveluita käyttäen, mutta tässä kurssissa keskityttiin vain asian ymmärtämiseen, ei niinkään käytännön toteuttamiseen.

 

Miten käytän jatkossa opittuja asioita?

Odotan että pääsen starttaamaan keväälle suunnittelemani projektin jota pääsen markkinoimaan verkossa kurssista saatujen oppien pohjalta ja kehittämään toimintaa niin, että digimarkkinoinnin avulla löytäisin kohderyhmääni kuuluvia asiakkaita.

 

You May Also Like…

Digimarkkinointi

Pääsin viimein digimarkkinointikirjan kimppuun, joka on pitkään kulkenut lukulistallani mistään sitä löytämättä....

Asiakastutkimus

Valitsin luettavaksi seuraavan kirjan Asiakastutkimuksen perusteet ja käytännöt. Kirjan lukemisen tarkoituksena oli...

Intohimona brändit

Tämä kirja päätyi reflektoitavaksi nyt, sillä brändit ja niiden kilpailu on ollut viime vuosina todella kovassa...

0 kommenttia

Lähetä kommentti