Frank Martela – Tahdonvoiman käyttöohje

Kirjoittaja: Ilona Vaherto

11 helmikuun, 2022

Lähdeteos: Tahdonvoiman käyttöohje

Lähdeteoksen kirjoittaja: Frank Martela

Teoriapisteet: 2

Tahdonvoima – Mitä se oikeastaan on?
Tahdonvoimaa tarvitaan silloin, kun täytyy tehdä päätös kahden halun väliltä. Se on kykyä valita mieleemme tulvivista impulsseista se, joka on pitkällä tähtäimellä järkevämpi päätös. Se on kykyä sanoa ei väärille asioille, ja kyllä oikeille asioille. Menenkö lenkille virkistämään mieltäni, vai jäänkö kotiin sohvan pohjalle? Paiskaanko hetken mielijohteesta kiukkuisena pohjaan palaneet riisit ja kattilan ikkunasta ulos, vai keitänkö uudet riisit? Itselläni oli ennen kirjan lukemista hieman häilyvä ja epäselvä käsitys motivaation ja tahdonvoiman eroista, sillä pidin niitä suunnilleen samana asiana; kumpikin on eteenpäin puskeva voima, jota tarvitaan jonkun asian saavuttamiseksi. Kirja muistutti siitä, miten motivaatio ja tahdonvoima toimivat yhdessä, jolloin sain selkeytettyä omia ajatuksiani. Tahdonvoimaa ei tarvita, jos on riittävän motivoitunut. Jos minulla on halu lähteä nurmikolle harjoittelemaan käsilläseisontaa niin teen niin, eikä siihen tarvita tahdonvoimaa. Siinä vaiheessa kun käsillä seisominen vielä sujuu, mutta korvani kuulevat jäätelöauton lähestyvän, astuu tahdonvoima peliin. Pelkkä motivaatio käsilläseisontaan ei enää riitä, kun mieleen juolahtaa ajatus jääkylmästä mangomehujäästä kuumana kesäpäivänä. Näin sisälläni on ristiriita, ja tarvitsen tahdonvoimaa tekemään valinnan oikean valinnan harjoittelun jatkamisen ja jätskiautolle kiiruhtamisen väliltä.


Heikko vai vahva tahdonvoima, miten se vaikuttaa sinuun?
1960- luvulla tutkija Walter Mischel päätti tutkia lasten tahdonvoimaa vaahtokarkkitutkimuksella. Tutkimuksessa joukko 4-vuotiaita vaahtokarkeista pitäviä lapsia otettiin yksi kerrallaan tyhjään huoneeseen, jonka pöydällä oli vaahtokarkki. Lapsille annettiin lupa syödä vaahtokarkki heti kun heistä siltä tuntuu. Tämä ei kuitenkaan ollut ainut tapa toimia, sillä lapsille myös kerrottiin, että jos he jaksaisivat odottaa varttitunnin syömättä vaahtokarkkia, he saisivat palkinnoksi toisenkin vaahtokarkin. Riittääkö nelivuotiaalla tahdonvoimaa vastustaa hetken kiusausta? 20 vuotta myöhemmin samoja henkilöitä tutkittiin uudelleen, ja tuloksista havaittiin selkeä yhteys tahdonvoimalla elämän muihin aspekteihin. Verrattuna korkeammalla tahdonvoimalla suoriutuneisiin henkilöihin, vähäisellä tahdonvoimalla varustetut henkilöt (eli ne lapset jotka söivät vaahtokarkin välittömästi pois) havaittiin suoriutuvan heikommin kouluissa, olevan sosiaalisesti epäsuositumpia, omaavan korkeamman painoindeksin sekä huonomman itsetunnon. Kirsikkana kakun päälle, he myöskin käyttivät todennäköisemmin huumeita. Kuinka voimme opetella vahvistamaan tahdonvoimaa välttääksemme edellä mainitut heikkoon tahdonvoimaan liitetyt ikävät asiat?


Tahdonvoimaa ei rahalla saa

Heti kirjan alussa vaahtokarkkitutkimuksesta lukiessani aloin pohtimaan itseäni vastaavanlaisessa houkutuksella tahdonvoimaa koettelevassa tilanteessa, ja päädyin siihen lopputulokseen, että jos suoriutuisin luovuttamatta, niin se ei tosiaankaan tulisi olemaan minulle helppoa. Olen viimeiset kaksi vuotta kamppaillut järkevien ja terveellisten elämäntapojen ylläpitämisen kanssa, viimeisempänä älynväläyksenä päätin ostaa valmennuksen jolla saisin elämäntapani vihdoinkin lopullisesti korjattua! No, valmennus on ohi ja muutamaa ihan hyvää käytännön vinkkiä lukuun ottamatta se oli silkkaa rahantuhlausta. Miksi? Oma tahdonvoimani elämäntapakorjauksen suhteen ei ollut riittävä, jotta olisin pystynyt tekemään ja pysymään oikeissa päätöksissä ja näin saada muutoksia aikaan. Jos sinulla on vaikeuksia saada hyviä päätöksiä tehtyä tahdonvoimasi ollessa puutteellinen, niin muista tämä: Ei kukaan valmentaja, eikä mikään ohjenuora voi antaa raudanlujaa tahdonvoimaa käytettäväksesi. Se sinun täytyy hoitaa itse treenaamalla kuntoon.


Tahdonvoima kuluu – käytä sitä siis viisaasti
En ollut aikaisemmin ajatellut paljoa tahdonvoiman kulumista ja sen vaikutuksia päätöksentekoon, mutta kirja muistutti minua siitä että tahdonvoima tosiaankin kuluu käytössä, joten on hyvä miettiä mihin haluaa tahdonvoimaansa kuluttaa. Jos iltapäivällä on tärkeä palaveri missä tehdään isoja päätöksiä, on ehkä parempi olla miettimättä koko aamupäivää kotona vaatteita vaihdellen, että mikä olisikaan täydellisin look palaveriin, ja näin kuluta tahdonvoimaa jota olisi hyvä säästää oikeasti merkityksellisten päätösten tekemiseen.


Miten treenata tahdonvoimaa?
Tekstin alkupäässä mainitsin tahdonvoiman vahvistamisesta – miten se siis tehdään? Tässä vielä muutamia kirjan oppeja tahdonvoiman vahvistamiseen. Osittain nämä kirjan vinkin olivat hyvin tuttuja ja kliseisiä lauseita, joista en välttämättä kirjaa lukiessa innostunut. Näitä on hyvä kuitenkin pohtia, ja jos vinkki on mielestäni aivan sysisurkea, niin voin ainakin miettiä sen tilalle parempia ratkaisuja!


Tee tavoitteestasi se helpoin vaihtoehto

  • Muokkaa ympäristöäsi sellaiseksi, että se palvelee sinua tekemään oikeita päätöksiä valintojen hetkellä.
    Seuraa ja kirjaa ylös matkasi kohti tavoitteita
  • Kun kirjaat ylös askeleesi kohti tavoitteita, näet konkreettisesti tehneesi oikeita päätöksiä joka motivoi sinua jatkamaan kohti tavoitetta.
    Aseta osatavoitteita, palkitse itseäsi onnistumisista
  • Joskus isoa tavoitetta on hyvä pilkkoa pienempiin osiin, jotta motivaatio pysyy yllä.
    Tee tai älä tee – älä melkein tee
  • Kun päätät tarkasti mitä aiot tehdä, ja kuinka teet sen, on onnistuminen paljon todennäköisempää kuin ”katsotaan, teen niin kauan kuin jaksan” tms.
    Aseta itsellesi selkeät rajat
  • Lipsahduksia ja vääriä päätöksiä todennäköisesti tulee, jos niitä ei ole itseltään kunnolla kieltänyt.
    Ole itsellesi armollinen
  • Elämään kuuluu virheet ja huonot päätökset, niitä tulee tehtyä eikä se ole maailmaloppu. Aina voi tsempata seuraavaan yritykseen. Se, että lyö hanskat tiskiin heti ensimmäisestä huonosta päätöksestä, ei varsinkaan auta menemään kohti tavoitetta. Ylös ja eteenpäin siis!

You May Also Like…

Sinistä vettä parkkihalliin!

Sinistä vettä parkkihalliin!

Sinisen meren strategia on vuonna 2005 julkaistu teos, jonka on kirjoittanut professorit W. Chan Kim ja Renee...

0 kommenttia

Lähetä kommentti