Exit 2

Kirjoittaja: Teemu Vänttilä

13 joulukuun, 2021

Lähdeteos: Exit 2

Lähdeteoksen kirjoittaja: Anssi Kiviranta

Teoriapisteet: 2

Exit 2                                                                   Teemu Vänttilä

Exit 2 on Anssi Kivirannan kirjoittama kirja inspiroivista tositarinoista suomalaisilla yrityspoluilla. Halusin ottaa kirjan kuunteluun, koska minua kiinnostaa tarinat henkilöiden takaa. Tarina yrittäjänäkin on mielenkiintoinen, mutta yleensä yrittäjät, jotka pystyvät tekemään exitin ja luomaan menestyvän yritystarinan ovat mielenkiintoisia persoonia. Kunnioitan sellaisia henkilöitä, jotka uskaltavat ottaa riskejä yritykseen liittyen ja lopulta he saavat palkintonsa kaikesta tehdystä työstä. Tarinoista huomaa, että selkeästi vaikeinta on yrityksen alkuvaiheessa. Kaikki on epävarmaa ja tietoa tulevasta ei ole. Yrittäjiä yhdistää myös valtava intohimo tekemiseen. Menestykseen siis liittyy intohimo.

Exit käsitteenä tarkoittaa yrityskauppaa eli sitä, että perustaja on pystynyt myymään oman osuutensa perustetusta yrityksestä. Toiminta on siis perustettu alusta asti yrittäjän toimesta. Suomessa on vähättelemisen-kulttuuri. Omia onnistumisia ei kehuskella ja ihmiset ovat hyvin nöyriä. Mielestäni onnistuminen vaatii aina vähän ylpeyttä ja kehuskelua, ei todellakaan liikaa, mutta hieman. Suomessa pelätään epäonnistumista ja siksi varmasti moni huippuidea jää toteuttamatta.

Opin kirjasta paljonkin. 16 erilaista tarinaa ja eri kokemusta menestykseen ja exitiin. Kirjasta päällimmäisenä jäi mieleen, että melkein missä tahansa voi menestyä, kun on motivaatio tekemiseen. Asiat myös täytyy tehdä aina omalla ja uudella tyylillä. Pitää keksiä ja luoda jotakin sellaista mitä muut eivät ole vielä keksineet tai jos ei keksi uutta täytyy asiat tehdä paremmin ja eri lailla kuin muut tekevät.

 ”Ylitä aina asiakkaan odotukset”

Yrittäjien matkat kirjassa eivät olleet helppoja, jokaisella on ollut omat haasteensa eri vaiheilla. On ollut rahahuolia, ongelmia asiakkaiden tai kollegojen kanssa ja monia muita mutkia. Lähes poikkeuksetta tarinoita kuitenkin yhdistää sitkeys ja intohimo. Epäonnistumiset eivät vaikuta tekemiseen pitkäksi aikaa. Tuo on tyyli, johon minunkin tulisi opetella. Usein epäonnistumiset laskevat motivaatiota todella alas ja ongelmana on kiinnostuksen löytäminen uudestaan. Motivaatioon toki liittyy, että mitä olemme tekemässä. Jos tehtävä asia on tarpeeksi kiinnostava ja innostava, eivät vastoinkäymiset vaikuta tekemiseen. Minullakin urheilussa tapahtuvat vastoinkäymiset ja epäonnistumiset unohtuvat hyvin äkkiä. Tekeminen on muuten niin mielenkiintoista, että en anna motivaation laskea milloinkaan. Välillä työ- ja kouluelämässä näin kuitenkin käy. Asiat eivät herätä tarpeeksi mielenkiintoa ja vastoinkäymisten tullen motivaatiokin laskee.

Mielenkiintoisin tarina oli mielestäni Peter Vesterbackalla, joka on tuttu pelifirma Roviosta, joka on kehittänyt Angry Birds pelin. Pelillä on sata miljoonaa latauskertaa, joka kertoo sen tasosta. Peli on luotu vuonna 2010, jolloin älypuhelimet alkoivat juuri tulla mukaan. Ajoitus oli siis lähes täydellinen. Monesti huippumenestys vaatii hieman hyvää tuuriakin. Pelin brändäys oli nerokasta. Kun peli tuli julki alkoi kaupoista löytyä useita eri sivutuotteita heti samoihin aikoihin. Tuotetta myytiin siis sivutuotteiden kautta, monet saattoivat ostaa Angry Birds-pehmolelun, vaikka eivät välttämättä tienneet itse pelistä ennen sitä.

Mitä opin kirjasta? Sain käsitystä siitä mitä onnistunut yritystarina vaatii. Aina sekään ei riitä, koska tuuriakin tarvitsee olla mukana. Täytyy olla oikean asian äärellä, oikeaan aikaan ja oikeiden ihmisten kanssa. Menestystarinat toivat motivaatiota päivään ja tekemiseen. En ole kateellinen muiden onnistumisista vaan haluan nauttia niistä. Usein mietin, että mistä voisin keksiä asian, joka voisi tulla menestyksekkääksi bisnekseksi. Kirjan jälkeen tajusinkin, että ei tarvitse keksiä pyörää uudestaan. Voin tehdä samoja asioita kuin muutkin, mutta minun tulee tehdä asiat erilailla ja paremmin kuin muut.

You May Also Like…

Sinistä vettä parkkihalliin!

Sinistä vettä parkkihalliin!

Sinisen meren strategia on vuonna 2005 julkaistu teos, jonka on kirjoittanut professorit W. Chan Kim ja Renee...

0 kommenttia

Lähetä kommentti