Sisältömarkkinointi somessa

Kirjoittaja: Inka Rissanen

4 marraskuun, 2022

Lähdeteos: Epic Content Marketing

Lähdeteoksen kirjoittaja: Joe Pulizzi

Teoriapisteet: 0

Sosiaalisen median kasvaessa, on se tuonut tilaa myös uudenlaiselle sisältömarkkinoinnille. Jokaiselle sosiaalisen median alustalle on syntynyt erilainen markkinointityyli, jonka takia myös sisältö vaihtelee hyvin paljon riippuen eri alustoista. Tässä esseessä keskitynkin nimenomaan sosiaalisen median sisältömarkkinointiin ja siihen, mitä olen itse oivaltanut ja oppinut siitä viimeisen vuoden aikana. Lisäksi peilaan myös paljon TikTokiin, jota lähden nyt tekemään Tiimiakatemian Megatiimissä.

Arten markkinointitiimin kanssa olemme luoneet yhteiset tavoitteet tälle vuodelle. Se on sisältänyt mm. Arten brändäystä. Nyt syksyllä olemme keskittyneet sisältömarkkinointiin ja jakaneet vastuualueet eri sosiaalisen median alustoille. Jokaisen sometiimin on tarkoitus luoda omalle tekemiselleen tarkat ja realistiset tavoitteet, jotka sisältäisivät mm. julkaisukalenterin. Tämän avulla meidän on helppo seurata edistymistä sekä sitä, mitä hyödymme sisältömarkkinoinnista.
Jotta voisimme tietää, miten teemme osuvaa sekä laadukasta sisältöä, meidän täytyy ensin määritellä, kenelle sitä teemme. Esimerkiksi Arten Instagramille olemme määritelleet katsojakunnaksemme tiimiakatemialaiset sekä Tiimiakatemialle hakevat. Emme suoranaisesti pyri markkinoimaan Arten palveluita siellä, vaan lähinnä itse Tiimiakatemiaa. Toki haluamme myös mainostaa projektejamme Instagramissamme, mutta ennemminkin tiedonjakomielessä, eikä niinkään myynnillisesti. Keskitymme akatemiasta kertomiseen sekä tiimin toiminnan ja arjen jakamiseen. 
Tehdessämme tarinajulkaisuja Learning Circuksesta, huomasimme, kuinka paljon ihmisiä kiinnosti tämä akatemiaperinne. Saimme reissun aikana useamman uuden seuraajan, jotka kävivät selailemassa koko profiiliamme läpi. Selvästikin seuraajiamme siis kiinnostaa, mitä akatemialla tapahtuu ja mitä siitä kerromme.
LinkedInissa sen sijaan haluamme alkaa keskittymään asiakkaisiin. Tiimimme ei ole vielä alkanut luomaan LinkedIniin sisältöä, mutta se olisi tarkoitus käynnistää mahdollisimman pian. Tarkoituksena olisi kuitenkin luoda sinnekin helposti lähestyttävä kuva Artesta, joka lisäisi kosketuspintaa meidän ja asiakkaan välillä, kuitenkin kertoen laajemmin asiakkaan näkökulmasta kiinnostavia asioita projekteistamme.

Tällä hetkellä itseäni eniten kiehtova sosiaalisen median markkinointialusta on TikTok. Se on viimeisen vuoden aikana suorastaan räjäyttänyt sisältömarkkinoinnin. Yrityksillä on aivan uudenlainen lähestymistapa uusiin potentiaalisiin asiakkaisiin. Myös TikTokissa voit tehdä maksettua mainontaa, mutta missään sosiaalisen median alustassa ei ole ikinä ollut niin helppo nousta pinnalle täysin ilmaisen mainonnan avulla. 
Olen paljon seurannut sivusta tai ollut apukätenä TikTokiin liittyvissä markkinointiprojekteissa, mutta en ole itse päässyt vielä paljoa sitä tekemään omana projektina. Emme kokeneet TikTokin olevan ainakaan nyt tarpeellinen lisä Artelle, mutta sen sijaan olen juuri nyt aloittanut Megatiimissa, jossa olen vastuussa mm. Tiimiakatemian TikTokista yhdessä Jessikan ja Siljan kanssa.
Jos yrityksen markkinointitiimi osaa seurata TikTok trendejä sekä pinnalla olevia soundeja, voi tili nousta monien katsojien etusivulle. Vaikka video olisikin vain jokin hassutteluvideo liitettynä trendiin, jää mahdolliselle asiakkaalle heti jonkinlainen kosketuspinta yrityksestä. Vaikkei hän kaipaisikaan yrityksen palvelua juuri nyt, ostaa hän myöhemmin juuri tämän kyseisen yrityksen palvelua todennäköisemmin kuin jonkun muun saman alan yrityksen. TikTokit voivat lisätä myös impulsiivista ostohalukkuutta olemalla jatkuvasti ihmisten puhelimissa ja tätä kautta heidän mielessään.

Brändit, jotka ovat mielestäni hyvin onnistuneet TikTokin sisältömarkkinoinnissa, ovat esimerkiksi Ryanair, K-supermarket Muurame sekä Lil Nas X.
Ryanair on tunnettu halpalentoyhtiö, mutta viimeisen vuoden aikana se on saanut positiivista huomiota osallistumalla erilaisiin humoristisiin trendeihin. Ryanair on hyvin tajunnut sen, kuinka sen on kannattavaa vedota nuoriin aikuisiin videoillaan. Nuoret aikuiset ovat nimittäin heidän suurin asiakaskuntansa. TikTok sisällöllään he saavat laajennettua asiakaskuntaansa ja luotua tietynlaisen luottamussiteen asiakkaan ja yrityksen välille, joka voi asiakkaalle tuntua tietyllä tapaa merkitykselliseltä henkilökohtaisella tasolla. Tämä johtuu siitä, että videot ovat niin arkisia. Yhtä hyvin asiakkaan ystävä olisi voinut julkaista tällaisen TikTokin. 
Toinen esimerkki on vähän vielä lähempää meitä. Naapurikunnassamme sijaitsevan K-supermarket Muuramen TikTok-video levisi ulkomaille asti yhden suosittuun soundiin tehdyn huumorivideon ansiosta. Tämän videon seurauksena useampi muu tilin videoista sai myös huomattavasti enemmän näyttökertoja ja lisäksi itse tili sai paljon lisää seuraajia. TikTokissa onkin se mielenkiintoinen puoli, että vaikka kuinka pyrkisi vaikuttamaan algoritmeihin hashtageilla sekä julkaisuajankohdilla, lopulta se on suhteellisen tuuripeliä, mikä video siellä lopulta nousee viraaliksi. Tämän takia TikTokissa täytyy olla kärsivällinen ja jaksaa päivittää tiliä säännöllisesti, vaikkei videot tuntuisikaan aluksi nousevan ihmisten etusivuille.
Viimeisimpänä haluan nostaa esille henkilöbrändäysesimerkin, nimittäin artistin Lil Nas X (oikealta nimeltään Montero Lamar Hill). Montero oli viime vuonna vasta nouseva artisti musiikkiteollisuudessa, mutta TikTokin avulla hän sai markkinoitua uutta musiikkiaan hyvin luovilla keinoilla. Hän muun muassa sai uskoteltua joutuvansa oikeudenkäyntiin julkaistuaan rohkean ja paheksuntaa herättäneen musiikkivideon, kunnes ihmisille selkenikin, että koko oikeudenkäynti olikin promootio hänen uutta vankilateemaista musiikkivideotaan varten. Hänellä ja hänen markkinointitiimillään on ollut monia muitakin rohkeita tempauksia, jolla herättää ihmisten kiinnostus ja koen nämä kerta toisensa jälkeen tehonneen, jonka ansiosta Lil Nas X on saanut lisää kuuntelijoita. TikTok on toiminut tässä edesauttavana tekijänä ja helppona alustana, missä tehdä tuollaisia tempauksia. Esimerkiksi Instagramissa nämä samat julkaisut eivät olisi varmastikaan saaneet näin paljoa näkyvyyttä, sillä algoritmi toimii siellä niin eri tavalla.

Epic Content Marketing -kirja sai minut pohtimaan paljon sitä, mitä tuotamme sisältömarkkinoinnissamme ja miksi. Vaikka TikTokissa vastaan tulevien yritysten videot voivat usein tuntua nopeasti hutaistulta ja miettimättä julkaistulta, sisältää se oikeasti paljonkin pohdintaa siitä, kenelle sitä tehdään ja mihin tarkoitukseen. Markkinointi pitäisikin aina aloittaa yksityiskohtaisella suunnittelulla. Tästä kirjasta on varmasti paljon apua, kun lähden suunnittelemaan Megatiimissä TikTokkeja.

You May Also Like…

21 oppituntia maailman tilasta

Mitä Suomessa ja maailmalla tapahtuu juuri nyt? Mitä toivomme tulevaisuudeltamme? Mitä haluamme oppia ja opettaa...

Strategiakirja 25 työkalua

Strategiatyö on yksi johtamisen tärkeimmistä työkaluista, ilman sitä oikeastaan missään ei ole mitään järkeä. Johonkin...

0 kommenttia

Lähetä kommentti