DreamUp 2021

Kirjoittaja: Essi ollonqvist

27 maaliskuun, 2022

Lähdeteos: DreamUp -21, Joonas Pesosen puheenvuoro

Lähdeteoksen kirjoittaja: Essi Ollonqvist

Teoriapisteet: 1

DreamUp 2021

Kävin kuuntelemassa Joonas Pesosen puheenvuoron nuorten yrittäjyystapahtumassa DreamUp:ssa 22.4.2021. Puhe-esityksen aihe linkittyi vahvasti tulevaisuuteen. Pesonen avasi henkilöbrändäyksen merkitystä maailman parantamisessa ja tulevaisuuden työelämässä.

Pesonen avasi hienosti puhujaesityksensä perustelemalla, miksi hän oli valinnut juuri tämän aiheen tapahtuman kohderyhmälle. Hän ei nähnyt merkityksellisenä, että korkeakoulusta valmistutaan juuri johonkin tiettyyn ammattiin. Hänen näkemyksensä korkeakoulun parhaimmista opeista oli se, että siellä valmistutaan kestämään työelämän muuttuvia haasteita. Tähän samaan hän tähtää myös tällä puheenvuorollaan osaamisalueidensa kautta.

Henkilöbrändäys

Henkilöbrändäys ei ole termeistä helpoin. Sitä voisi kuvailla alueeksi, jossa kohtaavat se, missä olemme hyviä, arvot ja henkilökohtainen missio sekä mistä joku on valmis maksamaan.

Kuvailisin Pesosta henkilöbrändäyksen asiantuntijaksi. Itse sain projektiryhmässä vaikuttaa puhujaratkaisuihin ja näen brändäyksen trendikkäänä ilmiönä, jonka suosio tulee jatkossakin kasvamaan. Siksi koin itse tärkeänä, että tapahtumamme pystyy tarjoamaan yhden vaihtoehdon brändäyksen jostain alalajista. Tuntuu, että montaa kiinnostaa brändäys sen takia, että ”se on kivaa”. Oli siistiä kuulla, kuinka Pesonen on rakentanut omaa henkilöbrändiä todella vahvasti arvojensa varaan. Pesonen tunnetaankin yhtenä Helsingin Clarion Hotellin brändilähettiläistä ja hän avasikin DreamUp:ssa, että hän lunasti paikkansa lähettiläänä kovan neljän vuoden työn  ansiosta brändäyksen ja arvojen siivittämänä.

Ura somessa

Pesosen ura henkilöbrändäyksen ja sosiaalisen median parissa alkoi Snapchat -applikaatiosta. Seuraajamäärät vaihtelivat 4 000-10 000 seuraajan välillä. Pesonen ei ole halua kiinnittää liikaa huomiota seuraajamääriin, vaan seuraa ennemminkin, keitä omat seuraajat ovat, kuinka paljon he kuluttavat sisältöä, ja miten he vuorovaikuttavat kanssasi. Hän kiteyttää sosiaalisesta mediasta, että laadukas sisältö tulee aina ensimmäiseksi, koska ihmiset tulevat aina laadukkaan sisällön perässä.

Vuonna 2016 entinen yhteistyökumppani tarjosi Pesoselle töitä. Pesonen palkattiin tekemään oman jutun löytämiseen keskittynyt Youtube -kanava nuorille. Tilaisuus on ennennäkemätön, koska Pesonen on yksi ensimmäisiä ja harvoja, kuka on palkattu tekemään kokopäivätyöksi pelkkää Youtube -kanavaa johonkin yritykseen. Hän lopetti kuitenkin tubettamisen yhdeksän kuukauden jälkeen terveydellisistä syistä. Kanavan suosio yllätti positiivisesti, koska se keräsi näinkin lyhyessä ajassa yli 5 000 seuraajaa.

Tubettamisen jälkeen bloggaaminen, Instagram ja puhujakuviot alkoivat viemään Pesosta. Hän alkoi kokea, että hän alkoi saamaan yhä enemmän vastavuoroa yleisöltä. Yhteiskunnallinen vaikuttaminen on hänen sosiaalisen median kanavien keskiössä. Pesonen pitää sosiaalista mediaa alustana, jossa hän voi harjoitella itselleen merkityksellisiä asioita kohti suurempaa unelmaa. Hänen yksi suurimmista unelmista on tehdä joskus työkseen tv-formaattia.

Kiitos Joonas

Pidän Pesosta aivan äärettömän hyvänä tyyppinä. Hänen suorittamisensa ja tekemisensä on ollut ihailtavan nousujohteista, vaikka tyyppi on ottanut asenteekseen, että hän pitää sosiaalista mediaa harjoittelualustana ja edennyt rohkeasti oppi edellä. Toistojen kautta hän on tehnyt kerta toisensa jälkeen uskomattomia aluevaltauksia. Vaikka Pesonen on kokeillut kaikkea ja vaihdellut eri juttujen välillä, hän on silti alusta asti kyennyt pitämään kiinni koko ajan omasta tyylistään ja tehnyt kaikki omana itsenään. Pesonen näkee sosiaalisen median edelleen vahvana osana työelämää tulevaisuudessa ja ajattelee, että ne tulevat entisestään linkittymään keskenään.

You May Also Like…

21 oppituntia maailmantilasta

Minulla on ollut tämä kirja koko Tiimiakatemian ajan lukulistalla, mutta en vain ole saanut sitä luettua mihinkään...

5 vinkkiä kirjoittajalle

Copywriting on taito, joka vaatii sekä luovuutta, että strategista ajattelua. Hyvä copywriting ei vain viihdytä tai...

Tylsyyden ylistys

Tylsyyden ylistys, mitä on tylsyys ja, miltä se tuntuu? Jokaisen ihmisen kohdalla käsitteelle tylsyys löytyy erilaisia...

0 kommenttia

Lähetä kommentti