Digimarkkinonti

Lähdeteos: Digimarkkinointi

Lähdeteoksen kirjoittaja: Niko Lahtinen, Kimmo Pulkka, Heikki Karjaluoto ja Joel Mero

Teoriapisteet: 3

Valitsin luettavaksi Digimarkkinointi kirjan, jotta saisin ymmärrystä digimarkkinointiin syvemmin ja pystyisin pohtimaan tietoja asiakaskokemuksen näkökulmasta. Kirjan tarkoituksena olisi antaa uudenlaista näkökulmaa jo ennestään opitulle tiedolle ja tukemaan oppimaani tietoja. Kirja herätteli uusia ajatuksia digimarkkinoinnista ja sen piirteistä.

Digimarkkinointi ja keskittyminen olennaiseen

Digimarkkinointi on osa tämän päivästä yrityksien arkea. Digimarkkinointiin sisältyvät ainakin seuraavat osa-alueet: verkkosivut, sisältömarkkinointi, hakukonemarkkinointi ja verkkomainonta, asiakkuusmarkkinointi ja somemarkkinoinnin. Digimarkkinointiin sisältyy paljon asioita ja kokonaisuuksia, joiden hahmottaminen vaatii kokonaisuuksien ymmärtämistä ja hahmottamista. Tänä päivänä yritykset hyödyntävät enemmissä määrin digimarkkinointia tuotteiden ja palvelujen myymisessä. Kun digimarkkinoinnin alustoja on paljon, on järkevää miettiä, miten yritys resurssoi omia voimavaroja, aikaa ja rahaa erilaisiin digitaalisiin toimintoihin. Kirjassa puhuttiin siitä, miten markkinoinnissa ja liiketoiminnassa yleisesti ottaen on olennaista tunnistaa sekä keskittyä olennaisiin asioihin niin että tiedostaa, mitä asioita voidaan jättää tekemättä.

Jäin miettimään kyseistä aihetta niin markkinoinnin ja projektien näkökulmasta. Olen aikaisemminkin törmännyt kyseiseen aiheeseen, jossakin lukemissani kirjoissa. Keskittyminen olennaiseen ja miettiminen, mitä voisi jättää tekemättä ja mihin kannattasi panostaa on yllättävän haastavaa.  Tätä haastetta tuo resurssien, ajan ja budjetin rajallisuuden määrä. Jotta osaisimme hahmottaa, mihin aiheisiin on järkevä panostaa ja mitkä asiat voivat jättää vähemmälle huomiolle, tarvitaan siihen dataa/tietoa ja ymmärrystä kokonaisuudesta pohjalle. Kokonaisuuden hahmottaminen auttaa ymmärtämään, mitkä asiat nousevat tärkeimmiksi elementeiksi niin projekteissa kuten liiketoiminnassa ja markkinoinnissa. Markkinoinnissa saadaan markkinoinnin alustoilla erilaisia tietoja/dataa markkinoinnin onnistumisista, joka tukee ymmärrystä siitä mihin kannattaa panostaa ja mitä mahdollisia hyötyjä siitä olisi. Markkinoinnissa ja liiketoiminnassa on helposti saatavilla olevaa tietoa, jonka pohjalta voidaan tehdä erilaisia päätelmiä ja ratkaisuja.

Miettiessäni myös projektien näkökulmalta kyseistä aihetta on mietittävä, mitkä projektit todella itseään kiinnostaa ja mitkä vähän vähemmän. Oman hyvinvoinnin näkökulmasta on osattava priorisoida oikeisiin projekteihin, jotka kiinnostavat ja halu tehdä projektia koko sydämellä on läsnä. Meillä kaikilla on tietty määrä resursseja ja voimavaroja, joiden tunnistaminen on kaiken ydin. On tiedotettava mihin omat voimavarat riittävät ja paljonko mihinkin asiaan halutaan panostaa. Ajatukseni pyörivät aiheen ympärillä todella paljon ja kun lähdin sitä syvemmin pohtimaan kyseistä ajatusta. Asioiden priorisointia menetelmää voidaan hyödyntää niin kaikkialle markkinointiin, liiketalouteen, projekteihin ja omaan henkilökohtaiseen elämään. Kaikissa näissä yhtäläisyyksinä on resurssien määrä, ajan rajallisuus ja rahan määrä, mitä voidaan käyttää kyseiseen tehtävään. On pohdittava mitkä tekijät ovat näillä voimavaroilla ja näillä tekijöillä mahdollista, jotta saisi parempaa lopputulosta aikaiseksi.

Paneuduttuani edeltävässä tekstissäni asioihin, joihin panostaa ja joita voidaan jättää vähemmälle huomioinnille, jäin pohtimaan markkinoinnin työkalujen hyötysuhde vaikutuksia. Tästä pääsemmekin aiheeseen markkinoinnin työkalut, joiden tarkoitus olisi nopeuttaa markkinoinnin strategian suunnittelua. Opin viime markkinoinnin koulutusohjelmassa työkaluun nimeltä Marketing Plan ja lukemani kirjankautta tuli MRACE-malli ja Smart-kriteerit. Monissa aikaisemmin lukemissani kirjoissa on erilaisia työkaluja, joiden tarkoitus olisi nopeuttaa ja helpottaa jotakin toimintaa sujuvammaksi. Näin mietinkin näiden työkalujen merkitystä ja niiden hyötysuhde vaikutuksia. Muistaakseen käydessäni aikaisemmin palvelumuotoilun tiimoilta asiakastapaamisella Tuulaniemen Juha kanssa vuosi sitten syksyllä, keskustelimme palvelumuotoilun työkaluista ja niiden käyttötarkoituksesta. Hän mainitsi silloin, että työkalut ovat apuväline aiheen opiskeluun ja siihen tutustumiseen, mutta niitä ei hyödynnetä samalla tavalla työelämässä niin tietoisesti. Tällä hän minun tulkinnallani tarkoitti sitä, että työskennellessä osataan työkalujen toimintamallit, että niitä hyödynnetään tiedostamatta ja muokataan omiin tarpeisiinsa sopivammaksi. Jäin miettimään, mikä on työkalujen merkitys ja mihin niitä tarvitsemme. Niiden tehtävä helpottavat meitä ymmärtämään asioita, mutta jos ymmärrämme eri tekijöiden vuorovaikutus mekanismin mihin tarvitsemme työkaluja konkreettisesti. Pohdittuani aihetta ei ole oikeaa tai väärää vastausta, mutta on menetelmiä, jotka tukevat omaa ajatteluaan eikä niitä tarvitse käyttää, jos osaa hahmottaa asioita ilman työkaluja tai hyödyntää oman ajatteluun tukevia menetelmiä.

Vaikuttajamarkkinointi

Vaikuttajamarkkinointi on noussut merkittäväksi markkinoinnin osa-alueeksi. Yritykset tekevät yhteistyötä sosiaalisen median vaikuttajien kanssa tuotteidensa tai palveluidensa markkinoimiseksi, sillä vaikuttajilla on vahva vaikutusvalta tietyillä kohderyhmillä kuten kosmetiikan puolella. Tähän pohjautuen kuuntelin yhtenä sunnuntaina TikTok liveä, jota piti monen vuoden yrittäjäkokemuksella oleva yrittäjä. Hän puhui kyseisessä live-lähetyksestä kosmetiikan vaikuttajamarkkinoinnista ja oman yrityksen markkinoinnista TikTokissa. Hän kertoi, että paras markkinointi alusta on pienyrittäjälle tällä hetkellä TikTok. Hän perusteli omaa mielipidettään sillä, että TikTokin kautta saadaan sitoutettua asiakkaista/katsojat yritykseen niin, että asiakkaat/katsojat katsovat videoita kuin myös livelähetyksiä.  Näiden videoiden katsomisen kautta muodostuu yhteisö, joka tulee liveihin ja ovat kiinnostuneita niin yrityksestä ja yrityksen takana seisovasta yrittäjästä. Esimerkiksi voin havaita olevani TikTokin ylikuluttaja, joka tykkään seurata tiettyjen ihmisten livejä, jotka jollakin tavalla resonoi tai ovat kiinnostavia oman elämäni näkökulmasta. Olen huomannut kuinka näiden tiktok sisältöjen perusteella olen esimerkiksi päättänyt ostaa joitakin kosmetiikka tuotteita itselleni testikäyttöön.

TikTok on yksi vaikuttavimmista alustoista jakaa tietoisuutta yrityksestä, mutta sen kääntöpuolena on videoiden tekemisen vaivannäkö ja panostaminen. Tiktokissa tehdään perinteistä markkinointia, kuin myös vaikuttajamarkkinointia. TikTok on tuonut mahdollisuuden yrityksille uudenlaiseen markkinointiin, jossa sisällytetään tuote tai palvelu tavallisen kuluttajan arkeen ja näin he saavat näkyvyyttä omalle yritykselleen. Kuulin tätä tiettyä TikTok liveä kuunnellessa, ettei kosmetiikka alalla esimerkiksi makseta kaikille vaikuttajille, jotka esittelevät tuotteita. Yllätyksekseni tuli, että hän mainitsi tietyn merkki, jota itsekin käytän kosmetiikkatuotteissa. Tästä lahtikin ajatuksen juokseminen vaikuttajamarkkinoinnista ja siitä millaista kosmetiikkan alalla vaikuttajamarkkinointi on. Mietin voinko ostaa kyseisen brändin losmetiikkatuotteita, jos he eivät maksa vaikuttajilleen rahaa heidän tehdystä työstä. Onko kyseinen toiminta oikeutettua TikTokissa, jossa kuka tavansa tavallinen ihminen voi tuottaa sisältöä sinne. Kyseinen tieto vaikutti heti mielipiteeseeni brändistä, ja siitä millaista markkinointia he tuottavat. Kyseisen TikTok liven kautta opin paljon kosmetiikan vaikuttajamarkkinoinnista ja erityisesti TikTokissa markkinoinnista, joka on ollut nouseva osa yritysten markkinointia tänä päivänä.

Pohdinta

Kirjan lukemisen jälkeen vahvistu ajatus siitä, ettei konkreettinen markkinointi tai sisällöntuottaminen sinne ole itseäni varten. Kirja sisälsi todella hyvää ajatusta markkinoinnista ja niihin vaikuttavista tekijöistä. Markkinoinnissa itseäni kiinnostaa eniten se, miten asiakkaat kokevat markkinoinnin ja miten asiakkaan kokemusta markkinoinnista voitaisiin parantaa. Tänä päivänä näemme jatkuvalla syötöllä markkinointia ja sen sisältöä erilaisissa kanavissa. Olen huomannut, miten Instagram alusta on muuttunut uuden maksullisen päivityksen jälkeen niin, että jatkuvalla syötöllä näen erilaisia mainoksia ja sponsoroituja kuvia. Tämän päivityksen tarkoituksena olisi saada ihmiset maksamaan Instagramin käytöstä niin ettei heille tulisi mainoksia ja heidän tietojansa ei hyödynnettäisi niin paljon kohdennetussa markkinoinnissa kyseisellä alustalla. Päivityksen myöstä olen huomannut, miten henkilökohtainen Instagramin käyttö on vähentynyt ja miten joudun hakemaan tiettyjen ihmisten profiileja, jotta näen mitä ne ovat päivittäneet viime aikoina Instagramiin. Tästä muutoksesta ja päivityksen jälkeen luulen sosiaalisen median alustat muuttuneet erilaisiin markkinoinnin muotoihin, kuten Tiktokkiin.

Markkinointi on siirtynyt kohti digitaalisempiaan, kaksisuuntaiseen vuorovaikutukseen ja visuaalisesti vaikuttavampia muotoja kohti. TikTok on erinomainen esimerkki alustasta, joka on onnistunut lunastamaan paikkansa markkinoinnissa tarjoamalla ainutlaatuisen ja viihdyttävän tavan tavoittaa kohdeyleisönsä.  Vastikään olleissa treeneissä kuulin, miten TikTokin olisi tarkoitus tulla entistäkin hienompi sovellus, jossa on oma kauppa alustansa ja viestintä mahdollisuus. TikTok:ssa on valtava potentiaali, jos kyseistä uudistusta lähdetään viemään eteenpäin tulevina vuosina. TikTokin muutokset kiinostavat itseäni ja näen ison potentiaali mahdollisuuden kyseisessä sovelluksessa. Juttelin äskettäin Spotlight porukan kanssa ja keskustelimme TikTokista. Yksi Spotlight porukasta on käyttänyt TikTokkia ja päädyimme siihen että hän perehdyttää meitä TikTokin käyttöön ensivuoden alussa, jossa voimme samalla vaihtaa kuulumiset yhdessä. Näin pääsen tutustumaan kyseiseen alustaan vielä syvällisemmin, kuin katsojan/kuluttajan roolissa. Odotan innolla TikTok:in perehdytys päivää.

Kirjassa puhuttiin MRCA mallista, joka tarkoituksena olisi auttaa digitaalisen markkinoinnin strategian suunnittelussa. En reflektiossa perehdy menetelmään, mutta mainitsen sen että mallien ja työkalujen tarkoituksena on helpottaa ja nopeuttaa tehokasta toimintaa. Kun ymmärtää mallien tarkoituksen mielestäni ei malleja täydy systemaattisesti hyödyntää vaan täytyy osata eri mallien elementtejä koota yhteen omien käyttötarkoituksen ja tavoitteiden mukaan. Mallit ja työkalut ovat vaan yksi menetelmä, jonka kautta voidaan pohtia asioita eri näkökulmista.

You May Also Like…

Ilmiön kaava

Miten ilmiö oikein rakennetaan ja miksi ilmiö on trendi juuri nyt? Sosiaalisessa mediassa tuotteesta on nykypäivänä...

Bisnesantropologia

Mikko Leskelän ”Bisnesantropologia” on kirja, joka sukeltaa syvälle ihmistieteiden maailmaan ja niiden soveltamiseen...

Sisältömarkkinoinnin työkalut

Luin kirjan "Sisältömarkkinoinnin työkalut", joka tarjoaa kattavan katsauksen sisältömarkkinoinnin maailmaan ja sen...

0 kommenttia

Lähetä kommentti