Branding psychology

Kirjoittaja: Veela Kalliola

20 marraskuun, 2023

Lähdeteos: Branding psychology

Lähdeteoksen kirjoittaja: Mike Parson

Teoriapisteet: 2

Valitsin tämän kirjan, koska halusin kuunnella taas jonkun kirjan englanniksi. Tämän kirjan lukija oli epäselkeämpi kuin aikaisemman, joten kuuntelemiseen keskittyminen oli hieman hankalampaa. Ymmärsin kuitenkin kirjan pääpointit.

Kirjassa kerrottiin erilaisia näkökulmia joita voi hyödyntää markkinoinnissa ja brändäämisessä ja siitä miten erilaiset menetelmät ja brändit vaikuttavat erilaisiin ihmisiin. Brändit voivat vaikuttaa kuluttajien itsekäsitykseen ja yleensä ihmiset valitsevatkin sellaisen brändin, joka on omien arvojen mukainen tai mihin ”lokeroon” tuntee itse kuuluvansa. Brändit ajavat tiettyä mielleyhtymää markkinoinnissaan ja ihmiset hakevat sellaisia brändejä jotka heihin iskee tai aiheuttaa jonkunlaisia reaktioita. Kirjassa kerrottiin, kuinka brändeillä voi olla erilaisia tapoja lähestyä markkinointia kuluttajan miellyttämiseksi. Tällaisia voi olla toiminnalliset, symboliset ja kokemukselliset lähestymistavat brändäämisessä.

Toiminnalliset hyödyt on tarkoitettu ratkaisemaan olemassa oleva ongelma, tai estämään mahdollista tulevaa ongelmaa. Toiminnalliset hyödyt tarkoittavat siis ulkoisia tarpeita, esimerkiksi vaatteiden peseminen tai siivoaminen.

Symboliset hyödyt täyttävät sisäiset psykologiset tarpeet itsensä ehostamiseen, tai itsevarmuuteen tai tuntemukseen siitä, että kuuluu tiettyyn ryhmään. Erimerkiksi kuluttaja voi ostaa kalliita merkkivaatteita nostaakseen sosiaalista statustaan. Brändit auttavat myös kuluttajaa ilmaisemaan heidän henkilökohtaisia arvojaan, sillä yleensä kuluttajat valitsevat ne brändit, jotka ovat heidän arvojensa myötäisiä.

Kokemukselliset hyödyt voi tyydyttää sellaisen kuluttajan tarpeita, jotka kaipaavat miellyttäviä aisteja stimuloivia kokemuksia. Esimerkiksi kahvila voi olla yhdistettynä ajatukseen rentouttavasta ja lämpimästä tunnelmasta ja kahvin ja pullien herkullisesta tuoksusta.

Jos kuulisit kaksi viulista soittamassa samanlaista viulua, mutta merkkiä ei näy tai kerrota, et välttämättä huomaa eroa. Toiselle viululle on kuvattu kaunis tausta kukkaispellolla auringonlaskussa ja viulua soittaa nuori kaunis nainen liehuva valkoinen mekko päällä. Toista viulua soittaa tavallinen jamppa jossain kotinurkassa likaisten sukkien keskellä. Ihmisen aivot yhdistävät mielikuvia viuluun ja todennäköisempää on, että he ostavat ensimmäisen viulun toisen sijaan. Kaikille ei välttämättä olisi edes silläkään merkitystä, että toisen viulun osat ovat paljon laadukkaammin tehtyjä kuin ensimmäisen. Tällaista markkinointia näkeekin joka päivä esimerkiksi televisiossa tai YouTube mainoksissa. Harvoin kuitenkaan tavallinen ihminen alkaa analysoimaan tarkemmin minkälaisia tuntemuksia mainos itsessä herättää. Mielestäni brändäämisen psykologia on mielenkiintoista ja jos vaan ottaa selvää ja analysoi omaa kohderyhmäänsä, niin myymisestä tulee helppoa.

Kaikki luova tekeminen on ollut minulla intohimona aina, ja mielestäni brändääminen vaatii teoriaosaamisen lisäksi myös paljon luovuutta. Rajojen rikkominen on ollut nykymaailmassa nousevana trendinä jo hetken aikaa ja markkinoinnissa ja brändäämisessä suositaankin yleensä luovia ja out of the box-ratkaisuja. Perusasiat pysyvät kuitenkin yleensä samana ja pohja kaikelle markkinoinnille ja brändäämiselle tuleekin ihan tutkimusten ja teorian kautta.

Olen kuunnellut brändäys ja markkinointiluentoja aika paljon ja moneen otteeseen monta vuotta koronan takia isäni ollen etätöissä. Silti aina oppii jotain uutta ja tietoa pystyy koko ajan laajentaa. Brändi käsityksenä on hyvin laaja aihe ja siihen liittyy niin paljon asiaa, että vaikka olisi siinä ammattilainen, niin koko ajan saa oppia uutta, sillä maailma muuttuu koko ajan.

Aloitin aluksi kuunnella tähän aiheeseen liittyvää toista kirjaa, mutta koska se oli niin ympäripyöreää paskaa, niin vaihdoin puolivälissä. Ymmärrän, jos ihmiset sanovat ettei heitä kiinnosta markkinointi jos he ovat kuunnelleet samankaltaisia kirjoja jonka itse aloitin aluksi.

You May Also Like…

Ilmiön kaava

Miten ilmiö oikein rakennetaan ja miksi ilmiö on trendi juuri nyt? Sosiaalisessa mediassa tuotteesta on nykypäivänä...

Bisnesantropologia

Mikko Leskelän ”Bisnesantropologia” on kirja, joka sukeltaa syvälle ihmistieteiden maailmaan ja niiden soveltamiseen...

Sisältömarkkinoinnin työkalut

Luin kirjan "Sisältömarkkinoinnin työkalut", joka tarjoaa kattavan katsauksen sisältömarkkinoinnin maailmaan ja sen...

0 kommenttia

Lähetä kommentti