Digimarkkinointi – Jorma Kananen

Kirjoittaja: Elias Kinnunen

3 kesäkuun, 2022

Lähdeteos: Digimarkkinointi

Lähdeteoksen kirjoittaja: Jorma Kananen

Teoriapisteet: 2

Digimarkkinointi ja sosiaalisen median markkinointi kirjan on kirjoittanut Jyväskylän ammattikorkeakoulun Jorma Kananen. Kirja on julkaistu 2018, mutta minusta tuntuu, että tieto on tätäkin vanhempaa. Sain oppeja suunnitelmien tekemiseen sekä verkkosivuihin, että hakukoneoptimointiin. Sosiaalisen median markkinointi keskittyi blogeihin, Facebookiin sekä LinkedIniin. Sosiaalisen median markkinointikenttä on kasvanut todella paljon ja yritykset keksivät mitä luovempia tapoja toteuttaa digimarkkinointia nykypäivänä.

Miksi yrityksellä kannattaa olla verkkosivut

Verkkosivut ovat kuin yrityksen kivijalkamyymälä verkossa. Verkkosivut ovat yksi harvoja asioita mitä yritys voi omistaa täysin verkossa. Useimmiten on yritystilejä toisen yrityksen palveluissa. Kotisivut tulee olla näyttävät ja toimivat, jotta ne olisivat mahdollisimman käyttäjäystävälliset. Ensivaikutelma on tärkeä kaikessa elämässä, niin myös verkkosivuissa. Ihmisten keskittymiskyky on tutkitusti laskenut, joka vaikuttaa siihen, että asiakas tekee nopeasti päätöksen jatkaako hän selailua sivuilla vai vaihtaako toiseen sivuun. Ensivaikutelmalla tulisi siis saada koukku asiakkaaseen ja herättää tämän kiinnostus.

Tykkään värkätä verkkosivuja. Koen sen mielenkiintoisena ongelmanratkaisupelinä. Minulla on paljon kehittymisen varaa ja haluan löytää tyylikkäitä yhdistelmiä sekä luoda tekstejä, joihin asiakkaat voisivat jäädä koukkuun. Tällä hetkellä käytössäni on WordPress sekä Webnode palveluntarjoajat käytössäni. WordPress on ollut minulle todella haastava. Olen katsonut aiheeseen liittyen Youtube videoita ja niistä olen saanut paljon irti. Voisin katsoa niitä enemmänkin, mutta miksi en katso? Minulla on tarve päästä tekemään nopeasti ja koen stressiä asiasta, niin ehkä ajattelen videon/luennon katselun uuvuttavalta ajanhukkaukselta, vaikka sitä se ei todellakaan ole. Webnode on hyvin simppeli palveluntarjoaja, jolla on tehnyt Fysiikkavalmentaja nettisivut. Se on toiminut mainiosti ja sitä päivitetään aika-ajoin.

Kohderyhmän määrittäminen

Digimarkkinoinnissa kuin muussakin on tärkeätä määrittää kohderyhmä. Miksi minun tulisi määrittää kohderyhmä? Jos tavoitteeni on rakentaa liiketoimintaa, niin sen olennaisin osa asiakkaat ja myytävä palvelu. Tarjottavan palvelun tulee olla ratkaisu asiakkaan ongelmaan. Siksi minun tulisi löytää ne ihmiset keitä yritykseni voisi ongelmassaan auttaa.

Feelenergyn kohderyhmä koostuu noin 20-50 vuotiaista aikuisista, joiden ongelmana voivat olla stressi, passivoituminen, yksinäisyys, ylipaino, harrastuksen puute ja energisyyden lisääminen. Näen potentiaalisia asiakkaita aika-ajoin yritykselle. Seuraavaksi meidän täytyy pohtia, että miten voidaan vaikuttaa heihin oikealla tavalla, joka johtaa kauppaan.

Markkinoinnin päätavoite on myynnin edistäminen

Markkinoinnin tavoite on myynnin edistäminen ja liikevaihdon synty. Tavoitteen voi jakaa pienempiin osiin esimerkiksi tunnettuuden ja näkyvyyden lisäämiseen, mutta kuitenkin lopputuloksena täytyy olla, että joku ostaa. Ilman myyntiä on vaikea kasvattaa yritystä ja tuoda leipää pöytään.

Tehdäänkö markkinoinnista monimutkaisempaa kuin se on?

Koen, että markkinointi kuulostaa usein todella monimutkaiselta, jossa käytetään paljon hienoja alan termejä. Minä haluan opiskella asiaa intohimoisesti lisää ja tietää mitä mikäkin tarkoittaa. Kuitenkin minulla on näkemys, että ympärilläni on paljon asiantuntijoita, jotka tietävät täysin, miten tehdä ja mitä tehdä. Markkinointialan osaajia on paljon, mutta mietin kysymystä miksi sitä osaamista ei käytetä liiketoiminnan kehittämiseen, vaan sen sijaan arvostellaan muiden tekemisiä. Minä kuulun siihen joukkoon, joka suorittaa ja tekee markkinointia. Haluan tehdä konkretiaa ja saada luotua uutta markkinointia.  

Markkinointistrategia lyhykäisyydessään (Kananen 2018).

  1. Tavoitteet
  2. Kohderyhmä
  3. Mikä on tärkeää kohderyhmälle?
  4. Kohderyhmän motivaatio
  5. Ydinsanoma
  6. Ketkä vaikuttavat kohderyhmään

Markkinoinnin tarkoituksen ymmärtämiseen apukysymyksiä.

  1. Kenelle tehdään?
  2. Mitä tehdään?
  3. Miksi tehdään?
  4. Miten tehdään?
  5. Milloin tehdään?
  6. Missä tehdään?
  7. Miten seurataan?

You May Also Like…

Asiakastutkimus

Valitsin luettavaksi seuraavan kirjan Asiakastutkimuksen perusteet ja käytännöt. Kirjan lukemisen tarkoituksena oli...

Intohimona brändit

Tämä kirja päätyi reflektoitavaksi nyt, sillä brändit ja niiden kilpailu on ollut viime vuosina todella kovassa...

Yrityskulttuuri on kuningas

Syy miksi valitsin tämän kirjan luettavaksi oli se, että yrityskulttuuri on hyvinkin pinnalla omassa tekemisessä juuri...

0 kommenttia

Lähetä kommentti