#dailybread

Kirjoittaja: Teemu Hulkkonen

23 huhtikuun, 2022

Lähdeteos: Näin teet vaikutuksen Instagramissa

Lähdeteoksen kirjoittaja: Heidi Halonen

Teoriapisteet: 1

Kun tein viime keväänä Instagramin Daily Breadille, niin olin aivan pihalla kuin lumiukko. En osaa somettaa, julkaisin henkilökohtaisellakin tilillä luokkaa kerran kesässä. Nyt sitä sitten piti tehdä jotenkin tosissaan omalle yritykselle näkyvyyden parantamiseksi. Päätin tavoitteeksi seuraajamäärän olevan kesän loppuun mennessä 100. Se taisi mennä rikki ensimmäisen tunnin aikana, kesän lopussa seuraajia oli hieman alle 500. Sisältöhän ei ole vielä älyttömän laadukasta, ja sen tulee kehittyä tulevan kesän aikana, ennen Jyväskylän markkina-alueelle siirtymistä. Apua on tullutkin jo markkinointipäälliköltä, mutta opin tulee olla kestävää, ettei aina tarvitse turvautua toisten taitoihin. Aika onkin siis opetella tekemään itse laadukasta sisältöä Instagramiin.

Teema:

Minulla ei ole ollut mitään teemoja julkaisuissani. On ilmoituksia tapahtumista, joihin osallistuttu, esitelty menun eri leivät, ilmoitettu kesälomasta ja kerrottu jouluntoivotukset. Jopa aurinkovarjojen ostosta oli aikaisemmin julkaisu. Ei ollut oikein päätä eikä häntää.

Jatkossa ajatukset julkaisuista on popup-/aukioloilmoitukset, leipäkuvat esteettisessä maisemassa sekä uusien reseptien julkistus. Tämä selkeyttää sosiaalista mediaa ja tekee siitä ammattitaitoisemman oloista.

Brändi:

Näen Daily Breadin brändissä merkittävimpänä leivän tuoreuden, kojun ulkonäön, asiakaspalvelun laadun sekä paikallisuuden. Liiketoiminnassa ei synny lajittelematonta jätettä, eikä hävikkiäkään tule miltei ollenkaan, näitä asioita ei kuitenkaan ole vielä osattu markkinoinnissa käyttää, eikä Pieksämäen periferiassa sitä ole ajateltu kovin merkittäväksi. Jyväskylään siirryttäessä nämä ovat puolestaan todella hyödyllisiä arvoja markkinoinnin kannalta.

Storyt:

Tähän asti tarinaosio on ollut asiakkaiden suositusten jakamista, niitä tulikin todella kiitettävästi (monet varmaan jakoivat pelkästään sen takia omissa tarinoissaan, koska jaoin ne aina eteenpäin) ja sitä kannattaa jatkaa. Lisäksi tarinassa ilmoitettiin leipien loppumisesta ja uusista postauksista. Leipien loppumisen ilmoittaminen on loppujen lopuksi aika turhaa, harva enää viimeisellä tunnilla katsoo ensin Instagramista, että mahtaako niitä olla vielä tarjolla. Tarinaan voisi alkaa lisäämään enemmän semmoista ”behind the scenes” -materiaalia, mikä toisi minua itseäni lähemmäksi sekä osaksi Daily Breadin brändiä. Minähän kuitenkin kokonaan sen takana olen.

Muita huomioita!

Kuvaustekstissä on tällä hetkellä lueteltu sijainti, aukioloajat ja nimi. Siihen täytyy kirjoittaa mielenkiintoisesti, mutta lyhyesti Daily Breadin ajatus, jotta sivulle eksynyt pystyy sisäistämään yritystoiminnan idean. Muutosidea voisi esimerkiksi olla: ”Tänään leivotut täytetyt leivät Pieksämäen torilta iltaisin”.

Jatkossa kuviin aina sijainti. Ihmisten feedeihin tulee julkaisuja sijainnin perusteella, joten esimerkiksi ensi kesänä sijainniksi aina Pieksämäki, tällöin pieksämäkeläiset näkevät kuvan.

Learning Circus tulee olemaan erinomainen mahdollisuus luoda mielenkiintoista sisältöä Daily Breadillekin.  Ajatuksenani oli ottaa paistoparila mukaan, leipoa eri maissa hieman leipää ja ottaa hienoa kuvia leipien kanssa ulkomailta. Tämä sopisi täydellisesti ”makuja maailmalta” teemaan. Voisi esimerkiksi juuri niiden maiden suosituista raaka-aineista tehdä leipään täytteen. Lisäksi voisi luoda osallistuttavia tarinoita: ”arvaatko, missä ollaan?” ja vastauslaatikko kuvaan. Tähän voisi oikein vastanneiden kesken tehdä arvonnan ja tuoda kyseisestä paikasta palkintotuliaisen.

Tärkeintä tähän asti minulle on ollut sosiaalisessa mediassa vain tehdä jotain sisältöä. Se ei ole ollenkaan huono juttu ja siitä oli ihan hyvä lähteä liikkeelle. Ajan mennessä eteenpäin homma menee totisemmaksi ja on hyvä kehittyä siinä mukana. Koen saaneeni hyvän vision Daily Breadin somen tulevaisuudesta.

You May Also Like…

Suojattu: Läsnäolon voima

Salasanasuojattu

Katsoaksesi tätä suojattua sisältöä, kirjoita salasana alle:

Suojattu: Vaikutusvalta

Salasanasuojattu

Katsoaksesi tätä suojattua sisältöä, kirjoita salasana alle:

0 kommenttia

Lähetä kommentti