Creativity Inc.

Kirjoittaja: Matias Alsio

26 helmikuun, 2020

Lähdeteos:

Lähdeteoksen kirjoittaja:

Teoriapisteet:

Ed Catmull Creativity Inc

 

 

Kirja sopii kaikille jotka haluavat työskennellä ympäristössä joka kannustaa luovuuteen ja ongelman ratkaisuun. Ed Catmull jakaa kirjassa ideansa siitä, miten tehdä luovuudesta ei pelkästään sana, vaan käytäntö. Hän uskoo että bisneksestä riippumatta hyvä johtaminen auttaa luovia ihmisiä saavuttamaan erinomaisuuden. Miten tiimi vaikuttaa kokonaisuuteen ja kuinka hyvän tiimin ja tiimikulttuurin rakentaminen on tärkein osa sitä, että hyvistä ideoista saa tehtyä loistavia!

 

”Anna hyvä idea keskinvertaiselle tiimille ja he epäonnistuvat. Anna keskinvertainen idea hyvälle tiimille ja he joko parantavat sitä tai sivuuttavat sen ja tuovat jotain parempaa tilalle”.

 

 

Tiimi

Tiimin rakentaminen on erittäin tärkeää. Se miten tiimi saadaan rakennettua kertoo suoraan millainen tulevaisuus tiimillä on. Onko tiimi tiivis ja puskee yhdessä samaan suuntaan toisiaan täydentäen. Vai onko tiimi sellainen, jossa ei panosteta tiimityöskentelyyn, vaan kuljetaan omia polkuja.

Mieleeni tuli kun kävimme treeneissä läpi Belbin tiimirooli testin tulokset koko tiimistä. Rooleja läpi käydessä aukeni kokonaiskuva omasta tiimistä paljon enemmän. Sain tärkeää informaatiota siitä, miten hyödyntää oman tiimiläisten erilaisuuksia luodakseen tiimin jossa jokainen täydentää toisiaan. Huomasin heti että tiimissä on muutama henkilö, jonka kanssa on mielekkäämpää työskennellä johtuen siitä, että ajattelemme asiat samalla tavalla ja tykkäämme tehdä asiat tietyllä tavalla. Pitää kuitenkin muistaa, että olemme tiimi ja että meidän suurimman potentiaalin saamme esille vain siten, että annamme kaikille mahdollisuuden täydentää toinen toisiamme.

Olen iloinen että olemme tiimin kanssa saaneet järjestettyä säännöllisesti virkistysiltoja. Jokaisen virkistysillan jälkeen huomaa että olemme menneet tiimillä askeleen eteenpäin oikeaan suuntaan. Virkistys illat ovat parantaneet tiimiläisten kemiaa toistensa välillä. Tämä on hyvä alku siihen, että pystymme alkamaan näkemään meidät tiiminä ja sitä kautta saamaan enemmän toisistamme irti ja rakennettua tarvittavan luottamuksen toistemme välille mikä vie meitä kohti unelmatiimiä.

Mietimmekin jo tulevaa virkistysiltaa ja sen aihetta. Aijomme olla yhdessä ja vain ideoida kaikkea siistiä mitä haluaisimme tehdä ja auttaa viemään ideoita vielä pidemmälle keskustelemalla niistä. Ideana on siis se, ettei kenenkään ajatuksia lytätä heit, vaan että niitä viedään äärirajoille asti joka auttaa käyttämään luovuuttaan kun kukaan ei ole rajoittamassa ideoitasi vaans aat keksiä mitä ikinä mieleesi tulee ja se viedään muiden avulla vielä pidemmälle. Tiedä sitä vaikka tuleva miljoona idea löytyy tuota kautta.

 

“Getting the right people and the right chemistry is more important than getting the right idea.”

 

 

Braintrust

Tiimin kanssa tulisi tehdä säännöllisesti Braintrust tapaamisia. Braintrusteissa päätavoitteena on suurien ongelmienratkaisu. Braintrust eroaa normaalista ongelmanratkomisesta huomattavasti, sillä braintrustissa ei ole auktoriteettia ja kaikki ovat puolueettomia toisiaan kohtaan. Tärkeää on se, ettei kukaan saa kertoa kenellekkään miten tehdä, vaan antaa ideoiden juosta vapaasti. Pelkästään tämä muutta dynamiikan braintrustissa. Suoraanpuhuminen on toinen asia mikä liittyy braintrustiin, ei saa pelätä loukkaako jonkun mielipidettä. Täytyy saada ihmiset sanomaan omat mielipiteensä suoraan. Pelkästään se, että ei sanota suoraan asioita, saa muut epäilemään rehellisyyttäsi, joka haittaa braintrustinin avointa ilmapiiriä.

Braintrustin aikana ideoita tulee vain heitellä ilmaan. Ideoita ei kuulu analysoida sillä hetkellä, vaan käydä ne läpi vasta braintrustin jälkeen. Tämä auttaa keksimään uusia ideoita eikä saa ihmisiä takertumaan ratkaisun keksimiseen tai idean eteenpäinviemiseen.

 

 

Epäonnistumisen pelko

Työpaikkakulttuurissa jossa pelätään epäonnistumista, alkavat ihmiset väkisinkin pelkäämään riskien ottamista ja toistamaan jo toimivaksi todettuja. Tämän takia pelko epäonnistumisesta täytyy saada pois, jotta kulttuurin saisi muokattua ”pelottomaksi”. Tämä auttaa tutkimaan uusia toimintatapoja ja käytäntöjä, jotka ovat uusia ja riskialttiita. Uuden kokeileminen tulisi nähdä välttämättömänä ja tuottoisana, eikä ajan tuhlauksena. Tämä johtaa siihen että uusia asioita ja ideoita aletaan etsimään ja kokeilemaan. Kun pääsee näkemään millaista tulosta nämä ideat tuottavat, alkaa työstä nauttimaan entistä enemmän.

Ympäristö jossa virheitä ei hyväksytä, aiheuttaa vain haittaa. Pitää uskoa että jokaisen ajatukset lähtevät hyvästä paikasta ja että he haluavat auttaa ongelmien ratkaisemisessa. Sen sijaan että huolehtii siitä mitä tapahtuu epäonnistuttaessa, pitäisi alkaa pohtimaan kuinka niistä selviää . Tämä muokkaa kulttuurista pelottoman ja luovan. Virheistä on hyvä puhua ääneen ja kertoa mikä oli oma osansa niissä. Näyttämällä esimerkkiä ja aloittamalla puhumaan näistä asioista, näytät sen, että se on hyväksyttävää ja turvallista, tämä helpoittaa muita tekemään saman.

Epäonnistuessa sinun täytyy ottaa tavaksi kysyä, ”miten me saamme tästä eniten irti”. Omalla esimerkillä pystyy muuttaa paljon kun alkaa suhtautumaan epäonnistumisiin hyvin. Luottamus on sitä että kun joku tekee virheen, voit luottaa että hän tekee parhaansa auttaakseen ongelman ratkaisemiseen. Näin luodaan kulttuuri, joka pyrkii suhtautumaan epäonnistumisiin positiivisesti ja tavoittelemaan korkeammalle. Ota aina riski paremman tulevaisuuden vuoksi, vaikka kuinka uhkaavalta se tuntuu.

 

 

“Failure isn’t a necessary evil. In fact, it isn’t evil at all. It is a necessary consequence of doing something new.”

 

 

 

 

Matias Alsio

You May Also Like…

Henkilöstöanalytiikka

Henkilöstöanalytiikka

Jaana Saramies, Maria Törnroos Tässä kirjassa on mielestäni paljon hyviä juttuja, joita Tiimiakatemian rekrypälen...

Business for Punks

Itsevarmasti otin käteeni tämän James Wattin, Brewdog -olutpanimon perustajan kirjoittaman kirjan, jota olen kuullut...

Mikä ihmeen digimarkkinointi?

Mikä ihmeen digimarkkinointi?

En ole koskaan harrastanut digimarkkinointia. Paljon olen siitä kuullut puhuttavan ja nyt minunkin pitäisi alkaa...

0 kommenttia

Lähetä kommentti