Building a StoryBrand

Kirjoittaja: Oskari Soini

10 toukokuun, 2023

Lähdeteos: -

Lähdeteoksen kirjoittaja: -

Teoriapisteet: 2

Building a StoryBrand

Kuuntelin Donald Millerin kirjoittaman kirjan markkinoinnista. Miller on New York Timesin parhaiten myynyt kirjoittaja ja markkinointiyrityksen Storybrandin toimitusjohtaja. Kirja on englanninkielinen ja olin hyvin kiinnostunut sen kuuntelemisesta.

Työskentely ja oppiminen

Kirjassa kuuntelija otettiin huomioon ja apuvälineenä lukija

ohjattiin kirjan pohjalta luodulle nettisivulle. Sivulta löytyi kirjan kappaleissa käytyjä asioita ja kaavioita, mikä auttoi minua paremmin ymmärtämään ja sisäistämään kirjassa annettua tietoa.

Pidin kirjan kuuntelemista hyvin tehokkaana!

Kuuntelin mitä kirjassa kerrotaan ja samaan aikaan katsoin kaaviota, että pystyin visuaalisesti havainnollistamaan tietoa. Kolmantena asiana tein muistiinpanoja kirjasta. Pidin tästä työskentelymallista, koska ajatus ja keskittyminen pysyi kirjassa koko ajan monipuolisen työskentelyni ansiosta.

Kirja tuntui hyvin opettavaiselta ja siitä huokui kuinka paljon lukijaa, oli huomioitu.

Nyt jälkeen päin pohdin, miten kirjan rakenne on muodostettu, se kaikki käy järkeen. Juuri tämän selkeän tarinankerronnan kaavan avulla tehdään loistava asiakaskokemus.

Viestin selkeyden tärkeys

Kirja kertoi tutkitusti toimivasta tarinankerronnasta ja viestin selkeyttämisestä markkinoinnissa. Tarinankerronta on tehokkain markkinointi keino, mutta avain on selkeys. Mitä yksinkertaisempaa markkinointi on, sitä helpommin ihmisen aivot ymmärtävät sen. Tämä seikka tulee ilmi, kun katsomme menestyneitä brändejä kuten Apple. (Video) Mainoksessa asiakkaan ei tarvitse miettiä, kuinka hyvät kameran speksit ovat tai prosessorin tehokkuutta. Selkeä tarina ja roolien asettelu markkinoinnissa luovat asiakkaalle mieleenpainuvan kokemuksen. Applen tarinassa sinä olet sankari ei Apple. Applen selkeä markkinointi luo brändistä helposti lähestyttävän ja tarina kasvattaa yritystä ja brändin viestintää. Opin kirjassa selkeän viestinnän tärkeyden ja sen hyödyt.

Kukaan ei voi katsoa pois hyvästä tarinasta.

Mitä selkeämpi yrityksen viesti on, sitä enemmän kasvaa myynti ja asiakas aktiviteetit. Kukaan ei kuuntele yrityksen viestiä, jos se on epäselkeä. Tässä tullaan virheeseen, minkä monet yritykset tekevät markkinoinnissaan. Yritykset laittavat asiakkaat käyttämään liikaa energiaa ja kaloreita ymmärtämään heidän viestinsä. Kun viesti on epäselkä ja monimutkainen, asiakkaan aivot lopettavat miettimisen säästääkseen kaloreita ja energiaa. Tämä laskee asiakkaan kiinnostusta ja antaa hänelle hyvän syyn siirtyä eteenpäin. Nykypäivänä tämä ilmiö on vahvistunut Tiktok ja short videoiden takia, jos mainos on epäselkeä tai monimutkainen asiakas on jo kerennyt menemään eteenpäin sekunneissa.

Vihollinen, Sankari ja mentori

Kirjassa kerrottiin kaavasta, mikä toistuu lukuisissa elokuvissa ja tutkitusti toimivassa markkinoinnissa. Tämä on tarinankerronta, missä pääosissa on vihollinen, sankari ja mentori. Toimivassa tarinankerronnassa asiakas asetetaan sankarin rooliin. Yritys toimii asiakkaan mentorina, mikä ohjaa häntä ongelmassa ja antaa ratkaisun. Vihollinen on asiakkaan ongelma, mikä pitää ratkaista yrityksen tuotteella tai palvelulla. Näin luodaan tunne, että asiakas on päähenkilö eikä yritys. Kirjassa kerrottiin monia esimerkkejä elokuvista, mutta mieleeni heti tuli nuoruudessa näkemäni Cillit bang puhdistusaineen mainos. (Video) Kyseisessä mainoksessa on hyvin selkeästi asetettu viholliseksi lika, mentoriksi Chillit bang ja sankariksi tuotteen käyttäjä.

¡Säihkyvää markkinointia!

Chillit bangin mainoksessa esitetään hyvin, miten eri puhdistusaineet toimivat eri ympäristöissä. Mainos viestii, miten Cillit bang vie asiakkaan tiettyyn päämäärään eli puhtauteen ja voittoon likaa vastaan. Ympäristöllä ei ole väliä, vaikka se olisi överi likainen autokorjaamo. Mainos lupaa asiakkaalle onnellisen lopputuloksen. Hyvä markkinointitapa on tuoda satisfactionia ja miten päästä omaan potentiaaliin. Tuote Markkinoidaan sinulle identiteettinä, jota ihailet tai haluat olla. Haluat puhtaan asunnon ja tuotteen millä pääset tavoiteltuun lopputulokseen.

Opit

Kirjan avulla opin ymmärtämään, miksi tarinankerronta on yksi tehokkaimmista markkinointikeinoista. Pohdin miksi juuri tietyt mainosvideot ovat jääneet mieleeni, ja syynä on ollut selkeä tarina ja mielikuvien luonti, miten itse voisin olla päähenkilö. Opin paljon markkinoinnista ja asiakkaan ajatusprosessista mainosten katsojana. Innolla odotan, miten aiomme käyttää tarinankerrontaa ja sankari, mentori, vihollis- kaavaa oman tiimimme markkinoinnissa.

You May Also Like…

Huippumyyjät

Minustako huippumyyjä? Kim Väisäsen kirja kertoo 16 suomalaisen huippumyyjän tarinan ja parhaat myyntivinkit...

Idiootit ympärilläni

Idiootit ympärilläni kirja valikoitui tällä kertaa ja päätin vielä viimeiseksi kokeilla äänikirjaa, sillä pystyin...

0 kommenttia

Lähetä kommentti