Building a StoryBrand

Kirjoittaja: Pele

26 helmikuun, 2021

Lähdeteos:

Lähdeteoksen kirjoittaja:

Teoriapisteet:

Building a StoryBrand

 

Tämä kirja tuli loistavaan paikkaan eteeni. Meidän tiimi on jakautunut kolmeen eri soluun, ja meidän solu on keskittynyt mediapuolelle. Meille on muodostumassa loistava brändi meidän tiimin Sawaken alle – Palmu Media. Tämä solutoiminta ja Palmu Median syntyminen on saanut motivaationi syksyn alakuloisuuden jäljiltä taas nousemaan, ja muutenkin intoni tehdä asioita tämän Palmu Median eteen on tällä hetkellä vahva. Solutoiminta myös tukee omia visioitani ensi kesästä ja jatkosta tiimiakatemian jälkeen, jonka takia olen erittäin motivoitunut tehdä tämän asian eteen töitä ja hakea oppia kirjoista ja muista lähteistä.

Donald Millerin säveltämä huippumyynti -teos, Building a StoryBrand on kirjasuositus johtajuuden koulutusohjelmassa vierailleelta Joni Jaakkolalta. Joni vakuutti ainakin minut hänen vierailullaan meidän koulutusohjelmassamme, joten luotin myös hänen kirjasuositukseensa. Se ei osoittautunut ainakaan huonoksi kirjasuositukseksi, vaan päinvastoin. Tämä kirja piti mukanaan alusta loppuun asti, vaikka englantia olikin, ja muutamaan kertaan joutui kelailemaan sekunteja taaksepäin ja käymään asian läpi uudestaan. En ollut aikaisemmin kuunnellut kirjaa englanninkielellä, joten sekin jollain tavalla ujutti ajatukset aivoihin paremmin, kun joutui todella keskittymään kuuntelemiseen, että asiat jäisi päähän.

 

Clarify Your Message So Customers Will Listen 

”Selkeytä viestisi, jotta asiakkaat kuuntelevat.”

Kirjassa nostetaan esille moneen kertaan brändin tarinan selkeytys ja sen tärkeys. Kun tarina, jonka brändisi tuo esille, on selkeä ja helppo ymmärtää, on myös asiakkaittenkin helpompi tällöin valita juuri sinun palvelusi. Asiakas myös ymmärtää asian ja se on hänelle mielenkiintoisempaa, kun viesti on selkeä ja jäsennelty. Asiakkaan ei tarvitsisi joutua käyttämään ylimääräistä aivotyöskentelyä siihen, että hän saa selville, mikä on se tuote tai palvelu, jota myyt. Asian pitäisi tulla selville ensimmäisen viiden sekunnin aikana hänen vieraillessa yrityksen nettisivuilla. Donald Miller heittääkin kirjassaan ilmoille kysymyksen; ”kuinka paljon yrityksille menee asiakkuuksia ohi pelkästään sen takia, että asiakkaat eivät saa selville ensimmäisen viiden sekunnin aikana, vieraillessaan nettisivuillamme, mitä me tarjoamme?” Tämän takia markkinoinnin ja yrityksen ulos tuoman viestin on oltava selkeää ja palveltava asiakkaan unelmia.

”If you confuse, you’ll lose”

“Jos hämmennät, häviät.”

Kuvitellaan, että olemme valtavassa huoneessa, jossa on lattialla esimerkiksi 28 tuolia, ja kaksi ovea. Ovien yläpuolella lukee ”Exit” ja tuolit ovat kaikki erivärisiä. Oli tilanne mikä tahansa, niin todennäköisesti ihminen kiinnittää huomionsa oviin, ja siihen mistä päästä ulos tästä huoneesta. Täällä huoneessa oleva ihminen ei varmastikaan ala laskemaan tuolien lukumäärää tai miettimään minkä väriset seinät siellä huoneessa on. Ainoa mikä häntä kiinnostaa, on se, mistä siitä huoneesta pääsee ulos. Tämä sama teoria on tärkeää myös brändin tarinan rakentamisessa. Meidän ei tarvitse kertoa Palmu Medialla asiakkaalle, onko meillä 5 RED Cinema Cameraa ja 4 erilaista dronea eri käyttötilanteisiin, vaan asiakasta kiinnostaa lopputulos ja se, mitä hän hyötyy meidän palveluistaan. Meidän täytyy tuoda meidän brändin tarinassa esille ne asiat, joilla on merkistystä. Asiat, joilla tuomme uusille ja nykyisillekin asiakkaille esille sen, mitä he haluavat kuulla. Ei sitä, mistä me mahdollisesti olisimme ylpeitä toiminnassamme. Tämä, josta me olemme ylpeitä toiminnassamme ei välttämättä ole asia, joka toisi meille uusia asiakkuuksia tai enemmän rahavirtaa sisään. Loppujen lopuksi, niin kuin edellisessä esseessäni kerroin, olen itsekin ihminen, joka haluaa vilpittömästi olla avuksi ihmisille. Tämä on esimerkiksi yksi asioista, joka meidän täytyisi jossain vaiheessa meidän toimintaa tuoda esille.

Huono brändi ja viesti ulospäin on pelkkää melua

Melulla tässä viitataan yrityksen brändiin, yrityksen markkinointiin ja sen viestintään ulospäin. Melu on sellaista, jota yritys huutaa ulospäin, mutta siitä ei saa mitään selvää. Hyvän tarinan avulla brändi tekee tästä melusta hyvää musiikkia, jota ihmiset sitten jaksavat kuunnella mielelläänkin.

Miksi sitten niin monet yritykset pitävät vain ääntä ja aiheuttavat melua, mutta eivät tee musiikkia? Nämä yritykset eivät tajua, että he kertovat yrityksestään täysin turhanpäiväistä informaatiota, eikä tällä ole asiakkaalle merkitystä, eivätkä asiakkaat jaksa tätä kuunnella. Asiakkaat eivät jaksa kuunnella, koska tämä turhanpäiväinen melu pakottaa asiakkaat käyttämään ylimääräistä aivotyöskentelyä saadakseen selville, mitä tämä melua pitävä yritys tekee tai tarjoaa. Tässäkin tulee selkeys esille. Asiakkaan tai ihmisen ei pitäisi päästä lukemaan turhaa, merkityksetöntä tai epäselvää tietoa vieraillessaan nettisivuillamme, vaan hänen pitäisi saada tarvittava tieto. Tarina, joka nappaa mukaansa ja koukuttaa asiakkaan.

 

The grunt test:

Donald Miller kertoo kirjassaan hänen käyttämäänsä ”Grunt” testiä. Tällä testillä tarkoitetaan sitä, että jos luolamies kävisi sinun kotisivuillaan, ymmärtäisikö hän välittömästi, mitä me tarjoamme?

1. Mitä tarjoat?
2. Kuinka se tekee elämästäni paremman?
3. Mitä minun pitää tehdä ostaakseni sen?

Jos esimerkiksi omistaisit päänsärkylääke -yrityksen;

”Sinä myydä päänsärky-lääke, minulle tulla parempi olo, minä saada se apteekki.”

Tällaisella testillä pystyt selkeyttämään myös itsellesi sen, onko viestisi nettisivuilla tarpeeksi selkeä.

 

”Älä ole sankari, ole opas. Anna asiakkaan olla sankari ja sinä hänen oppaansa.”

 

Pohdinta

Kirjaa en vielä ehtinyt aivan kokonaan lukemaan, mutta aion jatkaa sen loppuun asti ja mahdollisesti palata vielä kohtiin, jotka jäivät minulle epäselväksi. Esimerkiksi kirjassa yhtenä pääosana esiteltävä seitsemän kohdan opas, jolla voit rakentaa yrityksellesi tarinan, jäi minulle vielä hieman epäselväksi, joten en viitsinyt sitä edes tässä esseessä avata.

Niin kuin aikaisemmin sanoin, tämä kirja tuli loistavaan paikkaan tilanteessa, jossa olen nyt. Tarvitsen juuri tällaista tietoa tällä hetkellä viedäkseni eteenpäin ja kehittääkseni Palmu Median toimintaa. Uskon, että tästä kirjasta on suuri apu jatkossa niin Palmu Medialle, minulle kuin meidän tiimiyrityksellemmekin. Brändi ja brändäys on itselle melko vieras asia, enkä oikein osaa tällä hetkellä rajata asiaa minkään aitojen sisälle, joka tekee vielä ajattelusta brändi näkökulmasta hieman vaikeampaa.

Tästä kirjasta lähtee varmaan kasa oppeja käytäntöön, ainakin enemmän kuin mistään kirjasta aikaisemmin. Big tings comin!

You May Also Like…

Markkinointia rakkaudella

Markkinointia rakkaudella on kirja, joka kannustaa ajattelemaan raamien ulkopuolelta ja olemaan rohkea yrittäjä, joka...

Rakastan ja vihaan vaatteita

”Vaatteita tuotetaan aivan liikaa, aivan liian nopeasti ja aivan liian halvalla”, tämä on asia johon olen itsekin...

0 kommenttia

Lähetä kommentti