Brändit

Kirjoittaja: Hannes Vilpponen

7 maaliskuun, 2022

Lähdeteos: Brändikäsikirja

Lähdeteoksen kirjoittaja: Ruokolainen Pekka

Teoriapisteet: 0

Kirja jonka luin, Pekka Ruokalaisen Brändikäsikirja, kertoo hyvin laajasti brändistä, sen merkityksestä, tarkoituksesta, miten se rakennetaan ja miksi se rakennetaan. Kirjassa käytiin läpi brändin ideaa monelta osa-alueelta ja monesta eri näkökulmasta. Opin paljon uutta tietoa, vaikka luulin olevani perillä brändien merkityksestä ja niiden tarkoitusperästä omien havaintojeni ja tietojeni perusteella. Brändikäsikirja ja sen tiedot sai minut ajattelemaan tekemiäni päätöksiä uudelta kannalta. Ostinko oikeasti tuotteen sen itse tuotteen takia? Vai huijasiko brändi ja markkinointi minut ostamaan tuotteen? Tämä kirja avasi silmäni ja sai minut ajattelemaan enemmänkin kuin pelkkää logoa. Minkälainen fiilis tulee, kun ostan tämän tuotteen? Mitä tästä hyödyn? Mitä muut ajattelevat tuotteestani?

Omia kokemuksia

Kirjassa esiteltyjen esimerkkien läpi, jotka melkein kaikki olivat itselleni tuttuja, opin itsestä ja omista valinnoistakin jokin verran. Mieleni on tehnyt tiedostamattomasti päätöksen tunteilla, ja perustellut sen järjellä. Kirjassa kerrotut esimerkit esimerkiksi tuotteen tunnearvosta nosti itselläni monia oman elämän esimerkkejä mieleen.

Kun kerrottiin Mini:stä ja sen esimerkki tunnearvosta, ajattelin heti omia päätöksiäni, joita olin tehnyt katsellessani itselleni ensimmäistä autoa. Muistelin kuinka pienenä isälläni oli ollut pitkän aikaa tietty auto, joka ei herättänyt tunteita itsessäni tai isässäni niin paljoa. Auto oli hyvä ja toimiva, mutta erityistä tunnearvoa sillä ei isälleni ollut. Sitten isäni vaihtoi täysin erilaiseen autoon, joka teki hänet selkeästi iloiseksi. Hän puhui siitä todella paljon, aina sillä ajaessa varsinkin ja se jätti minulle tietynlaisen kuvan autosta, sillä se oli saanut isäni siitä niin kovasti innostumaan. Monta vuotta myöhemmin selasin nettiautosta samanmerkkistä autoa, sillä siitä oli jäänyt todella positiivinen ja hyvä kuva mieleeni vuosien varrelta. Kun sen vihdoin itselleni ostin, oli fiilis todella hyvä. Vaikka tiesin ostaneeni hyvän auton, se silti ylitti odotukseni. Olen vaihtanut autoa ensiautoni jälkeen kaksi kertaa, mutta olen suosinut samaa merkkiä edelleen. Minulle on syntynyt tunneside tuotteeseen, josta kerrotaan kirjassa hyvin tarkasti. Olen kirjassa mainitun Kevin Lane Kellerin brändipyramidin kärjessä, eli bonding- vaiheessa. Asiakasuskollisuuteni merkkiin on siis vahva, vaikka olenkin kokenut vastoinkäymisiä sen kanssa.

Itselleni mieleenpainuvimmat opit

Mieleeni painui vahvasti oppi oman brändin tuntemuksen tärkeydestä ja siitä, miten syvästi se liiketoimintaan oikeasti vaikuttaa. Brändin alla toimiessa on tiedettävä kuka on, mikä firma on kyseessä, mitä se tarjoaa, kelle se tarjoaa, mitä arvoja firmalla on ja miksi. Pelkästään näillä tiedoilla kirjan mukaan on jo hyvin kartalla omasta brändistään. Tarinoiden merkitys brändiä luodessa oli myös asia, joista tiesin, mutten tajunnut niiden olevan niin iso myyntivaltti brändin ehostamisessa. Tiesin tarinat Jeff Bezosin Amazonista ja miten se lähti liikkeelle nuhjuisesta toimistosta yhden miehen firmana ja miten siitä kasvoi maailman isoin verkkokauppa. Olin kuullut Coca-Colan tarinat miten he ensimmäisenä vuotena myivät vain korillisen limsapulloja. Nyt vasta kunnolla käsitin, miten nämä tarinat muokkasivat ajatustani brändeistä ja kasvattivat kunnioitusta niitä kohtaan.

Uskon että kirjasta on paljon hyötyä yrittäjille, johtajille, markkinoijille sekä kaikille, jotka työskentelevät brändien parissa. Tai vaikka ei edes olisi mikään edellä mainituista, voi kirjasta olla hyötyä omien ostopäätöksien kanssa. Kirja sisälsi paljon oikeasti hyödyllistä tietoa, jota tulen varmasti itsekin käyttämään elämäni aikana.

You May Also Like…

21 oppia maailman tilasta

Mitä minun tulisi tietää, että ymmärtäisin maailman tilanteesta paremmin vai olisiko parempi, etten tietäisi? Yuval...

21 oppituntia maailman tilasta

Mitä Suomessa ja maailmalla tapahtuu juuri nyt? Mitä toivomme tulevaisuudeltamme? Mitä haluamme oppia ja opettaa...

Strategiakirja 25 työkalua

Strategiatyö on yksi johtamisen tärkeimmistä työkaluista, ilman sitä oikeastaan missään ei ole mitään järkeä. Johonkin...

0 kommenttia

Lähetä kommentti