Brändin ilmeen johtaminen

Kirjoittaja: Antti Kapanen

9 joulukuun, 2023

Lähdeteos: Brändin ilmeen johtaminen

Lähdeteoksen kirjoittaja: Juha Pohjola

Teoriapisteet: 2

Kirjan yksi minulle merkittävimmistä opeista oli kappale, jossa puhuttii erilaisuudesta ja erottuvuudesta. Monesti ainakin itsestäni tuntuu häiritsevän usein esimerkiksi somemainonnan olevan sitä ”samaa paskaa, vähän vaan eri värisenä”. Puhun nyt erityisesti Tiktok- videoiden trendeistä, joissa toteutetaan samalla kaavalla olevaa trendiä. On sanomattakin selvää, että tällä tavoitellaan algoritmin avulla kuluttajan feediin pääsemistä, mutta onko se tosiaan ainoa tapa? Onko se myöskään riittävän tehokas tapa tavoittaa kohderyhmä? Mietin usein trendivideoita tai haastevideoita kuvanneiden yritysten kohdalla, että eikö siellä tosiaan keksitä mitään omaa sisältöä, joka erottuisi muista? Tottakai se on helpommin sanottu, kuin tehdä jotain omaperäistä sisältöä. Erityisesti jos pitäisi myös päästä vähintäänkin yhtä tehokkaasti kuluttajien feediin. Ymmärrän siis hyvin, mikä on ehkä juoni esimerkiksi Bluumin tai Tiimiakatemian Tiktok-trendivideoiden takana, sillä jollakin tavallahan niitä potentiaalisia seuraajiakin on tavoiteltava. Toisaalta kiinnostaisi tietää markkinointiporukkojen strategisia ajatuksia siitä, että onko tähän suunniteltu jokin pidemmän aikavälin suunnitelma? Ihan yksinkertaisesti esimerkiksi näin: Kun trendivideoiden avulla pystytään tavoittamaan riittävä määrä katsojia, on tarkoitus painottaa somesisältöön omaperäisempää ja ”laadukkaampaa” sisältöä. 

Kuinka meillä Bluumissa sitten voisi luoda erottuvaa mainontaa ja markkinointia? Kuten aikaisemmin totesinkin, on aina helpompaa räkyttää, kuin itse tehdä. Minulla ei ole valmista kontenttia mietittynä, vaan enemmänkin ajatuksia siitä, minkälaista sisällön jossain määrin pitäisi olla. Mielestäni somesisällön kuuluisi sisältää trendivideoita, joilla tavoittaa uusia potentiaalisia katsojia, mutta ennen kaikkea asiakkaille tärkeää informatiivista sisältöä yrityksestä ja kompetenssiamme. Mitä informatiivinen sisältö käytännössä tarkoittaa, olisi somessa oltava mm. asiakaspolkua helpottavia tekijöitä, kuten esimerkiksi yhteydenotosta. Aivan yhtä ehdottoman tärkeätä olisi Bluumin referenssit sekä asiakkailta, että myös mediasisältöinä.

Bluumin visuaalinen ilme

Bluumissa on muista akatemian tiimeistä edukseen erottuva visuaalinen brändi. Sininen väri on helposti yhdistettävissä Bluumiin ja sinisen värin toistamista tulemme toivon mukaan jatkaamaan tulevaisuudessakin akatemian yhteisissä tapahtumissa. Kirjan mukaan brändin toistuvuus on tärkeä ominaisuus mieleenjäämiselle ja siksi Bluumin sinisyys loistaa joka kerta, kun meillä on siihen mahdollisuus se esittää. Jopa muiden kyllästymiseen asti. Toivon mukaan myös Bluumin omat tuotteet tulevat jatkossa meille jakoon aina pitkäaikaisille asiakkaille, kuten myös yleiseen myyntiin ja jakoon. Kirjassa kerrotaan brändin symboliikan tärkeydestä, symbolin täytyy olla ikoninen tunniste. Symboli voi olla logo, mutta myös jokin muu tunnistettava elementti. Vaikka meillä onkin aivan upea logo, itseasiassa jopa ihan ammattilaisen luoman näköinen sellainen, ei se ole meidän edustamamme symboli. Meillä Bluumissa se on väri sininen. Sinisellä värillä Bluumi tavoittelee positiivisia ajatuksia, kuten luotettavuutta, järkevyyttä ja uskottavuutta. Bluumin brändityypiksimme valitsimme yhteistuumin ”sankarin”. Sankaria pidetään viisaana, luotettavana ja helposti lähestyttävältä esikuvana. Sininen väri viestii juuri näitä asioita ihan jo psykologisella tasolla. 

Bluumin logo ja nimi ovat omasta mielestäni erittäin onnistuneita ja viestivätkin juuri niitä asioita, joita haluamme ulospäin viestiä. Kirjassa kerrotaan kirjainyhdistelmien asun tärkeydestä: ”Kulmikkaat kirjaimet, kuten K, M, R, V, W ja X, vievät tunnuksen henkeä kovemmaksi kuin pyöreämuotoiset kirjaimet B, C, D, P, S.” -Pohjola 2019. Bluumissa ensimmäinen kirjain B viestii rennosta pehmeydestä ja jossain määrin ehkä jopa laiskuudestakin, mutta myös asenteesta, jolloin asioita ei oteta liian vakavasti. Bluumi nimi itsessään viittaa englanninkieliseen sanaan bloom, joka taas suomeksi tarkoittaa kukoistamista. Haluaako asiakas tulkita kukoistamisen oman yrityksensä kukoistamiseen, jää asiakkaan oman tulkinnan varaiseksi. Lisäksi sininen väri on helposti yhdisteltävissä Bluumiin. Bluumin logo itsessään viestii paljon pyöreää ja luovaa muotokieltä, joka pysyy kuitenkin selkeiden ja tarkast irajattujen raamien sisällä. Jokainen logon kirjain itsessään on tavallisuudesta poikkeava, mutta kokonaisuus säilyttää yhtenäisen harmonian. Aivan kuten Bluumi todellisuudessa onkin. Bluumin logo on selkeästi rajattu neliskanttiselle alueelle, jolloin sen hyödyntäminen profiilikuvista aina laskun symboliin asti on helppoa ja selkeää. Logo on siis myös käytännöllinen. Logo on myös riittävästi mielenkiintoa herättävä sen poikkeuksellisen muotoilun ansiosta, Bluumi itsessään ei ole arvoituksen tai hankalasti tulkittavuuden takana, vaan hetken ihmettelyn jälkeen helposti luettavissa sen riviteltävyyden ansiosta.  

Vaikkakaan en ole itse Bluumin visuaalista ilmettä päässyt käytännössä luomaan, olen päässyt muiden tiimiläisten kanssa yhdessä ideoimaan Bluumin visuaalista näkökulmaa. Myönnänkin, etten olisi itse kyennyt luomaan yhtä visuaalisesti näyttävää kokonaisuutta, jonka markkinointitiimimme on Bluumille tehnyt. 

You May Also Like…

Sinisen meren strategia

Valitsin tämän kirjan reflektoitavaksi seuraavana, sillä se on ollut paljon keskusteluissa Tiimiakatemialla. Sinisen...

Kohderyhmän merkitys

Copywriting oli itselleni ennen tätä hetkeä lähes täysin uusi käsite. Siitä tuli ensimmäisenä mieleen jonkinlainen...

21 oppia maailman tilasta

Mitä minun tulisi tietää, että ymmärtäisin maailman tilanteesta paremmin vai olisiko parempi, etten tietäisi? Yuval...

0 kommenttia

Lähetä kommentti