Brändikäsikirja

Kirjoittaja: Iira Honka

16 marraskuun, 2023

Lähdeteos: Brändikäsikirja, näin teet yrityksestä vetovoimaisen

Lähdeteoksen kirjoittaja: Pekka Ruokolainen

Teoriapisteet: 0

Valitsin Brändikäsikirjan syksyllä, sillä kirja oli itselle ajankohtainen. Kun olen tällä hetkellä meidän tiimin markkinointitiimissä ja suunnittelimme meidän osuuskunnan brändiä. Ajattelin, että on hyvä hetki käydä läpi mitä brändi oikeasti tarkoittaa ja miten se luodaan.  

Brändin avulla pystytään vaikuttamaan ihmisten tunteisiin ja sitoutumaan brändiin. Ihmiset nimittäin tekee päätöksiä tunteella ja perustelee ne järjellä, ja brändin avulla vaikutetaan tunteisiin. Siksi se onkin tärkeä yrityksille, jotta saadaan aikaan haluttu tunne asiakkaille. Yritykset ei voi kuitenkaan suoraan vaikuttaa ihmisten tunteisiin ja päätää miten kukin asiakas kokee yrityksen. Kaikilla ihmisillä on omat kokemukset, ajatukset ja tunteet ja siksi kaikki myös kokee brändit omalla tavallaan. Yrityksen omilla tavoilla ja keinojen avulla voidaan kuitenkin vaikuttaa minkälaisen mielikuvan asiakkaat saa.  

Brändi luodaan yrityksen organisaatiossa. Ihanteellista olisi myös, jos kaikki yhteisön jäsenet osallistuisi brändin luomiseen. Se loisi yhtenäisyyttä yrityksessä, työntekijät olisi myös sitoutuneempia ja motivoituneita kehittämään yritystä ja se näkyisi myös asiakkaille. Meidän tiimi teki yhteisen brändi synnytyksen, johon kaikki osallistuivat. Siinä saimme kaikkien mielipiteitä ja ajatuksia esille ja kaikki pystyivät vaikuttamaan brändin luontiin. Yhdessä päätimme alustavasti ydinasioista, eli visiosta, missiosta, hissipuheesta ja tarkoituksesta. Saimme myös katsottua yhdessä brändin ulkoista kuvaa, logoa ja värimaailmaa. Tämä auttoi saamaan vahvemman pohjan brändille, josta pystyimme lähteä edistämään tätäja miettiä enemmän tiimimme markkkinointia. Näiden yhteisten päätösten avulla markkinointitiimin kanssa aloimme syventyä enemmän brändin luomiseen.  

Brändin ytimen kirkastus on ensimmäinen vaihe, jonka teimmekin yhdessä brändisynnytyksessä. Nyt tänä syksynä olemme myös alkaneet miettimään enemmän tiimimme tavoitteita, missiota ja mitä viestimme asiakkeille. Esim. Olemme päättäneet, että alamme markkinoimaan itseämme tapahtumatuotanto yrityksenä somessa. Otamme toki muitakin projekteja vastaan, mutta keskittyisimme markkinoimaan tätä ja koittaisimme saada näin asiakkaita somen avulla.  

Brändin jalkautuksessa yritys jalkautetaan valmiiksi tärkeimpiin asiakaskohtaamisiin, eli kohtauspisteisiin. Meidän tiimimme esim. Yrittää nyt luoda vahvaa yhtenäistä brändin ulkomuotoa. Esim. Että meidän nettisivut, logo ja some ovat yhtenäisiä kaikki ja kuvastavat meidän brändiä. Haluamme myös aina yhteisissä projekteissa antaa hyvän kokemuksen asiakkaillemme, ja että toimimme tehokkaasti ja hoidamme tehtävämme sujuvasti. Tämä luo yhtenäisempää kuvaa meidän tiimistä.  

Kirja on auttanut nyt saamaan yksityiskohtaisempaa tietoa brändin luomisesta ja siitä mikä brändi oikeasti on. Se on auttanut myös konkreettisesti itseäni, kun olen ollut mukana suunniteelemassa brändikirjaamme ja sisältöä siihen.  Brändi on tärkeä, jokaiselle yritykselle ja on hyvä, että kaikki osallistuvat sen luomiseen. Siksi on myös hyvä, että mekin käytimme paljon aikaa siihen yhdessä. Myöskin tulevaisuudessa projekteissa olisi kiva luoda toistakin brändiä tästä kirjasta sai hyvän pohjan brändin luomiseen.  

You May Also Like…

Sinisen meren strategia

Valitsin tämän kirjan reflektoitavaksi seuraavana, sillä se on ollut paljon keskusteluissa Tiimiakatemialla. Sinisen...

Kohderyhmän merkitys

Copywriting oli itselleni ennen tätä hetkeä lähes täysin uusi käsite. Siitä tuli ensimmäisenä mieleen jonkinlainen...

21 oppia maailman tilasta

Mitä minun tulisi tietää, että ymmärtäisin maailman tilanteesta paremmin vai olisiko parempi, etten tietäisi? Yuval...

0 kommenttia

Lähetä kommentti