Brändikäsikirja

Kirjoittaja: Daniel Barkane

3 huhtikuun, 2022

Lähdeteos: Brändikäsikirja

Lähdeteoksen kirjoittaja: Pekka Ruokolainen

Teoriapisteet: 2

Tämän vuoden alussa aloitimme Hohkeella miettimään uutta projektia. Huomasimme, että isoa osaa meistä, kiinnosti markkinointi, johon voisimme hyödyntää meidän koko tiimiä. Ei mennyt todellakaan pitkään, kunnes saimme järjestettyä ensimmäisen markkinointipalaverin. Jaoimme markkinoinnista kiinnostuneet eri osa-alueisiin.

Minua erityisesti kiinnosti videokuvaus ja editointi, joten tietysti halusin sitä tehdä. Mukaan hyppäsi myös Tommi ja Lauri.

Lähdimme myymään ensimmäistä työtämme ilman minkäänlaista virallista työkokemusta tai referenssiä. Meillä kävi tässä hyvä tsägä ja saimme kaivettua LinkedInistä asiakkaan, jonka olimme jo tavanneet aikaisemmin. Hän suostui toimimaan ensimmäisenä referenssi asiakkaana, joka tietysti oli meille mahtava uutinen.

Tämän videotuotantoprojektin aloitus ja siitä herännyt aito innostus sai minut todella pysähtymään paikalleen. Mietin itsekseni, että olenko vihdoin löytänyt sellaisen homman, joka oikeasti minua kiinnostaisi. Pelkästään PoweRestan markkinointivideon käsikirjoitus, sai minut hyppimään innosta. Aloin vähitellen pohtimaan, kuinka voisimme tässä viimeisen puolentoista vuoden aikana rakentaa Hohkeelle sekä meidän videotuontantoprojektille brändin, jonka yritykset tuntisivat. Aloin lähestymään näitä ajatuksia, lukemalla kirjan nimeltä brändikäsikirja.

Brändin rakennus alkaa yrityksen sisältä

Mielestäni meidän tärkein tehtävämme on hyvän työyhteisön ylläpitäminen. Tämän avulla voisimme tukea työtämme ja varsinkin sen merkityksellisyyttä. Minä koen myös, että yrityksen on mahdotonta rakentaa kirkasta brändiä, johon kukaan omasta porukasta ei usko. Ilman hyvää työyhteisöä olisi vaikea kuvitella jonkinlaista uskoa omaan brändiin ja sen tuomaan arvoon. 

Voisimmeko siis aloittaa ensimmäisen brändi askeleen rakentamisen, keskittymällä työyhteisöön ja hyvinvointiin, jonka myötä voisimme tuoda sitä myös ilmi muille yrityksille. Tässä samassa hyvän työyhteisön ylläpitämisessä, voisimme mahdollistaa myös kehittyvää brändi tarinaa, joka tulevaisuudessa voisi olla erityisen tärkeä. Tarinat ovat aina kuitenkin iso osa brändiä, koska ne kiinnostavat ihmisiä ja tekevät omalla tavalla yrityksestä persoonallisen ja uniikin. Jokainen Hohkeessa on osa meidän yritystä ja sen tarinaa. Me vaikutamme omalta osaltamme tähän.

Brändin luominen ei varmasti tapahdu hetkessä ja se vie aikaa. Aluksi, kun tarjoamme asiakkaille palveluitamme, voimme olettaa heidän ostavat ilman minkäänlaista emotionaalista suhdetta. Uskon, että tuotteemme sekä palvelumme arvioidaan esimerkiksi pelkästään vain hinnan perusteella. Tietenkin referenssit sekä muut yhteistyöt merkitsevät asiakkaan ostopäätöksessä. Meillä on mielestäni tässä puolentoista vuoden aikana hyvä mahdollisuus rakentaa brändistämme jo sellainen, jonka asiakas tunnistaa ja täten osaa käyttää sitä vertailussa muihin kilpailijoihin.

Olemme useasti Hohkeen kanssa keskustelleet, siitä mitä jokainen antaa osuuskunnalle. Varsinkin siitä, kuinka omalla asenteella ja teoilla, voi vaikuttaa Hohkeen ilmeeseen. Minulla heräsi tästä ajatus, kun alussa kerroin, kuinka lähtisimme rakentamaan Hohkeen sekä videotuotantoprojektin brändiä. Mitä jos jokainen meistä toimisi brändilähettiläänä. Jokainen meistä ottaisi vastuun siitä, että asiakaspinnassa tapahtuvat asiat auttaisivat meidän brändiämme esimerkiksi saamaan lisää tunnettuutta. Meillä on esimerkiksi asiakaskäynti haastekin, jossa tavataan lukuisia eri yritysmaailman ihmisiä. Tässähän olisi myös mahtavat tilaisuus verkoston lisäksi luoda tietoisuutta Hohkeesta.  Voin ainakin itse tunnustaa, että en ole pahemmin Hohketta maininnut tapaamisissani. Olen perustellut sen siten, että koska meillä ei ole mitään valmista, mitä myydä niin turhaa silloin on käyttää aikaa tälläiseen.

Nyt kuitenkin näen asian täysin eri lailla ja olen valmistautunut tuomaan esimerkiksi meidän uutta markkinointiprojektiamme tapaamisiin. Brändin luomisessa yksi tärkeä asia oli tarina ja mikäs parempaa olisi kertoa esimerkiksi asiakkaille siitä, miten Hohke sai alkunsa tai mitä markkinointiprojekti pitää sisällään ja mitä me teemme. Tämä loisi sitä brändin tunnettuutta, mutta myös samalla bränditarinaa meistä. Hauskaa, mutta myös surullista on ajatella, että vasta tämän kirjan luettuani hoksasin, kuinka tapaamisissa ei tarvitsisi myydä mitään ja silti Hohketta ja sen brändiä voisi tuoda yritysmaailman tietoisuuteen.

Olemme pitäneet Hohkeella meidän brändistämme treenejä ja synnytyksenkin. Minusta silti vain tuntuu siltä, että emme ole vielä täysin sisäistänyt sitä, mitä tämä pitää sisällään ja mitä sen eteen täytyy tehdä. En väitä, ettemmekö olisi asiaa käsitellyt ja suunnitellut, mutta jotenkin vain tuntuu siltä, että iso osa näistä on jo pidempään junnannut paikallaan. Jos esimerkiksi mietitään Hohkeen brändi muotoilua niin sitä voisi vielä viedä eteenpäin, vaikka olemme kyllä sitä kehittäneet ja mietitty miltä se näyttää, tuntuu ja ehkä maistuukin. Brändikäsikirjassa brändi muotoilua ohjeistettiin yhdeksään eri tavoitteeseen, jotka olivat:

Tarina: Mistä kaikki sai alkunsa?

Hissipuhe: Mihin yritys uskoo, miten se toimii ja mitä tekee?

Logo: Yrityksen nimen graafisesti muotoiltu kirjoitusasu

Liikemerkki: Graafinen merkki, symboli, tunnus, jota käytetään usein logon kanssa.

Yritysvärit: Yrityksen markkinointiviestinnässä käytettävät värit, jotka pohjautuvat asemointiin

Typografia: Yrityksen markkinointiviestinnässä käytettyjen fonttien määrittely

Kuvamaailma: Määritellään kuvien tyyli

Asiakaskokemus: Eri kohtaamispisteistä koostuva polku ostotapahtumaan

Graafinen ohjeisto: Markkinointiviestinnän ohjeistus

Näitä kun katsoo ja alkaa miettimään todella Hohkeen brändi muotoilua niin mielestäni voisimme vielä kehittää näitä. Minulla heräsi erityisesti ajatuksia Hohkeen asiakaskokemuksesta. Siitä mitkä ovat kohtaamispisteemme ja tästä koostuva polku kauppoihin. Ajatuksia myös heräsi hissipuheesta. Ajatellaan tilanne, jossa asiakastapaamisessa asiakas kiinnostuisi palvelustamme ja hän pyytäisi kertomaan lyhyesti lisää. Itse henkilökohtaisesti en voisi ainakaan kertoa mitään meidän sovittua hissi puhetta, koska mielestäni emme ole sellaista vielä määrittäneet. Tarina on ollut tietenkin meidän yksi tämän reflektion isoimpia puheenaiheita ja varmasti syystäkin, koska se on iso osa kaikkea. Voisimme varmasti tätäkin vielä miettiä yhdessä lisää.  

You May Also Like…

21 oppituntia maailman tilasta

Yuval Noah Hararin teos 21 oppituntia maailman tilasta herätti valtavasti ajatuksia ja kiinnostusta. Kirjassa...

Markkinointi boksin ulkopuolelta

Tällä hetkellä olemme käynnistämässä yhteistyötä asiakkaan kanssa ja he tarvitsisivat meiltä muun muassa...

Suoraa palautetta

Minna Oulasmaan ja Mika Pesosen kirjoittama kirja ”Suoraa palautetta – viisaan keskustelijan käsikirja” päätyi...

0 kommenttia

Lähetä kommentti