Brändikäs

Kirjoittaja: Joni Rajala

25 syyskuun, 2023

Lähdeteos: Brändikäs

Lähdeteoksen kirjoittaja: Lisa Sounio

Teoriapisteet: 0

Olen päässyt brändien maailmaan tänä vuonna Fleimin markkinointitiimin jäsenenä ja heti alkuvaiheessa tuli selväksi se, että brändi ei synny yhdessä yössä. Olemme miettineet millaisena haluamme näyttäytyä ulospäin niin akatemialla kuin asiakkaillekin ja tiedän jo tässä vaiheessa, että vahvan brändin rakentaminen on kovaa työtä, joka vaatii tarkkaa suunnittelua ja koko yhteisön panosta. Käytän tässä reflektiossa Fleimiä esimerkkibrändinä. 

Ensimmäinen asia, joka kirjassa herätti mielenkiintoni oli kohta, jossa kerrottiin, miten brändin ei ole tarkoitus johtaa harhaan tai huijata asiakasta, vaan nostaa esille se, mikä meissä on parasta. Periaatteessa brändin rakentaminen on helppoa aloittaa tästä lähtökohdasta. Mikä on se asia, jonka haluamme kertoa? Mikä on se tekijä, joka erottaa meidät muista? Fleimin tekijä on asiakaspalvelutaito sekä yhteisöllisyys ja näiden asioiden korostaminen markkinoinnissamme ja yleisessä brändi- ilmeessä erottaa meidät muista akatemian tiimeistä. Tapahtumissamme tavoite on aina ylittää asiakkaan odotukset ja saada aikaan kokemus, joka ei unohdu. 

Millainen on unohtumaton ihminen? Sellainen, joka herättää vahvan tunnereaktion. Joten millainen on unohtumaton brändi? Monet nykypäivän brändit ovat jäykkiä ja mitäänsanomattomia, koska se on turvallista. Kukaan ei pahoita mieltään, mutta ei tunne myöskään mitään muuta. Ihmiset eivät muista kovin tarkasti yksityiskohtia, mutta muistavat kyllä millaisen tunteen joku tai jokin sai heissä aikaan ja hyvä brändi nimenomaan herättää tunteita. Jos lähtee tekemään tyylillä “jokaiselle jotakin” päätyy ympäripyöreään lopputulokseen, joka ei jää mieleen.  

Mistä asioista rakentuu väkevä brändi? Se herättää tunteita, omaa selkeän identiteetin, vuorovaikuttaa asiakkaidensa kanssa, on rehellinen ja vastustaa turhaa kuluttamista. Liiketoimintaan luonnollisesti kuuluu myyminen ja rahan tekeminen, mutta mielestäni parhaat brändit eivät kannusta kuluttajaa ostamaan asioita, joita hän ei tarvitse. Jos liiketoiminta perustuu pelkästään ihmisten rahastamiselle, se näyttää ja ennen kaikkea tuntuu siltä, että yritys ei arvosta asiakkaitaan, joka puolestaan vaikuttaa merkittävästi brändikuvaan. Tietysti rahaa pitää tehdä ja palveluita tai tavaroita myydä, mutta niiden pitää olla mielestäni laadukkaita ja kestää aikaa.  

Puhutaan brändikäsikirjoista ja konsistenssista, joka on tietenkin hyvä siinä mielessä, että se on selkeää. Enemmän kuitenkin pitäisi osata revitellä ja kokeilla uusia asioita, mikä tuntuu välillä todella haastavalta. Kirjassa puhuttiin siitä, miten markkinointiosaston ei pitäisi niinkään vahtia brändiä vaan lyödä luovuutta koko organisaatioon. Tätä haluan ehdottomasti lähteä edistämään oman tiimin kanssa ja myöhemmissä projekteissa. Ylipäätään haluan oppia lisää luovuudesta ja uskaltaa lähteä tekemään asioita tavoilla, joita muut eivät uskalla tai osaa tehdä. Kokeilla rajoja ja tehdä käytännön kokeiluja. “Theory will only take you so far.” 

Sissimarkkinointi (guerilla marketing) on mielenkiintoinen markkinoinnin osa- alue, jonka perusidea on saada mahdollisimman paljon huomiota mahdollisimman pienellä panoksella käyttämällä epätavallisia keinoja. Esimerkiksi tulevassa opiskelijafestareiden markkinoinnissa voisi kokeilla jotain tämän tyylistä, koska budjetti on tiukka ja kävijöitä pitää silti saada paikalle. Pitää uskaltaa astua pois rivistä ja tehdä jotain, mitä isommat festarit eivät pysty tekemään tai eivät halua. Festariprojektin tekijöiden kesken olemme päättäneet, että emme halua tapahtumaa otettavan liian tosissaan, joten tässä olisi loistava sauma tehdä jotain aivan erilaista ja kokeilla, koska periaatteessa ei ole yhtään mitään menetettävää. 

Myös yhteistyöt ovat yleensä todella hyvä tapa saada uusia potentiaalisia asiakkaita. Yhteistyöt omaa tuotettasi täydentävän brändin kanssa voivat antaa massiivista lisäarvoa brändillesi ja tässä tapauksessa 1+1 on enemmän kuin kaksi. Toisen toimijan kanssa tehdyt yhteistyöt voivat tuoda mukavan raikasta tuulahdusta ja synnyttää taas uusia ideoita, varsinkin jos kyseessä on tekijöitä eri toimialoilta, esimerkiksi vaatefirma ja ravintolaketju. 

Vahva brändi rakentuu rehellisyydestä, läpinäkyvyydestä, asiakkaiden osallistamisesta ja aidosta tekemisen halusta. Kaikki vaikuttaa kaikkeen ja brändi ei ole vain markkinointiosaston värkkäämä suunnitelma vaan sen rakentamiseen tarvitaan jokaista.  

Kirjasta sen verran, että oikeastaan vain ensimmäinen luku käsitteli brändejä ja loput kirjasta (toki aihetta sivuten) tuntui menevän ohi aiheen. Toki niin kuin sanoin, kaikki vaikuttaa kaikkeen ja teoksessa käsitellyt aiheet olivat varmasti tärkeitä ja hyviä, mutta tämä ei ollut ehkä paras kirja siinä suhteessa, että reflektion joutui tekemään oikeastaan vain yhden luvun pohjalta. 

You May Also Like…

Copywriting Strategies

Copywriting on yksinkertaisuudessaan markkinointi tai mainontatekstien kirjoittamista myyntiä tai asiakkaan...

Sanojen supervoima

Jakaisin tämä kirjan opit kolmeen osaan. Ensimmäinen osa on liittyy jokapäiväiseen juttelemiseen ja siihen miten...

The Culture Map

 Kävimme vähän aikaa sitten tiimivaihdossa Berliinissä ja nyt ihan vasta oli Berliinin travelling universityn vuoro...

0 kommenttia

Lähetä kommentti