Brändien johtaminen

Lähdeteos: Brändien johtaminen

Lähdeteoksen kirjoittaja: David A. Aaker Erich Joachimsthaler

Teoriapisteet: 3

Luin kirjan, koska olemme luomassa uudenlaista palvelua Suomen markkinoille, jossa meillä on tarkoitus luoda verkkosivualusta rakennusalan materiaaleille. Lähdin hakemaan ajatuksia brändin luomiseen ja siihen, millainen sen kuuluisi olla ja kuinka brändiä pidetään mukana muutoksessa, sivuan myös hieman tulevan projektin mahdollisuuksia. 

Kirjassa kerrotaan brändin tärkeydestä luodessa yrityksellesi mainetta. Brändi kertoo, minkälainen yrityksesi on. Haluamme luoda selkeän strategian yrityksemme brändille ja mielestäni brändimme pitää luoda asiakkaalle tunteen ammattimaisuudesta, luotettavuudesta ja halusta helpottaa ihmisten elämää.  

”Vahvan brändistrategian tulisi määrittää brändin tarkoitus, kohdeasiakas ja ainutlaatuinen arvolupaus. Tämä auttaa varmistamaan, että kaikki brändin osa-alueet tuotekehityksestä markkinointiin ja mainontaan ovat linjassa ja pyrkivät yhteiseen päämäärään” 

Meidän asiakkaanamme toimii rakennusalan materiaaleja tarvitsevat yritykset ja yksityiset henkilöt. Luomme vahvaa luottamusta ja ammattimaisuuden tunnetta pitämällä kiinni luvatuista arvoista, jotka ovat helppokäyttöisyys, luotettavuus hinnoissa ja palveluntarjoajissa sekä pyrimme reagoimaan asiakkaan ongelma tilanteisiin välittömästi. Vahvan brändin lisäarvo, jonka brändi tuo tuotteelle tai palvelulle on lisääntynyt asiakasuskollisuus, kilpailuetu ja yrityksen arvonnousu. Meidän tulevalla palvelulla kilpailuetu on keskeisessä asemassa, koska tämän kaltaista palvelua ei ole juuri nyt Suomen markkinoilla, mutta tietenkin rautakaupat ja muut materiaalien tarjoajat ovat meidän kilpailijoitamme, ellemme saa heitä palvelumme piiriin. Kävimme yhdessä sparrailemassa aiheesta Dini Mäntylän kanssa, ja hän kertoi meille onneksi hyviä vinkkejä, siihen kuinka saada koukutettua materiaalien tarjoajat meidän palvelumme piiriin. Asiakasuskollisuutta nostatamme tietenkin sillä, että pidämme alustan toimivana, kustannustehokkaana ja helppokäyttöisenä. Markkinoinnilla on myös tärkeä rooli asiakasuskollisuuden kasvattamiseen, tuomalla esiin alustan helppokäyttöisyyttä, tavarantoimituksen nopeutta sekä luotettavuutta asiakas ymmärtää palvelun tärkeyden ja hyödyt. Näin asiakas ei lähde itse hakemaan tuotteitaan vaan kilpailuttaa materiaalit meidän kauttaan helpommin. 

Mielestäni vahvalla brändillä pääsee erittäin pitkälle. Mietitään vaikka Adidasta tai Nikeä, jokainen tuntee heidät ja tietävät mitä saavat heidän tuotteitaan ostaessaan. Vahvan Brändistrategian luomisella pääsemme haluttuihin tavoitteisiin ja pysymme ajan tasalla, siitä missä mennään. Mielestäni brändistrategian luominen on yhtä tärkeää siinä missä liiketoimintasuunnitelman luominen. Strategiat kertovat sinulle, milloin tapahtuu ja mitä tapahtuu. Itselleni on todella tärkeää tietää mitä tehdään ja milloin. 

Brändiä tulee kuitenkin johtaa, niin että pysymme mukana muutoksessa emmekä jää jälkeen. Meidän tulee säännöllisesti kuunnella ja seurata asiakkaita, kuinka he toimivat ja viestivät. Asiakastyytyväisyys kyselyt voisivat olla hyvä työkalu tähän. Palkkaamalla myös ammattimaisia koodareita pysymme kehityksen perässä paremmin. Koodareista keskustelimme myös Dinin kanssa, kun puheeksi tuli verkkoalustan käytettävyys. Vertasimme Tori.fi:n hakua ja hän mainitsi siitä, kuinka huonosti haku toimii alustalla. Tämä on juuri sitä käytettävyyttä, johon itse haluan keskittää huomioni, koska uskon sen tuovan asiakastyytyväisyyttä erittäin paljon sen toimiessa oikein. Brändin johtamisessa pitää myös olla johdonmukaisuus, johon pääsemme luomalla vahvan ja helposti seurattavan strategian, niin kuin jo aiemmin mainitsin.  

Sparrailu sessioista, joita olemme pitäneet asian tiimoilta, on noussut myös yrityksen skaalautuvuus ja mahdollisuudet. Olemme keskustelleet paljon mahdollisuuksista ulkomailla ja siihen, että tulevaisuudessa meiltä voisi olla mahdollista saada kokonaisia talopaketteja, tämä on mielestäni aivan mahtavan kuuloinen tavoite ja olen enemmän kuin innoissani tästä projektista. Brändiä luodessa meidän pitääkin ottaa ulkomaille meno huomioon. Aluksihan meillä oli ajatus perustaa palvelu, jossa ratkaistaan ongelmaa myyntiprosessiin myynnin tarjoajien ja ostajien välille, mutta pakko sanoa, että ilman tapaamisia olisimme menneet mielestäni väärään suuntaan ja todennäköisesti emme olisi myöskään päässeet pitkälle. Tämänkaltaiseen konseptiin, jossa segmentti on selkeä eikä brändi sidonnainen on helpompi rakentaa bisnes. Totta kai tulevaisuudessa on mahdollista ottaa muita segmenttejä mukaan, mutta lähteminen on tietenkin helpompi, kun se on rajattu huolellisesti. Huomasimme myös, että lainaa haettaessa meillä on etuna se, että jokaisella tämän projektin jäsenellä on kosketuspintaa rakennusalaan. Olemme siis jokainen toimineet alalla aiemmin.  

Lopuksi 

En ole ennen kirjaa osannut ajatella brändin tärkeyttä omissa projekteissani. Brändin tärkeys selkeni itselleni ja tulen ottamaan huomioon tulevaisuudessa sen, että brändistä pitää jäädä jokin muukin mieleen kuin pelkkä logo. Haluni kasvattaa kestävä bisnes on edelleen suuri ja nyt tiedostankin sen, että vahvan brändin luominen on keskeisessä osassa kestävän bisneksen luomisessa. 

You May Also Like…

Copywriting Strategies

Copywriting on yksinkertaisuudessaan markkinointi tai mainontatekstien kirjoittamista myyntiä tai asiakkaan...

0 kommenttia

Lähetä kommentti