Brändäys – Näin teet yrityksestäsi vetovoimaisen

Kirjoittaja: Miko Tarvus

19 maaliskuun, 2023

Lähdeteos: Brändikäsikirja

Lähdeteoksen kirjoittaja: Pekka Ruokolainen

Teoriapisteet: 2

Brändäys ennen vs nyt

Ruokolainen kirjoittaa kirjassaan brändäyksen tärkeydestä ja siitä kuinka brändääminen on muuttunut ajan saatossa ulkoisen kiiltokuvan kiillottamisesta sisäiseen hyvinvoivaan työpaikkakulttuuriin. ehkä hieman huonosta nykypäivän brändäyksestä saa vihiä jos työntekijöiden vaihtuvuus on suurta ja puheet yrityksen sisältä eivät ole kehuja. Työntekijät toimivat osana yrityksen brändiä. Hyvän brändäyksen tulosta on hyvinvoiva työyhteisö joka puhuu hyvää omasta työpaikastaan ja luo näin positiivista kuvaa yrityksestä.

Pekka r. toteaa kirjassaan että itse yritys ei voi päättää kuinka brändisi koetaan sillä yritys ei voi vaikuttaa ihmisten ajatuksiin. Yritys voi silti tehdä brändin tietoista kehittämistä ja kehittää asioita jotka auttavat tietyn mielikuvan syntymistä

Miksi nähdä vaivaa brändin eteen eikä vain keskittyä tuotteiden tekemiseen ja myymiseen?

Asiakkaalle on nykypäivänä enemmän ja enemmän tärkeää itse yrityksen käyttäytyminen ja arvot. jos yrityksen sivuilla lukee että heidän arvojaan on esimerkiksi ympäristöystävällisyys ja itse työntekijät heittävät roskia luontoon tämä saattaa luoda asiakkaalle huonon mielikuvan yrityksestä. Tämä haittaa yrityksen mainetta joka on osa brändiä ja voi vaikuttaa ostopäätökseen ratkaisevasti.

Ruokolainen kirjoittaa kirjassaan että ihmiset tekevät päätöksiä tunnepohjaisesti ja perustelee ne järjellä. Jos siis yrityksellä on asiakkaaseen vetoava tarina taustalla se herättää asiakkaassa luottamusta, samaistumista ja näin saadaan vähennettyä ostopäätöksen kynnyksen ylittymistä. Brändäyksellä pystytään myös erottumaan samantapaisia tuotteita tai palveluita tarjoavista yrityksistä.

brändin kirkastukseen liittyy Ruokolaisen kirjassa kolme vaihetta:

1.Määritetään mitä viestitään

2.Annetaan viestille sielu ja muoto

3.Mietitään kuinka koko juttu kerrotaan eteenpäin nykyisille ja potentiaalisille asiakkaille

Brändin kirkastuksella saadaan motivoitua omistajia, innostamaan henkilöstöä ja autetaan asiakkaita erottamaan yritys kilpailijoistaan.

Mitä vien käytäntöön?

Otan brändin tänään puheeksi bändin treeneissä tarkoituksena luoda itselle ja muille motivaatiota sekä auttaa kuuntelijoita erottamaan musiikkiani muista samantyylisistä musiikinsuuntauksista.

Meillä on myös keskiviikkona tulossa brändisynnytys ja tarkoituksenani olisi löytää tiimille yhteinen tavoite josta koko tiimi saisi lisää voimaa ja uskoa tekemiseen.

You May Also Like…

Digimarkkinointi

Pääsin viimein digimarkkinointikirjan kimppuun, joka on pitkään kulkenut lukulistallani mistään sitä löytämättä....

Intohimona brändit

Tämä kirja päätyi reflektoitavaksi nyt, sillä brändit ja niiden kilpailu on ollut viime vuosina todella kovassa...

0 kommenttia

Lähetä kommentti