Arvovalta

Kirjoittaja: Sonja Saukkonen

20 helmikuun, 2023

Lähdeteos: Arvovalta

Lähdeteoksen kirjoittaja: Jukka Saksi

Teoriapisteet: 3

Arvot. Miltei jokaiselta yritykseltä löytyy ne nykyään, ja tuntuu, että niitä välillä määritellään enemmän trendikkyyden takia. Jokaiselta ihmiseltä löytyy kuitenkin sisimmästään arvot, ja ne ohjaavat jokapäiväistä toimintaamme.

Miten arvot liittyvät bisnekseen?
Kuluttajan ostopäätös on aina valinnan takana, ja arvot vaikuttavat valintoihin todella paljon. Vaikka jotkut ihmiset ostavat tietyn tuotteen halvan hinnan takia, on monella takaraivossa ajatus siitä, millaiselle organisaatiolle tai ihmiselle tuotto, eli hyöty, menee.

Samaten arvot vaikuttavat yrityksen valintoihin; millaista johtajuutta yrityksessä harjoitetaan, millaisia asiakkaita halutaan, millainen on tuotteiden tuotantoprosessi, mihin yhteiskunnalliseen ongelmaan yritys haluaa tarjota ratkaisun yms.

Arvot ovat siis enemmänkin kuin mainoslauseita ja pakolliseksi luultu osa brändityötä.

Periaatteessa arvoja ei ole hyviä tai huonoja. Moni valitsee yrityksensä arvot melko positiivispainotteisesti, ja sellaiset yleensä ohjaavat toimintaa ns. paremmaksi. Politiikassa arvot ovat erittäin keskeinen osa sitä, millaiseksi puolue leimaantuu. Nykyään niin politiikassa kuin bisnesmaailmassa tunnutaan katsovan pahalla, jos jonkun keskeisimpiin arvoihin ei kuulu tiettyjä teemoja. Koska tällä hetkellä maailmassa vallitsevana asiana on esimerkiksi ilmastonmuutos, moni odottaa kannanottoja siihen liittyen. Tarkoittaako se, että puolue ei aja ensisijaisesti ilmastopoliittisia asioita sitä, että he eivät pidä sitä tärkeänä arvona? Mielestäni on myös hyvä, että puolueilla nimenomaan on toisistaan poikkeavia arvoja, sillä se helpottaa äänestäjää päättämään, minkä numeron vaalikopissa rustaa lappuun. Samaa voi siis peilata yritysmaailmaankin, äänestyslipun tilalla on vain kuluttajalla seteli.

Yrityspuolella asiakkaan ostopäätösten lisäksi arvot assosioituvat työntekijöihin. Rekryprosessit kun ovat kuitenkin tietyllä tapaa myös myyntiprosesseja. On tärkeää, että yrityksen arvot ovat selkeät ja selvitettävissä, jotta hakija voi jo hakuprosessin alussa pohtia, onko hänestä itsestään edustamaan näitä arvoja. Lisäksi myös hakijan omia arvoja on hyvä selvittää, jotta valintaa tehdessä pystytään karsimaan ne, jotka vaikuttavat siltä, että he eivät sopeudu niiltä osin yrityskulttuuriin.

 Itse hain pari vuotta sitten töihin erääseen vaateliikkeeseen, joka tunnetaan miltei pahimpana pikamuotiketjuna ja halpavaateliikkeenä. Pääsin rekryprosessissa hyvin pitkälle, mutta uskon, että pieni epäröinti paistoi minusta läpi, ja en lopulta saanut paikkaa. Olin lopulta tyytyväinen, että niin kävi, sillä vaikka vaatekaappini sisältö ei eettisyyden kannalta täydellinen olekaan, totesin, että en välttämättä kykene kovin tosissani edustamaan brändiä, joka ei ole ilmaston, ihmisoikeuksien ja kestävämmän kuluttamisen kanssa sopusoinnuissa. Näin ollen laitoin lopputulemaa pohtiessa omat arvoni rahallisen hyödyn edelle.

Mitä sitten ovat omat arvoni? Vaikka omat arvot sinänsä ovatkin mukana jokapäiväisessä elämässä, ei niitä kovin usein ota tarkastelun ja syvemmän pohtimisen alle. Jos pari pitäisi nimetä, niin ensimmäisenä sellaisia, jotka voin allekirjoittaa, putkahti mieleen seuraavat;

Solidaarisuus ja hyvän tekeminen

Minulle on tärkeää se, että voin joskus joustaa itsestäni ja omasta edustani auttaakseni muita. Uskon, että pienillä teoilla voi olla iso vaikutus toisen elämään. Varsinkin nykymaailma on melko brutaali paikka ja koen, että hyvän tekeminen auttaa meitä selviämään arjessa, sillä muiden auttamisen ei pitäisi olla koskaan itseltä pois. Uskon että hyvää voi tehdä myös esimerkiksi ympäristölle tai eläimille, joten tämän arvon voisi sanovan kattavan alleen muitakin arvoja, vaikkapa kestävyyden.

Yhdenvertaisuus.

Koen, että jokainen ihminen on samalla viivalla. Koski se sitten asemaa, sukupuolta, ikää, etnistä taustaa, niin ajattelen, että yksikään ei arvoltaan ole parempi kuin toinen. Toki en hyväksy esimerkiksi rasismia tai kiusaamista, mutta pyrin siihen, että näitä harjoittavien ihmisten sijaan kohdistan hyväksymättömyyteni nimenomaan tekemiseen ja toimintatapaan, en itse ihmiseen, sillä uskon, että kukaan ei sisimmiltään ole paha, ja näilläkin ihmisillä on ihmisarvo.

Olet käynyt sitten ammatillisen perustutkinnon tai yliopiston maisterivaiheen, työskentelitpä siivoajana tai lakimiehenä, olitpa kotoisin pohjoismaasta tai aasiasta, en koe, että yksikään on toista parempi, ja haluan kohdata jokaisen yhtä lailla ihmisenä. Tämän arvon toivon erityisesti näkyvän, jos joskus toimin esimiesroolissa.

Vapaus

Vapaus olla juuri sitä mitä on, tehdä mitä itse haluaa ja mennä minne itse tykkää. Haluan, että jokaiselle ihmiselle annetaan nämä. Uskon, että jokainen tietää itse parhaiten, mistä hyötyy eniten, ja toivon, että kukaan ei eläisi kenenkään toisen kontrollissa tai päätäntävallassa. ”Ei se väärin oo jos se hyvältä tuntuu”, on yksi motoistani. Mielestäni ihmisellä on valta tehdä mitä vain, kunhan se ei satuta mitään tai ketään.

Elänkö näiden arvojen mukaan? En täysin. En aina uskalla toteuttaa sisäistä haluani olla tai tehdä jotain tiettyä, ja näin riistän itseltäni vapautta. Muutoin uskon, että valintani perustuvat pohjimmiltaan näille arvoille. Ja on ihan okei jos aina ei perustu, sillä vaikka arvot tulevatkin omasta selkäytimestä ohjastamaan valintaa, niin jokainen valinta tehdään kuitenkin tilanteessa, jossa jokin arvo voikin nousta yllättäen toista selkeämmäksi. Niin sanotut arvoristiriidat kuuluvat elämään, eikä niistä kannata liikaa stressata.

 Heigalla meillä on 3 selkeää arvoa; rohkeus, rehellisyys, reippaus. Mielestäni parasta näissä arvoissa on se, että ne ohjastavat meitä niin sisäisesti, kuin asiakkaankin suuntaan. Rohkaisemme toisiamme tarttumaan tilaisuuteen, puhumme toisillemme suoraan rohkeasti ja rehellisesti ja pyrimme tekemään kaikki pienetkin askareet reippaasti. Asiakkaillemme uskallamme ehdotella vaihtoehtoja rohkeasti ja antaa uusia, nuorekkaita ideoita. Olemme rehellisiä asiakkaidenkin suuntaan ja otamme vastuun tekemisen tasosta, ja oli kaupattu palvelumme mikä tahansa, suoritamme sen reippaalla otteella. Arvomme ovat ytimekkäät ja helposti muistettavat ja sellaiset, että pystymme ne suurimmalta osin allekirjoittamaan, ja se on mielestäni tärkeää.

Happy Secondilla ei olekaan niin selkeää litaniaa arvoja. Minun piti kaivaa arvomme vanhasta brändisynnytyksestämme, joka on tehty vuosi sitten (tässä vaiheessa meillä oli vielä ”kahvila” :D). Arvoja ei siis ole päivitetty vuoteen, vaikka toimintamme on selkeytynyt ja väki vähentynyt. Olemme tuolloin nimenneet arvoiksemme asiakaslähtöisyys, vastuullisuus, siisteys, positiivisuus, energisyys ja nuorekkuus. Hyviä arvoja, joita varmasti toiminnastamme löytyy, mutta näitä ei ole kyllä tasaisin väliajoin tarkasteltu tai kyseenalaistettu. Koen että ylipäänsä toiminnassamme on ollut paljon ristiriitaisia tunteita siitä, mistä asioista olemme valmiita joustamaan ja mitkä arvot meille on kiveenhakattuja. Uskon, että kun käymme piakkoin läpi hieman brändiuudistusta ja olemme todella paljon pienemmällä porukalla, niistä on helpompi tehdä juuri meidän näköisemme. Olemme ottaneet tavoitteeksemme myös palkata työvoimaa, jolloin tietysti työnantajabrändimme tulee vahvistua ja meillä tulee olla selkeä arvomaailma, joka esittää myös työntekijöille, sillä niin kuin Jukka Saksikin kertoo kirjassaan Arvovalta, niin vastuullisessa johtajuudessa huomioidaan arvot ja johtajuusfilosofiasta tulee olla avoin. Arvot ovat tietynlainen peruste päätöksentekoon ja toimintamalliin, ja ainakin itse odotan johtajiltani avoimuutta siitä. Uskon myös, että arvojamme vahvistamisella ja niiden esiin tuonnilla saamme herätettyä entisestään luottamusta myös asiakkaissamme.

Arvot eivät ole aiheena helppo ja ne saattavat aiheuttaa pahimmillaan kitkaakin ihmisten välillä – maailmasta kun löytyy 8 miljardia ihmistä, ei voikaan olettaa, että kaikkien prioriteetit ovat samat. On tärkeää elää omien arvojen mukaan, mutta myös hyväksyä ja antaa vapaus muidenkin arvoihin ja niiden toteuttamiseen.

You May Also Like…

21 oppituntia maailmantilasta

Minulla on ollut tämä kirja koko Tiimiakatemian ajan lukulistalla, mutta en vain ole saanut sitä luettua mihinkään...

5 vinkkiä kirjoittajalle

Copywriting on taito, joka vaatii sekä luovuutta, että strategista ajattelua. Hyvä copywriting ei vain viihdytä tai...

Tylsyyden ylistys

Tylsyyden ylistys, mitä on tylsyys ja, miltä se tuntuu? Jokaisen ihmisen kohdalla käsitteelle tylsyys löytyy erilaisia...

0 kommenttia

Lähetä kommentti