Muuta pelko energiaksi
Alustatalous on kohtalaisen uusi bisnes, eikä sen mahdollisuuksia aina ymmärretä. Lähtökohtaisesti taitaakin olla niin, ettei sen kaikkia mahdollisuuksia tulla ymmärtämään vielä pitkään aikaan. Niin kauan kuin maailma sekä ihmisten tarpeet tulevat muuttumaan, uusia mahdollisuuksia käyttää verkostovaikutuksia syntyy. Siksi on tärkeää olla koko ajan valmiina kehittämään bisnestään alustan tarjoamilla mahdollisuuksilla, koska uusia tilaisuuksia syntyy päivittäin. On kuitenkin aika pelottavaa lähteä mullistamaan vakaasti puksuttavaa bisnestä – vaikka se voisi tarkoittaa todella räjähtävää muutosta yritykselle sisään tulevien eurojen kannalta.
Tästä hyvänä esimerkkinä on Nokia. Nokia tuotti laadukkaita, kestäviä kännyköitä ja hallitsi aikansa markkinaa. Nokian kehityksen katkaisi se, ettei siellä uskallettu avata tilaa ulkopuolisille sovelluksenkehittäjille. Kuten nyt tiedämme, Apple oli tässä aikaansa edellä uskaltaessaan päästää ulkopuoliset sovelluksenkehittäjät AppStoreen, ja Nokia oli auttamattomasti myöhässä älypuhelinkehityksessä. Pelko hallitsi Nokiaa ja esti uuteen aikaan adaptoitumisen. Applella oli varmasti ihan yhtäläiset epäilykset, mutta siellä uskallettiin ottaa riski.
Hoofin on myös tietyllä tapaa hyppy tyhjyyteen. Tunteita Hoofinin lanseerauksessa voisi kuvailla sanoin epävarmuus, epäselkeys, epätietoisuus ja pelko. Vaikka kilpailu luo riskiä, on varmasti turvallisempaa lähteä alalle, jossa liiketoimintamallit on testattu toimivaksi. Me lähdimme perustamaan uutta brändiä markkinarakoon, jossa oli tyhjiö. Teimme sen kuitenkin palvelulla, jota ihmiset eivät osanneet vielä käyttää. Myös käyttäjät pelkäsivät.
Pelko on kuitenkin mahdollista muuttaa energiaksi, joka ajaa toimintaa eteenpäin. Pelko on yksi ihmisen yleisimmistä tunnetiloista, ja sen kokeminen tarkoittaa jonkin aidon olevan läsnä. On olemassa kolmea erilaista pelkoa alustan luomisessa, jotka ratkaistaan Hoofinissa seuraavasti:
- Johtoportaan pelko: jäätyminen ja paniikki
Sellaisiin yrityksiin verrattuna, jotka siirtyvät ydinliiketoiminnasta alustatalouteen, Hoofinin tilanne on hieman erilainen. Olemme lähteneet tietoisesti epävarmaan bisnekseen, jonka täytyy levitä laajalle ennen kuin se tuottaa käyttäjilleen arvoa ja täten meille rahaa. Välillä tulee utuisia iltapäivähetkiä, jolloin olisi helpompi luovuttaa ja valita palkkatyö Hoofinin kehittämisen sijaan. Tämän tunteen välttämiseksi luomme selkeitä ja mitattavia tavoitteita, pidämme kiinni yhteisistä kehittämisen palavereista, ja teemme joka päivä jotain. Se pitää meidät liikkeessä ja estää jäätymisen sekä paniikin.
2. Organisaatio: jäykkyys ja vastus
Vaarana on myös se, että alustan menestyessä onnistumiset tietyllä tapaa ”nousevat päähän”, jonka jälkeen vauhti hiipuu eikä suuria kehitysaskeleita tuntemattomaan enää uskalleta tehdä. Alustan on oltava notkea ja aikansa hermolla. Hoofinissa haluamme ylläpitää sitä notkeutta, jolla adaptoimme toimintaamme muuttuvaan aikaan. Seuraamme aktiivisesti uusia trendejä ja pyrimme maksimoimaan alustan käyttökapasiteetin. Käytämme analytiikkaa toiminnan kehittämisen tukena, emmekä tee päätöksiä mututuntumalta.
3. Yhteistyökumppanit: epäluottamus
Yhteistyökumppaneiksi voimme Hoofinissa lukea kaikki käyttäjät, vaikuttajamme, yritysasiakkaat ja kaikki palveluntarjoajat, joita käytämme. Heille meidän on vakuutettava, miksi Hoofinilla on merkitystä ja miksi se on hyödyllinen. Luomme sosiaalisessa mediassa brändiämme yhteisön ympärille, jolla annamme tukemme kaikille käyttäjille. Teemme heidän tarinoistaan merkityksellisiä. Vuorovaikutuksemme yhteistyökumppaneiden kanssa on aktiivista, lämminhenkistä ja korostamme win-win-yhteistyön tärkeyttä. Teemme kaikkemme kauppojen onnistumiseksi, vaikka jäisimme siitä itse miinukselle. Jokainen onnistunut kauppa on positiivinen mielikuva Hoofinista.
Poista kuilu
Alustatalouden ydin kiteytyy kuilun poistamiseen. Tähän esimerkiksi Wolt on tarttunut kontaktittomalla toimituksella ja Ekolla sheivereiden automaattisella toimituksella. Tulevaisuuden näkymät näyttävät siltä, että kuilua ei pääse enää syntymään. Kun jääkaappi alkaa tyhjentyä, älykaappi tilaa automaattisesti täydennystä, jonka ruokatoimittajat toimittavat. Suurimmat alustat ovat saaneet alkunsa kuilun kiinni ompelemisella. Kuilun poistamiseen liittyy vahvasti haku- ja vaivakustannukset, joita on tarkoitus minimoida. Asiakkaiden elämä tehdään mahdollisimman helpoksi ja vaivattomaksi – parhaimmassa tapauksessa asiakkaan stressitasot tai sydämensyke ei nouse sekunniksikaan, kun alusta on osa hänen elämäänsä.
Hoofinin strategia on poistaa kuilu uusien sekä käytettyjen hevostarvikkeiden elämän kiertokulussa. Kun ostat tuotteen Hoofinista, se tarjoaa tähän liittyviä tuotteita tietyllä aikavälillä. Esimerkiksi kun ostat lapselle koon 36 kengät, puolen vuoden päästä se tarjoaa hieman isompia kenkiä. Olisi täydellistä, että alusta seuraisi tarkkaan ostoprosesseja ja optimoisi näkymän käyttäjälle sopivaksi. Alustaan olisi upotettu postitustoiminto, ja se laskisi automaattisesti postikustannukset mittojen mukaan, jolloin myyjän ei tarvitsisi sitä arvioida. Silloin alusta antaisi jo sen verran hyötyä, että Hoofinin provisio selittäisi itse itsensä.
Keskitä toiminta luomaan faneja
Alusta saadaan käyntiin huippufanien toimesta. Nämä fanit tuovat mukanaan seuraajakunnan, joka lähtee mukaan aktiivisena käyttäjänä. Maksettu mainonta vaikuttajien keskuudessa ei ole niin toimivaa, se huomattiin seuraavanlaisessa skenaariossa: maksettu mainonta vaikuttajan somessa, jossa 20k seuraajaa. Yksi mainospostaus. Näkyvyys oli suurta, kauppojen määrä olematon. Maksettu mainonta vaikuttajan somessa, jossa 8000 seuraajaa. Vaikuttaja käytti alustaa itse, teki monta postausta sekä aktiivista päivittelyä Instagram storyyn.
Vaikuttajan seuraajat tulivat perässä, ja tekivät monta kauppaa. Tällä vaikuttajalla oli faneja, ja kun vaikuttajasta tuli meidän fani, hänen seuraajistaan tuli meidän faneja. Ympyrä oli valmis, kun uskalsimme käyttää pienempää vaikuttajaa. Vaikuttajat jakavat aina mielipiteitä, joten niiden valinta täytyy tehdä tarkoin. Kohderyhmä on kaikilla erilainen, joten sen pitää myös istua omaan strategiaan. Tällä hetkellä olemme tehneet vain onnistuneita yhteistöitä, ja seuraavaksi tarvitsemmekin vähän freesiä ilmettä. Seuraava vaikuttajan täytyisi tuoda alustallamme taas uusi kohderyhmä.
Rakenna tekoälyn ympärille ja luo oppimiskehä
Alustojen on oltava automatisoituja, jotta inhimillisten virheiden määrä on minimaalinen sekä työtuntien määrä saadaan alas manuaalisesta työstä pois siirryttäessä. Tekoälyn käyttö on kriittisen tärkeää oppimisen kannalta. Alustalle on luotava rakenteet, jotka mahdollistavat oppimisen kehän. Alustan kehittämisen pitää olla jatkuvaa, eikä kahteen samanlaiseen virheeseen ole varaa. Jokainen virhe, hitaus, epäymmärrettävä asia maksaa asiakkaan. Ihmisen keskittymiskyky on tänä päivänä rajallinen, ja kärsivällisyys olematon. Kaiken on siis toimittava kuin rasvattu, eikä aikaan odotteluun ole. Tähän ei pelkkä ihminen pysty.
Hoofinille tavoitteena on rakentaa vähintään chatbot, joka pystyy vastaamaan yleisimpiin kysymyksiin. Ihmiset eivät osaa lukea näitä tietoa-sivulta, vaikka ne siellä lukevatkin. Tietoa pitää saada kysymällä, eikä vastausta haluta odottaa. Palvelun tulee olla personoitua. Siksi 24h chatbot auttaisi ensiapuun, ja vaikean tilanteen tullen se pyytäisi automaattisesti ihmisen paikalle.
Lisäksi algoritmi seuraisi käyttäjien toimintaa alustalla ja tarjoaisi heille sopivia tuotteita, muita käyttäjiä sekä lähettäisi esimerkiksi ostoskorin kesken jäädessä ostoskorin sisällön sähköpostiin, mukana mahdollisuus palauttaa ostoskori.
Luo odottamatonta
Alustan menestymisen kannalta oleellista on luoda asiakkaalle jotain uutta, ihmeellistä ja odottamatonta. Jotain, mikä herättää tunteita. Jotain mieleenpainuvaa – niin asiakkaille kuin yhteistyökumppaneillekin. Olemme nopeita pivotoimaan toimintaamme ja tekemään notkeita päätöksiä, joilla istumme mihin tahansa tilanteeseen. On tärkeää tuntea oma toimintansa ja missionsa läpikotaisin, silloin on helppo sujahtaa tilanteeseen kuin tilanteeseen ja tarjota täydellinen palvelupaketti. Hoofin palvelee netissä kuilun poistajana, somessa arvonluojana, ja erilaisissa tapahtumissa fyysisenä kauppapaikkana. Se pystyy mukautumaan nopeasti tilanteeseen kuin tilanteeseen, sillä tunnemme toimintamme kuin omat taskumme. On helppo pysyä arvoilleen ja brändilleen uskollisena, samalla luoden jotain odottamatonta.
0 kommenttia