Markkinoinnin 4p:tä

Kirjoittaja: Nelli Koivula

2 toukokuun, 2023

Lähdeteos: Markkinoinnin uudet 4p:tä

Lähdeteoksen kirjoittaja: Eka Ruola

Teoriapisteet: 2

Itse en ole ollut kauhean kiinnostunut markkinoinnista ikinä, ja käsitykseni pitkään oli myös että se on vain some mainontaa ja luovaa ajattelua, mutta siihen sisältyy paljon kaikkea muutakin. 

Markkinointi on stragedista, luovaa ja dynaamista ajattelua. Markkinoinnin perusteelta rakentuu yrityksen brändi ja mielikuva asiakkaille, mikä on erittäin tärkeää.

Itse olen alkanut ottaa vähän vastuuta markkinoinnista juuri Myllis projektin kautta, ja kiinnostus on myös vähän herännyt kun on ymmärtänyt asian tärkeyden. 

Markkinoinnin uudet 4 P:tä -kirja, jonka on kirjoittanut Eka Ruola, muuttaa markkinointikäsitystä ja inspiroi lukijaa hyödyntämään markkinoinnissa monia uusia elementtejä, jotka ovat tuotetta, hintaa ja mainontaa tärkeämpiä.

Uudet P:t, jotka ovat people, purpose, passion ja platform, täydentävät edeltäjiään eivätkä korvaa niitä. Ne keskittyvät ihmisiin, merkitykseen, intohimoon ja alustoihin, ja niiden hyödyntäminen on nykypäivänä välttämätöntä markkinoinnissa.Kaikki uudet P:t vaikuttavat merkittävästi toisiinsa. Kun kaikki osa-alueet otetaan huomioon, jakelu on sitoutunutta, palvelun tai tuotteen merkitys ja yrityksen sisäinen intohimo tuodaan ihmisten tietoisuuteen alustojen kautta.

Kirjassa käsitellään monia mielenkiintoisia aiheita, mutta haluan keskittyä kahteen niistä, intohimoon ja alustoihin.

Intohimo on mielestäni yksi tärkeimmistä asioista, ihan sama mitä tekee. Intohimon kautta syntyy motivaatiota ja oikeanlaista halua suorittaa tehtävä tai työhomma. Intohimi ja motivaatio kulkee mielestäni käsikädessä, ja niiden kahden avulla työstä tai tehtävästä saa paljon enemmän irti. Intohimo on tarttuvaa ja inspiroivaa, ja vimma on usein sen vastapari. Kun intohimo syttyy, vimma auttaa tarttumaan toimeen ja saavuttamaan tavoitteita.

Alustat ovat myös tärkeitä markkinoinnissa, sillä ne antavat yrittäjille paikan tuoda esiin intohimoaan ja yrityksensä arvoja. Sosiaalinen media on erinomainen alusta yrityksen esittelyyn ja markkinointiin, ja se antaa asiakkaille mahdollisuuden tutustua yrityksen arvoihin ja toimintaperiaatteisiin. Alustat on tapa millä tavoittaa suuri määrä asiakas kuntaa ja juuri oikeaa asiakasryhmää. 

Markkinoinnin uudet 4 P:tä -kirja on inspiroiva ja ajatuksia herättävä, ja se auttaa lukijaa ymmärtämään markkinoinnin eri puolia ja minulla ainakin avarti katsetta, että markkinointi ei ole niin sanotusti vain instagram kuvien julkaisua vaan paljon taktisempaa ajattelua. 

You May Also Like…

Kohderyhmän merkitys

Copywriting oli itselleni ennen tätä hetkeä lähes täysin uusi käsite. Siitä tuli ensimmäisenä mieleen jonkinlainen...

21 oppia maailman tilasta

Mitä minun tulisi tietää, että ymmärtäisin maailman tilanteesta paremmin vai olisiko parempi, etten tietäisi? Yuval...

21 oppituntia maailman tilasta

Mitä Suomessa ja maailmalla tapahtuu juuri nyt? Mitä toivomme tulevaisuudeltamme? Mitä haluamme oppia ja opettaa...

0 kommenttia

Lähetä kommentti