Elämystuottajan käsikirja (markkinoinnin koulutusohjelma)

Kirjoittaja: Antti Seppälä

2 toukokuun, 2023

Lähdeteos: Elämystuottajan käsikirja

Lähdeteoksen kirjoittaja: Sanna Tarssanen

Teoriapisteet: 2

Luin Sanna Tarssasen kirjoittaman kirjan ”Elämystuottajan käsikirja”. Kirja käsittelee elämyksen perusrakenteita, tasoja, tuottajaa sekä peilaa Suomen lapin elämystuotantoa. Valitsin kirjan, koska olen itse elämystuottaja, sillä pyöritän Superfutis liiketoimintaa. Tässä reflektiossa käyn läpi elämyksen perusteita ja mietin, miten pystyisimme kehittämään Superfutis elämystä.

Elämys

Elämys tarkoittaa kokemusta, joka tarjoaa asiakkaalle syvällisen ja merkityksellisen kokemuksen. Elämyksen tavoitteena on yleensä herättää asiakkaassa voimakkaita tunteita ja antaa hänelle unohtumattomia kokemuksia. Elämykset voivat liittyä esimerkiksi matkailuun, seikkailuihin, taiteeseen, musiikkiin tai muihin aktiviteetteihin, jotka tarjoavat asiakkaalle ainutlaatuisia kokemuksia.

Elämyksen ja palvelun erottaa siitä, että palveluita tarjotaan asiakkaille, kun taas elämystuotteen ostajaa kohdellaan vieraana. Toisin sanoen palvelu on yleensä enemmän toiminnan tai tuotteen tarjoamista asiakkaalle, kun taas elämys keskittyy enemmän henkilökohtaiseen ja vaikuttavaan kokemukseen.

Elämyksen tuotteistaminen

Elämyksen tuotteistaminen ja markkinointi on erittäin tehokas tapa erottua kilpailijoista ja luoda pitkäaikaisia asiakassuhteita. Elämyksen rakentamisessa ja tuotteistamisessa on tärkeää ottaa huomioon elämyksen elementit, jotka ovat yksilöllisyys, aitous, tarina, moniaistisuus, kontrasti sekä vuorovaikutus. Vaikka ei ole mahdollista taata elämystä kaikille vieraille, tuotteeseen voidaan kuitenkin sisällyttää kyseiset elementit, jotka todennäköisesti luovat elämyksen. Näin varmistetaan, että tuote täyttää elämyksen kriteerit ja palvelu jalostetaan elämykseksi.

Yksilöllisyys

Yksilöllisyys merkitsee sitä, että tuote on ainutlaatuinen eikä täysin vastaavaa kokemusta löydy muualta. Tämä näkyy asiakaslähtöisyytenä, joustavuutena ja mahdollisuutena räätälöidä tuote jokaisen asiakkaan mieltymysten ja tarpeiden mukaan. Yksinkertaisimmillaan tämä tarkoittaa sitä, että ohjelmassa on joustovaraa niin, että jokainen ryhmän osallistuja voi toteuttaa omia mieltymyksiään aktiviteettien haastavuuden ja tarjotun tiedon osalta. Tuotteen yksilöllisyyttä ja räätälöinnin astetta voi kasvattaa lähes loputtomiin, mutta yksilöllisyyden lisääntyessä myös kustannukset yleensä nousevat. Haasteena onkin tuottaa helposti personoitavia tuotteita, joiden peruskonsepti on monistettavissa.

Superfutis on tuotteena ainutlaatuinen, eikä vastaavaa kokemusta löydä muualta keskisuomen alueelta. Emme ole vielä onnistuneet räätälöimään tuotetta sellaiseksi, joka olisi kaikkien asiakkaitten mieleen. Meidän pitäisi keksiä lisä aktiviteettejä kuplille, sillä kuplajalkapallo ei ole kaikkien makuun. Kuplilla pystyy kuitenkin tekemään paljon muutakin, kuin pelaamaan jalkapalloa.

Aitous

Tuotteen aitous liittyy sen uskottavuuteen ja siihen, että se edustaa todellista elämää ja kulttuuria. Aitous on kuitenkin subjektiivinen käsite, joka määrittyy asiakkaan kokemuksen ja näkökulman kautta. Tuotteen tulee olla kulttuurisesti kestävä ja eettinen, ja sen tekijöiden tulisi tuntea sen luontevaksi osaksi omaa paikallista identiteettiään. On tärkeää, että tuote ei loukkaa etnisiä tai muita kulttuuriyhteisöjä, eikä pyri hyötymään näiden kustannuksella.  Jokainen representaatio ja kopio muuttaa käsitystämme alkuperäisestä, joten tuotteen aitouden arviointi on haasteellista ja monitahoinen tehtävä. Tämän takia on myös vaikeaa arvioida Superfutiksen aitoutta. Koen itse, että olisimme aitoja, mutta en tiedä kaikkien asiakkaiden mielipidettä asiasta.

Tarina

Tuotteen aitous liittyy vahvasti sen tarinaan. Tärkeää on sitoa kaikki elementit yhteen yhtenäisellä tarinalla, jotta asiakkaalle syntyy kokonaisvaltainen ja mieleenpainuva elämys. Aidon ja uskottavan tarinan avulla tuotteelle ja kokemukselle voidaan antaa sosiaalinen merkitys ja sisältö, mikä houkuttelee asiakasta kokeilemaan kyseistä tuotetta. Tarina perustelee asiakkaalle sen, miksi hänelle kannattaa tarjota juuri kyseistä elämystä ja mikä siinä on erityistä. Hyvä tarina sisältää sekä faktan että fiktion elementtejä, kuten paikallistuntemusta tai vanhoja uskomuksia, mikä lisää elämyksen mystisyyttä ja kiinnostavuutta. Tarina saa asiakkaan myös tunnetasolla osallistumaan elämykseen, mikä lisää tuotteen merkityksellisyyttä. Tarinan tehokkuus varmistetaan huolellisesti käsikirjoittamalla se ottaen huomioon kohdeyleisön tarpeet, jotta juonenkäänteet ovat mahdollisimman vaikuttavia. Tuotteen tarinan tulee olla uskottava ja hyvin suunniteltu ja toteutettu niin, etteivät yksityiskohdat ole ristiriidassa keskenään. Tämän harmonisoinnin ja teemoittelun avulla saavutetaan johdonmukaisuus kaikissa tuotteen kokemisen vaiheissa, aina markkinoinnista kokemukseen ja jälkimarkkinointiin asti.

Emme ole vielä tähän mennessä onnistuneet tarinallistamaan Superfutista riittävän hyvin. Meidän pitäisi aloittaa tarinan kertominen markkinoinnissa ja viedä se siitä asiakaskohtaamiseen. Hyviä tapoja tarinnallistaa brändiämme on tuoda esille asiakaskokemuksia, brändin historiaa tai brändiin liittyviä tarinoita. Olemme tämän vuoden puolella kehittyneet tarinan kertomisessa, mutta paljon on vielä matkaa, että asiakas saisi emotionaalisen ja henkilökohtaisen yhteyden meihin.

Moniaistisuus

Moniaistisuus on tärkeä osa elämyksellistä tuotetta, sillä se luo vahvan ja mieleenpainuvan vaikutelman. Tuotteen kaikki aistiärsykkeet on suunniteltava huolellisesti niin, että ne vahvistavat haluttua teemaa ja luovat yhtenäisen kokonaisuuden. Liikaa aistiärsykkeitä tai häiritseviä elementtejä voivat kuitenkin heikentää kokonaisvaikutelmaa. Tärkeää on myös, että kaikki aistit ovat tasapainoisesti mukana tuotteen kokemisessa, jotta asiakkaan elämys olisi mahdollisimman monipuolinen. Aistit voivat olla esimerkiksi näkö-, kuulo-, tunto-, haju- ja makuaisti. On myös tärkeää, että aistit tukevat toisiaan ja luovat yhtenäisen tunnelman. Moniaistisuutta on suunniteltava kokonaisvaltaisesti tuotteen kaikissa vaiheissa, aina suunnittelusta toteutukseen ja markkinointiin asti.

Moniaistisuutta on vaikea reflektoida Superfutikseen. Koen, että kuplajalkapallo elämyksenä on suunniteltu niin, että aistit vahvistavat asiakkaan haluttua teemaa ja luovat yhtenäisenkokonaisuuden. Ainoa ongelma tällä hetkellä on kuplien näkyvyys, sillä kuplien vanhentuessa, niiden näkyvyys heikentyy.

Kontrasti

Kontrasti tarkoittaa erilaisuutta, joka tekee tuotteesta erottuvan ja houkuttelevan asiakkaan silmissä. Tuotteen on tarjottava jotain uutta, mikä ei ole osa asiakkaan arkipäivää, ja mikä voi vapauttaa asiakkaan arjen rutiineista. Uuden kokeminen voi tarjota asiakkaalle mahdollisuuden nähdä asiat eri näkökulmasta ja saada uusia oivalluksia. On kuitenkin tärkeää huomioida, että asiakkaan kansallisuus ja kulttuuri vaikuttavat siihen, mikä koetaan eksoottisena tai erikoisena. Kontrastin tulee siis olla suunniteltu huolellisesti kohdeyleisön tarpeet ja odotukset huomioiden.

Mielestäni kuplajalkapallo on lajina ja markkinointikohteena ihan uniikki. Se tarjoaa ainutlaatuisen kokemuksen pelaajille ja on erittäin viihdyttävää katsottavaa katsojille. Sen erikoisuus ja viihdearvo tekevät tuotteesta erottuvan ja houkuttelevan tuotteen asiakkaan silmissä. Mielestäni Superfutiksella on huippu kontrasti.

Vuorovaikutus

Onnistunut vuorovaikutus edellyttää tehokasta kommunikaatiota asiakaspalvelijan, muiden asiakkaiden sekä tuotteen tuottajien välillä. Yhteisöllisyys on tärkeä osa vuorovaikutusta, sillä elämyksestä nauttiminen yhdessä luo yhteenkuuluvuuden tunnetta ja yhteistä kokemusta. Tämän vuoksi on erittäin tärkeää, että asiakkaat ainakin esitellään toisilleen ennen retkeä, elleivät he tunne toisiaan jo ennalta. Vaikka yksilöllinen kokemus voi olla mahdollinen, yhteisöllisyys liittyy tietoisuuteen siitä, että kokemus on yleisesti hyväksytty ja arvostettu. Tällä tavoin elämys nostaa kokijan sosiaalista statusta tai liittää hänet tiiviimmin tiettyyn ryhmään. Vuorovaikutuksen elementti on erityisen tärkeä yksilöllisen kokemuksen luomisessa, ja henkilökohtaisella vuorovaikutuksella asiakaspalvelijan ja asiakkaiden välillä on ratkaiseva merkitys asiakkaan elämyksen välittämisessä fyysisessä ympäristössä mahdollisimman onnistuneella tavalla.

Superfutiksessa asiakkaat tuntevat toisensa melkein aina. Tämä tarkoittaa sitä, että asiakaspalvelijan ei tarvitse keskittyä asiakkaiden tutustuttamiseen. Asiakkaiden tutustuttamisen sijasta, asiakaspalvelijan tulisi keskittyä kokemuksen välittämiseen ja moitteettomaan asiakaspalveluun. Asiakaspalvelija on se henkilö, jonka vastuulla on saada odotukset ja todellisuus kohtaamaan, niin että odotukset täyttyvät, ja elämyksistä puhuttaessa jopa ylittyvät. Hyvä asiakaspalvelija pystyy tekemään huonostakin tuotteesta elämyksen, mutta elämys ilman hyvää asiakaspalvelijaa on vaikea saavuttaa. Jotta saisimme asiakkaallemme innostumisen tunteen, niin asiakaspalvelijankin täytyy olla innostunut. Ymmärrän nyt paremmin asiakaspalvelun tärkeyden ja tulen painottamaan sitä projektiryhmässämme.

Loppu mietteet

Tulevaisuudessa tulen varmasti toimimaan elämysalan parissa. Tykkään siitä, kun asiakkaat nauttivat tuotteesta tai palvelusta. Tämän takia olen nauttinut Superfutiksen pyörittämisestä ja Panoramalla työnteosta, sillä molemmat tuottavat elämyksiä asiakkaille. Olen miettinyt, että valmistumisen jälkeen haluaisin löytää matkailualalta työpaikan. Kirjan kautta sain lisäymmärrystä matkailu- ja elämysalalta.

You May Also Like…

Suojattu: Ilmiön kaava

Salasanasuojattu

Katsoaksesi tätä suojattua sisältöä, kirjoita salasana alle:

Strategiakirja – 25 työkalua

Halusin lukea jotain käytännönläheistä strategiasta, mitä voisin viedä suoraan käytäntöön. Kirja oli käytännönläheinen...

Rich dad poor dad

Tämä kirja on ollut lukulistallani jo kauan, ja sen lainaaminen kirjastosta on ollut vaikeaa. Sen vaikea käsiin...

0 kommenttia

Lähetä kommentti