Brändää Itsesi Verkossa

Kirjoittaja: Matias Alsio

3 huhtikuun, 2020

Lähdeteos:

Lähdeteoksen kirjoittaja:

Teoriapisteet:

Brändää Itsesi Verkossa

Tuija Aalto ja Marylka Yoe Uusisaari

 

 

 

Kirja avaa henkilöbrändäyksen toteutusta verkko ympäristössä, sekä kirjassa käsitellään julkisen ja yksityisen identiteetin rakentamista verkossa.

 

 

Julkinen identiteetti

Ammatillisesti julkinen

Tämä koostuu pääosin LinkedIn profiilistani omien ajatusteni ja mietteitteni esille tuomisesta esseiden muodossa. Tämän avulla tulevat asiakkaani pystyvät näkemään minun ajatusteni rakentumista eri aiheiden ympärille. He pääsevät syvemmälle omiin ajatuksiini ja tämä helpottaa heitä ymmärtämään näkökulmiani eri asioihin.

 

 

Miten pidän huolta ammatillisesta henkilö brändistäni

LinkedInissä pidän profiilini ammattimaisena. Haluankin tulevaisuudessani päivittää LinkedIniä omista intohimon kohteistani, kuten esimerkiksi tekstiili -ja parturi alasta. Tulenkin käyttämään LinkedIniä työkaluna asiakastapaamisten järjestämiseen näille aloille. Haluan tietää näistä aloista kaiken alkutuotannosta loppumyyntiin. Tämän jälkeen kun olen luonut itselleni kokonaiskuvan alojen sisällöstä, haluan perustaa oman yrityksen. Minulla löytyy jo paljon tietoa ja osaamista, joka liittyy näihin aloihin. Jatkossa alankin muokkaamaan omat päivitykset näihin aiheisiin liittyviksi, sillä haluan saman henkisiä ihmisiä ympärilleni, jotka jakavat intohimoni näihin aloihin. Uskonkin että LinkedIn tuo mukanaan suuret mahdollisuudet verkostoitua ja oppia alan asiantuntijoilta. Pelkästään heidän postausten lukeminen auttaa minua ymmärtämään heidän firman arkea paremmin ja tätä kautta oppimaan lisää heidän työstään ja alastaan. Kun olen löytänyt minua kiinnostavat henkilöt alalta, tulen ehdottamaan heille asiakastapaamisia. Asiakastapaamisten yhteydessä pystyn kartuttamaan omia tietojani alaan liittyvistä työvaiheista ja niiden sisällöistä.

 

 

Julkinen

Tämä koostuu pääosin omasta Facebook, Snapchat sekä Instagram tilistäni. Näihin päivitän mitä erilaisimpia asioita. Esimerkiksi Facebookkia käyttäessä, luen erilaisia ryhmiä ja siellä olen oma itseni. En mieti henkilöiden kanssa kommikointia millään tavalla kaupallisesti vaan ihminen ihmiselle ajatusmallilla. Instagram profiilini on julkinen ja sinne postailen hienoja ja hauskoja kuvia omista seikkailuistani. Käytän sitä työkaluna itseni brändäämiseen, mutta tämä on 100% vapaa aikaan, mielenkiinnon kohteisiin ja seikkailuihini liittyvää sisältöä. Tykkään postailla sellaisia postauksia, jotka tuovat esille persoonallisuuteni parhaita ja hauskimpia osapuolia. Tuon myös kuvilla esille omaa ”luovuuttani” sillä kuvissani yhdistyy sellaiset asiat, joita ei usein yhdistettäisi yhteen. Hyvänä esimerkkinä toimii kuva, jossa ratsastan ”leijonalla”.

 

Miten pidän huolta julkisesta henkilö brändistäni

Julkisella identiteetillä on suuri voima. Rakentamalla itselleen esimerkiksi Instagramissa suuren seuraaja kannan, pystyy saada omaa itseään todella paljon esille. Tätä kautta pystyy vaikuttamaan moniin ihmisiin. Teinkin markkinoinnin perusopintoihin kuuluen postauksia osuukunnastani. Sain Instagramissa näkyvyyttä melkein 300 ihmiselle instagramissa parhaillaan olen saanut yhdellä postauksella näkyvyyttä jopa 1500 ihmiselle. Tämä näkyvyys ei maksa mitää. Olemalla persoonallinen saat seuraajiksesi ihmisiä, keitä kiinnostaa sinä. Onkos mitään helpompaa tapaa brändätä itseään kun postailla jatkuvasti omista ajatuksista ja tekemisistä kuvia ja lyhyitä videopätkiä Intragramiin. Toisena henkilöbrändäys työkaluna käytän snapchattia, minun jokaisen mystoryyn laittaman asian näkee päälle 250 ihmistä. Postailenkin usein omasta elämästä kuvia ja videoita sinne, välillä postailen täällä myös osuuskuntaani liittyviä asioita, jota kautta osuuskunta saa näkyvyyttä.

 

Kuinka tehostaa omaa henkilö brändäystä?

Internet on työkaluna mahtava, sen käyttäminen ei maksa mitään ja sitä kautta saa tuotua itseään todella suurelle väkijoukolle näytille. Jatkuvalla postailulla ja mielenkiintoisilla aiheilla saat rakennettua ympärillesi verkoston, joka lukee/katsoo kaiken mitä postailet. Jokainen postaus minkä laitat on arvokasta. Tehostamisen kannalta pystyisin alkamaan postailemaan säännöllisemmin, kuten vaikka kerta viikossa jokaiseen sovellukseen. Se ei vaadi paljoa, mutta sillä on suuri vaikutus. Näyttökertoja kertyisi joka viikko 1000-2000. Kuukaudessa tämä summa olisi viikottain postaillessa 4000-8000 näyttökertaa. Tajusin tämän vasta tätä esseetä kirjoittaessa ja tajusinkin että jo pelkästään somekanaviani kautta saan jo suuren määrän näkyvyyttä mitä ikinä sinne postailen. Silmät aukeni sille, miten iso potentiaali sosiaalisen median käytöllä oman henkilöbrandin rakentamisessa on. Nyt alankin pohtimaan mitä haluan alkaa postailemaan someen, jotta pystyn vaikuttamaan minkälaisia seuraajia saan ympärilleni jatkossa. Tästä tulikin ajateltavaa pitkäksi aikaa. No mitä nyt pystyn tehdä on se, että otan rutiiniksi postata jokaiseen some platformille vähintään kerta viikossa ja alkaa kasvattamaan some verkostojani.

 

 

 

 

Matias Alsio

You May Also Like…

Henkilöstöanalytiikka

Henkilöstöanalytiikka

Jaana Saramies, Maria Törnroos Tässä kirjassa on mielestäni paljon hyviä juttuja, joita Tiimiakatemian rekrypälen...

Business for Punks

Itsevarmasti otin käteeni tämän James Wattin, Brewdog -olutpanimon perustajan kirjoittaman kirjan, jota olen kuullut...

Mikä ihmeen digimarkkinointi?

Mikä ihmeen digimarkkinointi?

En ole koskaan harrastanut digimarkkinointia. Paljon olen siitä kuullut puhuttavan ja nyt minunkin pitäisi alkaa...

0 kommenttia

Lähetä kommentti