100 faktaa myynnistä

Kirjoittaja: Asser Jäntti

25 lokakuun, 2021

Lähdeteos: 100 faktaa myynnistä

Lähdeteoksen kirjoittaja: Andrei Koivumäki, Katleena Kortesuo

Teoriapisteet: 2

”Mitä tehdä jos tiputtaa kultaisen amexin? No sillon otetaan platina käyttöön!”

Näin Andrei Koivumäki sanoi Instagram tarinassaan joskus vuonna 2016. Koska mulla oli silloin käytössä kultainen amex ja haaveilin olevani rikas niin aloin tuon lauseen takia seuraamaan Andreita Instagramissa. Andrei on mahtava esimerkki siitä, että fake it till you make it periaate toimii. Vielä aikoinaan kun Andrein nimeä ei tuntenut kukaan eikä hän ollut vielä menestynyt, niin hän silti flexasi somessa varakkaalla elämällään ja mahtavilla kiinteistövälittäjän taidoillaan. Eihän hän silloin ollut edes rikas eikä taitava, mutta hän oli päättänyt että tulisi olemaan ja se antoi jo syytä leveilyyn. Somessa on paljon helpomaa kerätä huomiota kehuskelemalla ylemmän tason elämällä kuin esittelemällä itsensä keskikertaiseksi kiinteistövälittäjäksi Helsingistä. Olen oppinut Andrein instagramia seuraamalla sen, että menestys vaatii paljon töitä, mutta menestyneenä saat luksus pesää ja saatat päästä joskus jopa helikopterin kyytiin.

Kirjassa puhutaan paljon fokuksesta. Andrein mukaan fokus on yksi arvokkaimmista ja tärkeimmistä resursseista mitä meillä jokaisella on. Fokusta harvemmin kuitenkin arvostetaan tai hyödynnetään tarpeeksi, vaan ihmiset päätyvät harjoittamaan multitaskingia, mikä tuntuukin olevan trendikästä business-maailmassa. Multitasking on käsitteenäkin jo virheellinen. Yhtälailla kuin tietokoneen prosessorikin, niin myös ihmisen aivot pystyy prosessoimaan vain yhtä asiaa kerrallaan. Multitasking illuusio syntyy siitä, että ihminen pystyy vaihtamaan fokuksensa äärimmäisen nopeasti asiasta toiseen. Näin tehdessään ihminen kuitenkin keskittyy vain yhteen asiaan kerrallaan ja näin olleen mikään asioista ei saa täyttä huomiota. Tietokoneisiin voi toki lisätä useita prosessoreita, jotta minäkin pystyn kirjoittamaan tätä esseetä ja lataamaan uutta käyttöjärjestelmän päivitystä samaan aikaan, mutta ihmisen aivoihin toisen prosessorin lisääminen ei taida olla vielä mahdollista ☹ Kannattaa siis keskittyä vain yhteen asiaan kerrallaan jos haluaa saada hyvää jälkeä aikaiseksi. Itse olen erittäin huono keskittymään, mutta harjoitus tekee mestarin. Kirjassa korostetaan delegoinnin opettelua ja vastuun jakamista, joka johtaa parempaan ajanhallintaan. Parempi ajanhallinta helpottaa arkista jaksamista ja laskee stressitasoja huomattavasti.  

Andrei Koivumäki pohti syitä yrittäjien epäonnistumisille.: ”Miksi sitten noin 97 prosenttia ihmisistä ei koskaan onnistu tässä? (yrittäminen) Koska tietäminen, unelmointi ja halu eivät riitä. Tavoitteen eteen pitää tehdä töitä. Tässä vaiheessa monet luovuttavat. Taidot eivät kehity tämän kirjan hankkimisella eikä henkinen kasvu tapahdu viikossa. Menestys vaatii paljon tekemistä, näkemistä, reissaamista; onnistumisia, stressiä, eroja, erilaisten arvomaailmojen ymmärtämistä, riitoja sekä epäonnistumisia.

Jotta virheistä voi oppia pitää ensin alkaa tehdä asioita. Elämämme muodostuu erilaisista tehtävistä, jota pitää suorittaa, jos haluaa päästä eteenpäin. Tehtävät vaativat eri määrän aikaa, erilaisia lähestymistapoja ja erilaista osaamista. Toiset tehtävät on yksinkertaisia ja toiset vaativampia. Joidenkin loppuun saattamisessa voi kulua vuosia. Suorittaminen vaatii itsekuria, toistoja, jatkuvaa tekemistä ja uskoa itseensä.  Kirjassa Koivumäki huomauttaa urheilun ja bisneksen olevan keskenään varsin samakaltaisia. 

Menestyjän erottaa epäonnistujasta juuri se, miten hän selviytyy vastoinkäymisistä. Otatko opiksi, nouset ja jatkat vai masennutko ja lopetat?”

You May Also Like…

Henkilöstöanalytiikka

Henkilöstöanalytiikka

Jaana Saramies, Maria Törnroos Tässä kirjassa on mielestäni paljon hyviä juttuja, joita Tiimiakatemian rekrypälen...

Business for Punks

Itsevarmasti otin käteeni tämän James Wattin, Brewdog -olutpanimon perustajan kirjoittaman kirjan, jota olen kuullut...

Mikä ihmeen digimarkkinointi?

Mikä ihmeen digimarkkinointi?

En ole koskaan harrastanut digimarkkinointia. Paljon olen siitä kuullut puhuttavan ja nyt minunkin pitäisi alkaa...

0 kommenttia

Lähetä kommentti