100 faktaa myynnistä-1p

Kirjoittaja: Annika Jokinen

5 huhtikuun, 2020

Lähdeteos: 100 faktaa myynnistä

Lähdeteoksen kirjoittaja: Katleena Kortesuo

Teoriapisteet: 1

Valitsin Tiimivalmentaja.com: sta kirjalistasta luettavaksi ensin Tuija Aallon ja Marylka Uusisaaren: Löydy – brändää itsesi verkossa- teoksen. Joka kerta kun aloin tätä lukemaan, nukahdin! Kirjassa on paljonkin hyvää ja tärkeää tietoa, mutta vain se tapa kuinka se on kirjoitettu, ei innostanut lukemaan sitä.

Ei muuta kuin palaamaan kirjalistan ääreen ja katsomaan mikä muu voisi olla kiinnostava kirja.

Luojan kiitos löysin e-kirjoja netistä, kun Korona oli jo sulkenut kaikki kirjastot. Käsiini osui kuuluisan kiinteistövälittäjä Andrei Koivumäen ja kriisiviestinnän ammattilaisen Katleena Kortesuon 100 faktaa myynnistä. Onneksi tämän kirjan on teksti aivan erilaista, mielenkiintoisempaa luettavaa kuin esim aiemmin mainittu brändi- kirja.

 

Heränneitä ajatuksia:

 

Yhdeksännessä luvussa Andrei puhuu siitä, miten samanlaista bisnes ja urheilu oikeastaan onkaan. He olivat kaveriporukalla alkaneet käyttämään #hastobedone- tägiä postauksissaan osoituksena siitä, että sali on vain yksi asia päivän todo -listalla, joka on vain hoidettava pois. Tämä herätti välittömästi ajatuksen omassa päässä siitä, miksei oma liikunta ole osana omaa todo -listaa? Olen kuitenkin jo pidemmän aikaa kärsinyt ulkoisesta olemuksestani ja painostani, mutta en silti saa itseäni ulos liikkumaan! Miksi en lisää liikuntaa päivän tehtäviin asioihin, vaikka edes 30 min lenkkiä johonkin väliin? Ja varsinkin nyt kun korona pakottaa meidät pysymään kotona, etten enää kävele edes akatemialle, niin olisi enemmänkin syytä liikkua ja ehkä aikaakin enemmän. Toki korona aiheuttaa myös sen, että minun pitää opettaa myös tytärtäni kouluasioissa ja se vie useamman tunnin päivästäni, mutta luulisi että se olisi vain suunnittelu kysymys.

 

Olemme suunnittelemassa tällä hetkellä projektia, jonka tarkoituksena on striimata artistien keikkoja nettiin ja näin ollen antaa ihmisille tekemistä ja elämyksiä omalla kotisohvalla. Koska konsertit tai muukaan kulttuuri ei ole ihmiselle pakollista toimintaa vaan pelkästään hupia ja kokemuksia, joudumme miettimään keikkojen markkinoinnin hyvin vahvasti tunnepohjalta. Kuten Andrei kirjassa sanoo: panosta tunteisiin, älä järkeen! Voisin ainakin kuvitella, että ihmiselle välttämätöntä tuotetta pystyy hyvin myymään järki argumenteilla mutta tämä ei kuulu niihin.

Meidän täytyy ensin tehdä jonkinlaista markkina- analyysia mahdollisista kuuntelijoista, jotta osaamme tuotteistaa palvelumme tarpeeksi hyvin ja kohdistaa sen oikeaan yleisöön. Sen jälkeen tulee miettiä mitä tunnetta saisimme ihmisissä heräämään tapahtumallamme. Kohdeyleisö meillä tulee olemaan varmastikin aika nuorta, niin pitää muistaa inhimillisyys ja H2H, ”ole puhuvinasi järkeä mutta puhu tunnetta”.

 

Meidän tiimissämme pojat ovat varmaan jo kahden kuukauden ajan yrittäneet myydä mainospaikkoja Bike taxin esitteeseen. Tänään minä osallistuin projektiin hieman ja kirjoitettiin uusi sähköposti asiakkaille. Noudatin mainosmyynnin kanssa kirjan ohjetta aikataulu- ja määrä paineista, kuinka asiakkaalle saadaan kiireen tuntu, kun myytävää tuotetta on enää vähän jäljellä tai päätösaikaa vähän. Laitoimme viestiin, että paikkoja on enää muutama ja päiviä päätökseenkin vain pari niin johan tuli heti 4 kauppaa tämän päivän aikana, kun aiemmin oli saatu 4 kauppaa / 2kuukautta. Jos ei tämä ole teoriasta käytäntöön viemistä niin sitten en tiedä mikä on!

You May Also Like…

Kohderyhmän merkitys

Copywriting oli itselleni ennen tätä hetkeä lähes täysin uusi käsite. Siitä tuli ensimmäisenä mieleen jonkinlainen...

0 kommenttia

Lähetä kommentti