100 faktaa myynnistä

Kirjoittaja: Johanna Leskelä

9 joulukuun, 2022

Lähdeteos: 100 faktaa myynnistä

Lähdeteoksen kirjoittaja: Andrei Koivumäki, Katleena Kortesuo

Teoriapisteet: 2

                                  

Tartuin 100 faktaa myynnistä kirjaan kirjailija Andrei Koivumäen inspiroimana. Koivumäessä ihailen sitä rautaista ammattitaitoa ja luottoa omaa tekemistä kohtaan. Näen itsessäni vahvasti samoja piirteitä, minkä vuoksi koin, että tämän kirjan luettuani tulisin varmasti saamaan paljon uusia näkökulmia omaan käytännön läheiseen tekemiseeni. Koen omassa tekemisessäni tärkeäksi, että myyn vain sellaisia asioita, johon itse luotan ja jonka takana pystyn seisomaan. Tällöin myyntitilanteessa pystyn olemaan vakuuttavampi, sillä olen oikeasti kiinnostunut ja tutustunut myytävään tuotteeseen. Myyjän yksi tärkeimmistä ominaisuuksista on sosiaalisuus, minkä vuoksi itse koen, että myyjän tulee ensin osata asiakaspalvella, jotta voit edetä myyntiin.  

’’Olet sitä mitä ajattelet’’ tiivistää kaiken sen, minkä kanssa olen viimeiset vuodet taistellut. Perfektionismi muokkaa pakosti kuvaa siitä, miten sinun tulisi asiat tehdä ja milloin voit olla tyytyväinen tekemääsi. Olen aina ollut erittäin tavoitteellinen, oli kyseessä sitten kilpaurheilu tai työura. Tämä on aina saanut minut ponnistelemaan ja tekemään parhaani. Koskaan ei voi tietää kuka edessäsi seisoo. Nuoresta saakka olen kasvanut vahvojen ihmisten ympäröimänä, mikä on opettanut minua kantamaan itseäni itsevarmasti sekä ilmaisemaan mielipiteitäni rohkeasti. Vasta akatemia aikana olen kuitenkin alkanut oppimaan, ettei itsevarmuus tarkoita sitä, että sinun tulisi aina olla vahva. Se, että pystyt näyttämään tunteesi, kertoo todella siitä, että olet aidosti itsevarma. Mieli on ihmisen tärkein voimavara. Kun pystyt aidoimmillasi kertomaan asiakkaallesi todellisen mielipiteesi kaupanteko hetkellä, luo rehellisyys asiakkaallesi luottamuksen ilmapiirin ja tämä takaa paremmat edellytykset kaupan klousaamiselle. Luottamalla itseesi, myyt itsesi asiakkaallesi.

Luotettava tyyppi saa sitoutuneita asiakkaita. Kaupan teon tärkein piirre on luottamuksen synnyttäminen sinun ja asiakkaasi välille. Olen itse tehnyt myynti työtä reilut 5 vuotta, joista viimeisimpänä olen toiminut 2,5-vuotta urheilukaupan myyjänä. Kaikki lähtee ensi kohtaamisesta.  Ihmiset luottavat intuitioon ja se, miten otat asiakkaasi vastaan luo pohjan koko myyntiprosessille. Itse koen äärimmäisen tärkeäksi viestiä asiakkaalle heti ensi kohtaamisestamme saakka aitoa, omaa, positiivista persoonaani. Ehdottomasti kuitenkin tärkein lähtökohta luottamuksen rakentamiselle on aidosti kuunnella, mitä asiakas tarvitsee. On aika noloa nimittäin lähteä mainostamaan sinkulle perhefarmaria.  Mitä paremmin asiakkaaseesi tutustut, sitä paremmin tiedät, mitä hän on tullut hakemaan sekä pystyt tekemään lisämyyntiä tuotteilla, joita asiakas ei edes ajatellut tulevansa hakemaan. Mitä pidemmän asiakassuhteen asiakkaasi kanssa haluat, sitä sitoutuneempi sinun tulee olla siitä, että palvelusi asiakasta kohtaan on aina 100% ja parhaimmillaan pystyt luomaan asiakkaallesi wow-efektin. Pidemmissä asiakassuhteissa huolehdi siitä, että tieto sinun ja asiakkaasi välillä toimii moitteettomasti. 

Koen myynnin tietynlaisena pelinä, jossa sinun tulee hallita asiakastasi. Myyjän tärkeä valttikortti on lukea asiakasta, jonka myötä hän tietää mitä asiakas haluaa seuraavaksi kuulla ja kuinka tarkasti hän haluaa esimerkiksi jostain tuotteen ominaisuuksista tietää. 100 faktaa myynnistä kirjassa puhutaan, että myyjän tulee tunnistaa ihmisten persoonallisuustyypit palvellakseen asiakkaitaan parhaalla mahdollisella tavalla. Kirja nostaa aiheesta esimerkin vertaamalla insinööriä ja urheilijaa talokaupoilla. Insinööri edustaa usein sinistä persoonaa, jolle on tärkeää saada kuulla sentin tarkkuudella esimerkiksi viime vuoden sähkönkulutus. Vastaavasti urheilija edustaessaan vihreää persoonallisuustyyppiä on kiinnostunut enemmän kuulemaan mikä on sähkönkulutuksen ero hänen edelliseen asuntoon yleiskuvallisesti. Tämän vuoksi on tärkeää tunnistaa asiakkaasi persoonallisuustyyppi, jotta kaupantekoa voidaan jatkaa.

Myy mielikuvilla. Nykypäivänä markkinointi on vääjäämätön osa myyntiä. Asiakkaat ovat hyvin tuotetietoisia ja vertailevat tiedon pohjalta samankaltaisten tuotteiden ja palveluiden hintoja. 

Suurin osa ihmisistä tekee ostopäätöksen tunteellaan, minkä vuoksi voit erottua joukosta ja luoda tuotteesi ympärille tunteisiin vetoavaa markkinointia. Tästä hyvä esimerkki on Apple. Apple ei koskaan markkinoi tuotteitaan hinta edellä, koska se tietää hintansa olevan suhteessa muihin vastaaviin tuotteisiin huomattavasti korkeampi. Psykologisesti ajateltuna korkeampi hinta uskotaan usein takaavan tuotteelle paremman laadun ja Applen tapauksessa pystyn tämän itse vannomaan.  Apple on kuitenkin lähtenyt markkinoimaan tuotteitaan mielikuvat edellä. Kun tunnet kilpailijasi, tiedät mitä heiltä puuttuu omaan tuotteeseesi verraten. Asiakas luo mielikuvan siitä, mitä hän tuotteeltaan odottaa. Kun asiakkaan odotukset tuotteesta täsmää tai ylittyy yrityksen markkinoinnin kautta tulevaan mielikuvaan, on asiakas myyty. Mitä vahvempi tunne on, sitä vähemmän hinta vaikuttaa ostopäätökseen. 

You May Also Like…

21 oppituntia maailmantilasta

Minulla on ollut tämä kirja koko Tiimiakatemian ajan lukulistalla, mutta en vain ole saanut sitä luettua mihinkään...

5 vinkkiä kirjoittajalle

Copywriting on taito, joka vaatii sekä luovuutta, että strategista ajattelua. Hyvä copywriting ei vain viihdytä tai...

Tylsyyden ylistys

Tylsyyden ylistys, mitä on tylsyys ja, miltä se tuntuu? Jokaisen ihmisen kohdalla käsitteelle tylsyys löytyy erilaisia...

0 kommenttia

Lähetä kommentti