Yksinkertaiset toimintamallit tyhjää parempia

Kirjoittaja: Silja Pajamäki

1 joulukuun, 2023

Lähdeteos: 1-page marketing plan

Lähdeteoksen kirjoittaja: Allan Dib

Teoriapisteet: 2

Aina ei tarvitse luoda monimutkaisia strategioita pysyäkseen suunnitelmassa. The 1-page marketing plan on oiva esimerkki siitä, miten yhden sivun pituisella suunnitelmalla voimme koostaa kaiken tärkeän yhteen mm. markkinointikampanjaa suunnitellessa tai kohti oikeaa punaista lankaa johdatellessa. Oleennaisinta on ymmärtää kokonaisuutta ja sen tärkeimpiä avaintekijöitä. Mitkä tekijät vaikuttavat, mihin ja miten? 

Minulle 1-page marketing plan on jo entuudestaan tuttu työkalu markkinoinnin koulutusohjelmasta, mutta halusin kuitenkin perehtyä siihen vielä paremmin hyödyntääkseni sitä LYS studiosissa ja seuraaviin käynnissä oleviin projekteihin. Itse pidän tämän työkalun yksinkertaisuudesta. Yksinkertaisia toimintamalleja on todennäköisemmin helpompi seurata, kuin monimutkaisia ja monisivuisia luetteloita. Olen huomannut, että tarvitsen henkilökohtaisesti yksinkertaisia ja toimivia malleja tällä hetkellä jatkuvan informaatiotulvan keskellä. Ajatuksen tasolla monisivuiset strategiat ovat hienoja sekä näyttäviä, mutta eivät toimi minulle juuri nyt. Varsinkin strategioiden päätön hiominen kyllästyttää minua tällä hetkellä, koska LYS studiosin kanssa syksymme yltyi liialliseksi hiomiseksi, jolloin rohkeat kokeilut jäivät pimentoon.  

Mitä 1-page marketing planilla haetaan?  

1-page marketing planin tarkoituiksena on koostaa kaikki oleennainen tieto yhdelle sivulle. Se auttaa selkeyttämään markkinoinnissa huomioon otettavia toimintoja sekä helpottamaan viestinnän ymmärrettävyyttä. Tärkeimpiä osia tässä suunnitelmassa ovat.. 

1. Tavoitteet 

Tavotteiden asettaminen on erityisen tärkeää ja toimii pääasiallisena tekijänä ymmärtämään ‘’mitä tavoitellaan’’. Tavoiteltava asia voi olla uudet asiakkaat, isommat myynnit tai mikä vain muu vastaava toimenpide.  

2. Kohderyhmä 

Kohderyhmä kertoo selkeästi, ketä kampanjalla tai markkinoinnilla tavoitellaan. Näin ollen oikealle kohderyhmälle räätälöidään viestit, jotka iskevät heihin parhaimmalla mahdollisella tavalla.  

3. Viesti 

Viestin avulla määritellemme edellä mainitulle kohderyhmälle sanoman, joka on selkeä sekä tehokas. Hyvään ydinviestiin on kiteytetty tarvittaan toiminnon sanoma mahdollisimman ymmärrettävästi. 

4. Kanavat 

Kanavat meidän tulee määritellä kohderyhmän mukaan. Missä kanavissa esimerkiksi projektimme kohderyhmä tavoitetaan kaikista parhaiten? Kanavat sisältävät kaikki perinteisestä mediasta sosiaalisen median kanaviin.  

5. Budjetti 

Budjetti määrittelee kuinka paljon rahaa tai resursseja on käytettävissä kampanjaan tai esimerkiksi vuoden jaksotettua markkinointia kohden. Varsinkin asiakkaiden kanssa työskennellessä on tärkeää ymmärtää budjetti ja tarvittavat resurssit.  

6. Aikataulu 

Aikataulu kertoo toimenpiteen kuten kampanjan keston. Näin ollen kampanjaan on helpompi asettaa erilaisia tavoitteita sekä seurata miten se on toiminut sen tietyissä vaiheissa.  

7. Mittarit 

Erilaisten avainmittareiden avulla pystymme seuraamaan vaikkapa myynnin menestystä, paljonko olemme tavoittaneet tai konversioprosentteja. On tärkeää mitata saatuja tuloksia ja muodostaa niistä jonkinlainen raportti. Näin ollen näemme, mitä jatkossa tulee tehdä toisin tai mikä oli niin hyvää, että käytämme samaa toimintamallia yhä jatkossakin. 

8. Kilpailutilanne 

Viimeisenä tekijänä on tärkeää ymmärtää, ketkä ovat kilpailijoitamme ja miten voimme erottautua heistä paremmin, jotta asiakkaamme kiinnostuisivat juuri meistä.  

Nämä vaiheet ovat sellaisia joita mielestäni jokaisen tulisi miettiä projektia työstäessään. 1-page marketing plan on työkalu, jota on ‘’vähintä’’ käyttää markkinointia suunnitellessa, vaikka innostuneena ajattelemme että nyt mennään vain. Itse tulen hyödyntämään tätä LYS studiosin ja Nikolainkulman eheyttämis projektin osalta taatusti, sillä nämä kohdat selkeyttävät jokaiselle projektiryhmäläiselle tärkeimmät pääpointit markkinoinnista.  

Erityisesti tämän mallin käyttö voisi olla hyvä kulmakivi Lysillä asiakastöitä tehdessä. Meidän on helppo määritellä nämä kohdat tehdessämme itse B2B myyntiä, mutta asiakkaistamme todennäköisesti mitä useampi markkinoi B2C puolen asiakkailleen. Ehkä tulevaisuudessa jalkautan tämän asiakastöidenkin pariin, jotta ymmärrän paremmin asikkaidemme omaa kohderyhmää. 

Hyvä suunnitelma löytyy, mutta miten luon markkinoinnilla arvoa 

Markkinoinnin yksi tärkeimmistä elementeistä on myös luoda arvoa ostajalle. Kukaan ei todennäköisesti osta tuotetta tai palveluamme, jos julkaisemme jatkuvasti hienoja mainoskuvia ja lauseita. Ostajat haluavat tietää, mitä todella ovat ostamassa. Usein ostamiseen liittyykin muutakin kuin pelkkä tuote tai palvelu. He haluavat tietää, olemmeko todella oman tuotteemme asiantuntijoita? Miten sitten voimme osoittaa parempa asiantuntijuutta potentiaaliselle ostajalle? 4-1-1 sääntömallin olen itse todennut hyväksi sisältömarkkinoinnin parissa, kun mietin arvon esille tuomista markkinoinnissa. Toisin sanoen jokaista kuutta julkaisemaamme sosiaalisen median postausta kohden neljä niistä on jollakin tavalla viihdyttäviä tai opettavaisia, yksi vastaa ‘’pehmeää myyntitapaa’’ ja yksi viimeinen vastaa ‘’kovaa myyntitapaa’’. Näin sisältö pysyy katsojan mielessä sopivasti vaihtelevana ja lisäarvoa tuovana.  

Lopuksi 

Tämä tiivis tietopaketti toimi hyvänä herättelijänä minulle, joka usein pyrkii suunnittelemaan täydellisyyteen saakka. Kuten itse alussa mainitsinkin, toisinaan kyllä pärjää hyvällä yksinkertaisellakin mallilla eteenpäin. Ensivuonna on aika panostaa omien projektien markkinointiin vieläkin paremmin. Asiakkaamme eivät tiedä ennen myyntiä, miten hyviä tuotteemme tai palvelumme ovat. Myynnin jälkeen selviää tämä, mutta asiakas näkee kyllä miten hyvää markkinointimme on. Toisin sanoen paras markkinoija voittakoon! 

You May Also Like…

Ilmiön kaava

Miten ilmiö oikein rakennetaan ja miksi ilmiö on trendi juuri nyt? Sosiaalisessa mediassa tuotteesta on nykypäivänä...

Bisnesantropologia

Mikko Leskelän ”Bisnesantropologia” on kirja, joka sukeltaa syvälle ihmistieteiden maailmaan ja niiden soveltamiseen...

0 kommenttia

Lähetä kommentti