Uuden alumnitiimin uudet tuulet

Kirjoittaja: Reetta Luukas

14 tammikuun, 2024

Lähdeteos: Verkostojen johtaminen: Opi ja etene yhdessä

Lähdeteoksen kirjoittaja: Timo Järvensivu

Teoriapisteet: 0

Alumnitiimi on toden teolla ottanut tulta alleen. Vuoden vaihteessa uuteen alumnitiimiin kasautui varsin tehokas kaksikko, kun Elementian Leila päätti haastaa itseään ottamalla alumnipäällikön roolin vastaan. Minä puolestaan päätin jatkaa alumnitiimin tehtävissä vielä ensimmäisen vuoden jälkeenkin, sillä pyörät oltiin saatu vasta nytkäytettyä eteenpäin. Alumnitiimin toiminnassa näenkin valtavaa arvoa itselleni nimenomaisesti verkostojen kasvattamisen kautta.

Heti vuoden 2024 tammikuun ensimmäisellä viikolla iskimme reilusti vettä kiukaalle ja pökköä pesään. Kahdestaan priorisoimme Tiimiakatemian alumnitoiminnan meidän ykköstehtäväksemme, joka on oman ymmärrykseni mukaan useina edeltävinä vuosina jäänyt hieman suohon rämpimään. Koko viikon suunnittelimme, mitä haluamme päästä toteuttamaan, millaisia kohtaamisia haluamme järjestää ja kuinka liiketoimintapuolta saataisiin alumniverkostoon enemmän mukaan. Ensimmäisen viikon aikana, kun siemeniä kylvettiin maahan kokonaisen metsän edestä, on seuraavana vuorossa armoton kastelu ja hoito. Sanotaanko näin, että meillä on kädet täynnä töitä.

Nimittäin tuloillaan on ainakin alumniverkostolle suunnatut Tiimiakatemian 31-vuotissynttärit, kakkukahvittelut, verkostoitumisiltamia ja alumnitreenejä, alumnitapaamisia, synnytysten ja tukijäsenyyksien myyntiä sekä ehkäpä jopa alumnien omat rakettipäivät. Kunnianhimoinen tavoitteemme on saada tätä kaikkea mahdutettua seuraavaan tulevaan puoleen vuoteen.

Yhdessä määrittelimme myös alumnitoimintamme strategiaa ja avaintekijöitä. Itse olen imenyt jo aiemmin paljon inspiraatiota kokeilevan kehittämisen ajatusmallista, jossa minkä tahansa tuotteen tai palvelun suunnittelun apuna on kohderyhmään kuuluva asiakas. ”Kehitä tuotteesi kohderyhmän kanssa, älä kohderyhmälle, jotta tuote on varmasti kohderyhmän tarpeiden mukainen”. Vuodenvaihteessa luimme Leilan kanssa myös molemmat kirjan verkostojen johtamisesta, joka välitti meille samanlaista viestiä: Kehitä verkoston kanssa, älä verkostolle.

Verkostot eivät siis välttämättä täysin sisäistä itseensä toimintamalleja, jos ne on kehitetty ja implementoitu vain muutaman ihmisen toimesta. Sen sijaan verkostotyön tulisi tapahtua niin, että verkoston jäsenet osallistuvat itse suunnittelutyöhön tai heille on annettu ainakin mahdollisuus osallistua siihen. Erityisesti Tiimiakatemian alumniverkostossa haluaisimme nähdä alumnien oma-aloitteista verkostotyötä, joka tosin tarvitsee vielä paljon alustamista meidän suunnaltamme.

Verkoston kanssa kehittämisessä pyrimme hyödyntämään erilaisia apuvälineitä. Puretaan niistä auki muutamia, joihin Leilan kanssa uskomme vahvasti.

  • Viestintä. Koemme, että aktiivinen ja avoin viestintä tärkeimmissä kanavissa on keskeisessä osassa alumniverkoston aktivoimisessa. Hyödynnämme kanavia Facebookissa ja LinkedInissa sekä sähköpostilistaa ja WhatsApp-ryhmää, sillä näiden kautta tavoitamme eniten alumneja. Viestinnällä kerrotaan pääasiallisesti tulevista tapahtumista sekä jaamme myös minun ja Leilan omaa arkea muiden nähtäväksi. Aktiivisen viestinnän tavoitteena aktivoida myös muuta verkostoa osallistumaan keskusteluun.
  • Kyselyiden jakaminen. Hyvä esimerkki on parhaillaan kehitteillä olevat Tiimiakatemian 31-vuotissynttärit. Tapahtumasta halutaan täysin alumnien toiveiden mukainen, joten laitoimme viestintäkanavissamme kyselylinkin kiertämään. Kyselyssä selvitimme muun muassa toiveita, ei toivottuja asioita ja hintaluokkaa ja saimmekin kasaan hyvän määrän suuntaa selkiyttäviä vastauksia.
  • Alumnitapaamiset. Tarkoituksenamme on tavata mahdollisimman suuri määrä alumneja tulevan puolen vuoden aikana. Parhaita kohtaamispaikkoja ovat järjestämämme alumnitreenit, verkostoitumisiltamat sekä yksittäiset alumnitapaamiset. Alumneilta kuulemme paljon ideoita, ehdotuksia ja toiveita, joita meidän tehtävänämme on viedä käytäntöön. Periaate verkoston kanssa kehittämisestä toteutuu myös paremmin, kun toteutettavat ideat tulevat alumneilta itseltään.
  • Yhteiskehittäminen. Ideoiden lisäksi haluamme myös aktiivisesti ottaa alumneja mukaan tapahtumien kehittämiseen. Alumnitreeneissä treenien vetäjien olisi hyvä olla minun ja Leilan sijasta muita alumneja. 31-vuotissynttäreiden markkinoinnin olisi hyvä olla alumnilähtöistä. Jos alumniverkostosta halutaan alumnilähtöisempi, on olennaista ottaa alumneja mukaan suunnitteluun ja toteutukseen.

Alumnitoiminnan kaupallisen puolen kehittäminen on myös yksi alumnitiimin tulevan kevään suurista harppauksista. Kyseessä ovat alumnien tukijäsenyydet, joita on idean tasolla pyöritelty jo useammankin vuoden ajan. Alumnien tukijäsenyyksissä Tiimiakatemian alumni maksaisi vuosittain summan, joka käytettäisiin TA Spirit ry:n sekä alumnitoiminnan tukemiseen. Mutta, jotta kyse ei olisi ainoastaan ideologisesta avunannosta Tiimiakatemialle, tulisi tukijäsenyyden myös tarjota ostajalleen hyötyä.

Tähän kiteytyykin edeltäneitä alumnitiimejä vainonnut haaste, sillä aiemmin ei olla onnistuttu muodostamaan riittävää käsitystä siitä, mistä alumnit olisivat valmiita maksamaan. Otammekin nyt kehitystyöhön uuden näkökulman ja yritämme lähteä kasaamaan tukijäsenyyksiä yhdessä alumnien kanssa.

Yllä oleva kuva on poimittu lukemastamme verkostojen johtamisen kirjasta ja se mallintaa verkostoissa tapahtuvaa oppimisprosessia. Malli pitää kuitenkin sisällään monia hyviä työvaiheita, joita myös verkostossa tapahtuvassa kehittämisprosessissa kannattaa hyödyntää. Alumnitukijäsenyyksien kehittämisen prosessin tulisikin vaiheen 2 mukaisesti alkaa työpajalla tai muulla yhteisellä suunnittelutuokiolla, johon paikalle kutsutaan alumneja antamaan omia näkemyksiään.

Alumneilta saadut ideat ja ajatukset otetaan tarkkaan ylös, jotka alumnitiimi sisällyttää omaan suunnitteluunsa mukaan. Tukijäsenyyksistä muodostetaan ensimmäiset versiot, joita vaiheen 3 mukaisesti lähdettäisiin testauttamaan alumneille. Uudelleen selvitetään, onko tukijäsenyyspaketti sisältönsä ja hintansa puolesta alumnien mielestä ostettava ja haluttava tuote.

Saadun palautteen pohjalta tukijäsenpakettia kehitetään iteratiivisesti, kunnes lopputulos miellyttää alumnitiimiä sekä kehitysprosessissa mukana olleita alumneja. Päästään siirtymään vaiheeseen 4, jossa tietoisuutta tukijäsenyydestä viedään eteenpäin muulle alumniverkostolle viestinnän voimin ja aktiivinen myynti voidaan aloittaa. 

Alumnitiimi jatkaa siis reippaasti alkanutta alkuvuottaan ja tekee parhaansa, jotta Tiimiakatemian alumniverkostossa syntyisi merkityksellisiä kohtaamisia erilaisten tapaamisten myötä. Uskon, että tuleva kevät tulee opettamaan meitä valtavasti verkostotyöstä ja toivottavasti pääsemme tapaamaan monia ammattitaitoisia ja inspiroivia alumneja.

You May Also Like…

Kohderyhmän merkitys

Copywriting oli itselleni ennen tätä hetkeä lähes täysin uusi käsite. Siitä tuli ensimmäisenä mieleen jonkinlainen...

21 oppia maailman tilasta

Mitä minun tulisi tietää, että ymmärtäisin maailman tilanteesta paremmin vai olisiko parempi, etten tietäisi? Yuval...

21 oppituntia maailman tilasta

Mitä Suomessa ja maailmalla tapahtuu juuri nyt? Mitä toivomme tulevaisuudeltamme? Mitä haluamme oppia ja opettaa...

2 Kommentit

Lähetä kommentti