Tarinallistaminen: palvelukokemuksen punainen lanka

Kirjoittaja: Mikhail Zaitsev

20 syyskuun, 2023

Lähdeteos: Tarinallistaminen: palvelukokemuksen punainen lanka

Lähdeteoksen kirjoittaja: Anne Kalliomäki

Teoriapisteet: 2

Nykyaikana yrityksen on tärkeää luoda ympärilleen tarinaa. Ihminen ei välttämättä osta tuotetta, vaan sen takana olevaa tarinaa. Miten synnyttää yritykselle hyvän tarinan? Kaikki alkaa juurista. Tarina alkaa yrityksen ydin toiminnasta. Se mikä yritykselle on tärkeää, voidaan sen jälkeen siirtää asiakaskokemukseen. Se voi olla tarinaan viittaavat elementit kaupassa, tai hahmo verkkosivulla.

Tarinan on kuitenkin tärkeää näkyä kaikessa tekemisessä, koska muuten siitä voi olla jopa haittaa. Kirjan esimerkki jossa kylpylä oli tehty nykyajan teemalla, ja sen tarina kertoi siitä, miten ihmiskunta oli tulevaisuudessa unohtanut, siitä keitä me olimme. Kylpylän idea oli tuoda arvokkaat asiat mitä meillä nykyään on ja mitkä voi tulevaisuudessa poistua, mutta tätä tarinaa ei nähnyt missään muualla kuin jossakin pienessä näytteessä.

Muutama tarinallistamisen hyöty: 

• Tarinallistamisen avulla linkitetään asioita yhteen niin, että asiakkaan ymmärrys palvelun (tai tuotteen) merkityksestä juuri hänelle syvenee.

• Tarinallistamisessa luodaan konteksti, joka madaltaa ostamisen kynnystä.

• Tarinallisuudella lisätään aikaa, jonka asiakas viettää palvelun parissa.

• Tarinat aktivoivat lisäostoksiin (koukuttamiset, ”pitkät hännät”, tarinan hyödyntäminen jälkimyynnissä).

• Tarinallistaminen on myös shoppingentertainmentia, viihteellistettyä shoppailua (elämysympäristöt).

• Tarina sitouttaa asiakkaan (kohderyhmä, heimot, ilmiöt, yksilöllisyys).

• Tarinat tuovat tuotteistamiseen uutta hohdetta (tuotteiden ja palveluiden paketointi kiinnostavasti).

Tarina ja oma projekti

Aloin tietenkin lukemaan tätä kirjaa Loistopixeliä varten, että miten siihen saisi jotakin tarinaa.

Kirjan vinkeistä mitä yrityksen tarina voisi olla, kokeilen miettiä edes mihin suuntaan kannattaisi liikkua. Pohdin näitä hyödyntäen missä tarina voisi näkyä:

• visiotarina (tulevaisuus)

• taustatarina (yritys, tuote, palvelu)

• syntytarina (historia)

• palvelun tarina (palvelun kulku asiakkaan näkökulmasta)

• asiakkaan tarina (asiakkaan tausta ja motiivit)

• tuotteen tarina (valmistukseen liittyvä prosessi)

• referenssitarina (suosittelu)

• arvotarina (miksi tuote on arvokas).

Loistopixelin tarinallistamisen voisi jakaa 4 osaan:

Verkkosivut: 

Voisiko siellä olla jonkinlainen tarina, siitä miten yritys syntyi, mitä se tekee. Tarina miten edelliset projektit meni.

Referensseihin pitäisi lisätä enemmän asiakkaan palautetta, siitä miten työ sujui.

Instagram: 

Voisiko instagramissa olla jokin yhteys postauksien välillä. Mahdollisesti jokin hahmo joka yhdistäisi kaikki postaukset. Olen pitkään halunnut tehdä videon miten talo syntyy 3D mallinnuksella. Mutta olen kokenut että videoiminen samalla on ollut hankalaa, joten en ole vielä päässyt sellaista tekemään. Se voisi olla hyvä keino saada ihmiset katsomaan myös prosessia, miten kuutioista syntyy talo ja esimerkiksi ymmärtämään mistä työni koostuu.

Asiakas:

Asiakkaalle työtä, hintalaskelmaa, tai mitä vaan muutakin lähetettäessä, voisi luoda jonkinlaisen asiakaskokemuksen, joka liittyisi projektiin ja joka erottuisi.

Olen myös käynyt katsomassa livenä yllä näkyvää lentokonetta, ja siitä olisi voinut tehdä blogi tyylisen päivittelyn. Siitä miten siellä käytiin, miltä se näyttää yms. Mutta silloin en vaan jaksanut alkaa kyselee, että saako sitä kuvata, eikä siitä ikinä mitään materiaalia tullut. Tulevaisuudessa tähän kannattaisi tehdä muutos ja jos ei kielletä niin kuvata vaan kaikki projektiin liittyvä.

Minä:

Olen myös miettinyt loistopixeliin liittää oma tarina siitä, miten minusta tuli 3D visualisoija ja miksi tällä hetkellä teen just taloja. Koska siihen liittyvä tarina on:

”Olin joskus opetellut 3D mallintaa esineitä tulostukseen. Sen jälkeen joskus päätin 3D mallintaa unelmatalon. Se näytti siinä sovelluksessa hirveeltä. Siirryin toiseen, jossa mallinsin sen uudestaan. Toisessa sovelluksessa siitä tuli ehkä vähän parempi, mutta nyt olen myös 3D mallintanut saman talon kaikella uudella tiedolla ja osaamisella mitä on kertynyt vuosien varrella, niin se ero on kyllä huomattava.”

Mutta näin tämä 3D visualisointi alkoi omasta unelmatalosta.

Tämä myös yhdistäisi loistopixelin henkilöön, joten se ehkä olisi helpommin lähestyttävä.

Lopputulos:

Hyvä kirja lukea, mutta ei tullut ihan niin paljoo ajatuksia mitä siltä odotin. Ehkä ei ollut tässä vaiheessa vielä niin ajankohtainen, vaikka toisaalta voi käydä niin että kun alan oikeasti miettimään loistopixeliin tarinallistamista, niin kirjan vinkit ovat hyödyksi.

You May Also Like…

Ilmiön kaava

Miten ilmiö oikein rakennetaan ja miksi ilmiö on trendi juuri nyt? Sosiaalisessa mediassa tuotteesta on nykypäivänä...

Bisnesantropologia

Mikko Leskelän ”Bisnesantropologia” on kirja, joka sukeltaa syvälle ihmistieteiden maailmaan ja niiden soveltamiseen...

Sisältömarkkinoinnin työkalut

Luin kirjan "Sisältömarkkinoinnin työkalut", joka tarjoaa kattavan katsauksen sisältömarkkinoinnin maailmaan ja sen...

0 kommenttia

Lähetä kommentti