Tapahtuma on tilaisuus

Kirjoittaja: Toni Uusimäki

12 lokakuun, 2021

Lähdeteos: Tapahtuma on tilaisuus

Lähdeteoksen kirjoittaja: Helena Vallo, Eija Häyrinen

Teoriapisteet: 2

Idea tälle kirjan lukemiselle ilmeni projektin yhteydessä. Vaihteeksi päätin kirjaimellisesti lukea tämän kirjan äänikirjan kuuntelun sijaan. Koko projektiryhmämme otti tämän teoksen lukulistalle siinä toivossa, että saisimme kartutettua uutta teoriatietoa ja muita vinkkejä tapahtumien järjestämisestä. Tämä on ensimmäinen järjestämämme tapahtuma, joten olin avoimella mielellä lukemassa tätä kirjaa.

Kyseessä on siis Laajavuoren laskettelukeskukseen kohdistuva projekti. Tarkemmin sanottuna talvikaudelle sijoittuva laskettelukisa suksilla laskeville sekä lumilautailijoille. Kirjassa käsiteltiin varsin laajalta alueelta tapahtumamarkkinointia. Tämä hieman hankaloitti kirjan tiedon soveltamista tässä tapauksessa.

Suuri määrä uutta tietoa alkoi ilmetä jo ensimmäisten kappaleiden aikana. Tapahtumien historiasta ja somen vaikutuksesta koin saavani melko tärkeääkin tietoa. Tietysti suuri osa näistä on epäolennaista projektiin nähden. Yritin lukemisen ohella vastata kirjassa esitettyihin kysymyksiin projektin pohjalta ja vertailin projektiamme kirjassa mainittuihin esimerkkitapauksiin. Loppujen lopuksi kovin paljoa suoraan verrannollista toimintaa ei ilmennyt.

Tästä huolimatta mielenkiintoista muihin tapauksiin soveltuvaa tietoa ilmeni paljonkin. Tapahtumat ovat nykyään entistä enemmän osoittautuneet yhdeksi suureksi markkinointikeinoksi. Somella on tähän ollut suuri vaikutus, joka on melko itsestään selvää. Nykyään tapahtumia on alettu sisällyttämään jo markkinointistrategioihinkin. Striimaustapahtumilla on ollut melko suuri vaikutus, etenkin nykyään sosiaalisen median vaikuttajien ansiosta. Tästä onkin tullut ajatuksia tämän Laajis-projektin ulkopuolisiin bisnesseikkailuihin.

Esimerkiksi yhden perheemme liiketoiminnan markkinointia olen suunnitellut ottavani työn alle, johon esimerkiksi messutapahtumat sopisivat erinomaisesti. Ja yleisestikin tällaisella yleisellä tapahtumamarkkinoinnin tiedolla saa hypättyä paljon uusiin ulottuvuuksiin projekteissa.

Yksi, tai melkeinpä tärkein, osuus tapahtuman suunnittelussa on kohderyhmän selvittäminen ja tämän tutkiminen. Laajiksen projektissa kohderyhmän löytäminen vaikutti aluksi yksinkertaiselta; kaikki innokkaat freestyle-tyylin laskettelijat. Tässä pohdiskeltua huomaankin, ettei asia ole niin yksinkertainen. On mahdollista kategorisoida kohderyhmiä iän, taitotason ja laskutyylin jne. mukaan. Näille markkinointimahdollisuudet on laajentunut myös runsaasti lukuisten somekanavien seurauksena. Näiden markkinointikeinojen oppiminen käytännössä on se mitä tällä kirjan pohjateoriatiedolla voi alustaa mielestäni mainiosti.

Kirjan myötä aloin todeta, että suuri osa sen sisällöstä oli suunnattu jollekin alasta riippumattomalle yritykselle, esimerkiksi tässä tapauksessa Laajikselle. Meinaan siis tapahtuman aiheuttamaa näkyvyyden kasvua tai yrityksen tuontia lähemmäs asiakasta. Itse en osaa näin yhtäkkiä keksiä kovin montaa suoranaista tapahtumanjärjestäjää, eikä välttämättä kovin moni muukaan. Eli toisin sanoen asiakkaamme, Laajis, voisi käyttää tämän kirjan antamia ajatuksia ja mittareita tapahtuman onnistumisen mittaamiseen. Se voisi olla suoraan meille hyvä työkalu, sillä pystymme asettumaan hieman paremmin asiakkaan näkökulmaan.

Tämän lisäksi kohderyhmän, tai toisin sanoen Laajiksen asiakkaan, näkökulmaan on myös syytä perehtyä. Tällä taataan, että osallistujamäärä olisi maksimaalinen tapahtuman kokoluokkaan nähden. Jos oletetaan, että kohderyhmä on lyöty lukkoon, voidaan sitten aloittaa kohdennettu markkinointi. Tässäkin tapauksessa yhteistyökumppanit ovat hyvin merkillinen palikka palapelissä, joten markkinointia niiden kautta toivotaan myös. Siinä ilmenee myös uusia ideoita, miten muilla hoidetaan markkinointi, ja siitä voi ottaa opiksi lisää.

Huomaan tässä, että suurin osa reflektiosta tulee projektin näkökulmasta, mutta se vaikuttaa erityisen konkreettiselta tavalta oppia lisää. Suurempia oivalluksia on kyllä syntynyt myös projektin ulkopuolisiin asioihin, hieman laajempiin asioihin liittyen. Muutenkin markkinoinnin merkitys yrittäjän työssä on jo suuri, mutta tapahtumamarkkinointi vielä omanlaista markkinointia. Taisinkin jo kirjoittaa, mutta kerran vielä, tällä kirjalla on luotu tukeva teoriapohja jatkolle.

Kuten useimmissa projekteissa ja työurakoissa, tapahtumissa selkeys suunnittelu- ja toteutusvaiheessa on valtava etu ja tavoittelun kohde. Selvä aikataulutus ja tehtävänjako, kirkkaat tavoitteet ja toimiva viestintä. Kaikki sellaisia asioita, joita tarvitaan projektissa missä tahansa. Uskon, että siinä on melko paljon opittavaa tämänkin projektin aikana. Mutta kantapään kautta oppiminenkin on oppimista. Parhaimpani mukaan tämän kirjan pohjalta yritän valmistautua tulevaan.

You May Also Like…

Vinkit menestykseen

Viimeinen vuoteni akatemialla alkaa olla puolivälissä, joten mikä sen parempaa, kuin kirjoittaa viimeinen...

Verkostotyön merkitys

Kaikki puhuvat aina verkostoista. Niiden tärkeyden painottaminen etenkin viime vuosina tuntuu ainakin omassa arjessa...

Kuka menestyy ja miksi

Luin Malcolm Gladwellin kirjan Kuka menestyy ja miksi? Tämä on mietityttänyt minua usein. Uskon myös, että monet muut...

0 kommenttia

Lähetä kommentti