Suurin niistä on rakkaus – Kirsti Paakkasen tarina

Kirjoittaja: Tessa Kettula

13 huhtikuun, 2024

Lähdeteos: Suurin niistä on rakkaus - Kirsti paakkasen tarina

Lähdeteoksen kirjoittaja: Ulla-Maija Paavilainen

Teoriapisteet: 2

Päätin tarttua Ulla-Maija Paavilaisen teokseen Suurin niistä on rakkaus-Kirsti Paakkasen tarina, koska halusin ottaa selvää, millainen henkilö Marimekon menestyksen takana on seisonut. Osasin siis yhdistää Kirstin Marimekkoon, mutta juuri muuta en kyseisestä henkilöstä etukäteen tiennytkään. Kirjaa lukiessani selvisi, että Kirsti oli luonut merkittävää uraa jo ennen Marimekkoa. Itseeni teki suuren vaikutuksen se, että vaatimattomista lähtökohdista huolimatta, hän onnistui luomaan uraa ja kasvamaan menestyksekkääksi johtajaksi. Kirsti syntyi 12.2.1929 Saarijärven Lannevedellä ja oli perheen kolmas lapsi. Monet perheet elivät tuohon aikaan vaatimatonta elämää ja näin ollen Kirstilläkin oli hyvin tavallinen lapsuus. Kirstistä kuitenkin huokui yrittäjämäistä asennetta jo 5-vuotiaana, kun hän lähti myymään salaa naapureille äitinsä tekemiä ohukaisia. Se oli menestyksekäs reissu nuorelle yrittäjän alulle. Kirsti piti nuorena opiskelusta ja päättikin lähteä 16-vuotiaana opettajansa kannustamana Helsinkiin oppikouluun. Helppo paikka se ei tietenkään ollut Kirstille itselleen kuin hänen vanhemmillensakaan. Välimatka Saarijärven ja Helsingin välillä on pitkä ja lähteminen tuohon aikaan ei ollut itsestäänselvyys. Mielestäni tämä kertoo paljon Kirstin lujasta luonteesta ja rohkeudesta.  

Muutama vuosi myöhemmin Kirstin siirtyessä Stockmannilta ulkomaisten kankaiden osto-osastolta Mainos Kunnas -nimiseen mainostoimistoon, hänelle ei osoitettu minkäänlaisia työtehtäviä. Niin Kirsti päätti aloittaa siivoamisen, jotta saisi jotain tehdäkseen, koska olihan hänelle kertynyt siitä jo aiemmin kokemusta muissa paikoissa. Tässä tilanteessa olisi varmasti ollut helppoa olla tekemättä mitään ja pysyä näkymättömänä, kun palkkaakaan Kirsti ei työstään saanut. Luovuus onkin ollut Kirstin ehdoton vahvuus ja se on osaltaan auttanut Kirstiä pääsemään pitkälle. Kirstin luovuus on näkynyt erityisesti hänen kykynänsä käsitellä ihmisiä. Tämän hän huomasi ollessaan Mainos Kunnaksella töissä. Luovuus on ominaisuus, joka on ollut hänellä lapsuudesta asti, sillä hänen omien sanojensa mukaan köyhän lapsen on oltava luova, jotta pärjäisi maailmalla. Kirsti onkin oivaltanut, että luovuutta on monenlaista. Kirstin kyky käsitellä ihmisiä näkyi erityisesti siinä, että hän pystyi vaikuttamaan muihin ja sitä kautta hän pystyikin saamaan muut puolelleen. Hänellä on ollut valtava usko omiin kykyihinsä ja jos hän jotain tahtoo, sen hän myös ottaa, vaikka näyttöä olisikin vain siivoamisesta. Jos jotain luovuudesta olen oppinut Akatemialla (ja tästä kirjasta) niin sen, että se voi ilmetä monella eri tavalla ja Kirstin tilanne toimii tässä hyvänä esimerkkinä. Olen pohtinutkin omaa luovuutta ja tullut siihen tulokseen, että olen usein hyvä ratkaisemaan ongelmia, en ehkä lennokkaimmilla ideoilla, mutta kuitenkin. En missään nimessä ajattele, etteikö kenelläkään olisi luovuutta, se vain ilmenee ihmisillä eri tavoin. Jos ajattelen esimerkiksi yrittäjänä olemista, on muihin vaikuttaminen oleellinen taito. Kirstillä oli tämä kyky, mutta uskon, että tämän asian saralla on mahdollista kehittyä harjoittelemalla ja olemalla ihmisten kanssa. Omien palvelujen tai tuotteiden myymisen kautta huomaa usein, miten erilaisiin ihmisiin kannattaa vaikuttaa.

Kirsti perustama Mainostoimisto Womena aloitti toimintansa 1.1.1969. Womenassa työskentelee aluksi Kirstin lisäksi Sinikka Virkkunen ja Marjut Rimminen. He eivät saaneet Mainos Kunnakselta asiakkaitaan mukaan ja tämän seurauksena he lanseerasivat asiakkaiden saamiseksi menestyksekkään kampanjan. Kampanjan seurauksena he saivat 35 asiakasta. Womenan tilat olivat Kirstille kaikki kaikessa. Jos ei näytä menestyvältä, on mahdotonta näyttää uskottavalta tulevien asiakkaiden silmissä. Tilaa olikin heillä heti tarpeeksi. Olen samaa mieltä siitä, että aina kannattaa lähteä isosti liikkeelle. En tarkoita tällä huolimattomuutta tai ylenpalttisia riskejä vaan enemmänkin sitä, että uskoo omaan juttuunsa ja näyttää sen myös ulospäin. Yritystoiminnan alussa tämä korostuu etenkin, koska kannattaahan asiakkaat jollain tavalla vakuuttaa. Mitä tulee yrityksen tiloihin, niin on hyvin järkeenkäyvää, että avarat ja siistit tilat tuovat asiakkaille luottamuksen tunteen.

Kuten aiemmin mainitsin, Kirstillä oli erinomainen kyky käsitellä ihmisiä. Hän tajusi ihmisten käsittelykyvyn tärkeyden kauan ennen muiden yritysten johtoa. Aiheesta alettiinkin laajemmin puhua vasta 1980-luvulla. Kirsti otti asiakkaat aina huomioon erityisin tavoin. Jos joku asiakas harrasti esimerkiksi oopperaa, sai hän lahjaksi oopperalippuja. Kirsti huolehti ja hurmasi heidät niin, että asiakassuhde alkoi muistuttamaan ystävyyssuhdetta. Olimme tiimin kanssa muutama päivä sitten Ponssella yritysvierailulla ja siellä kerrottiin alkuaikojen huikeasta myyjästä, joka näin jälkikäteen ajateltuna toimi samoin kuin Kirsti. Hän osasi myydä älyttömän hyvin, vaikka ei sen koomin ollut myyntiä ikinä opetellut saatikka opiskellut. Molempien toiminnasta on havaittavissa se, että asiakkaat otettiin erityisellä tavalla huomioon. Mielestäni molempien tapauksissa korostui se, että he osasivat puhua asiakkaan kanssa muustakin kuin bisneksestä. Koen tällä olevan merkityistä erityisesti pitkien asiakassuhteiden luomisessa. Ponssella tämä kyseinen myyjä tiesi niin asiakkaan vaimon kuin lastenkin nimet ja sen, minkä merkkisellä autolla hän ajaa. Tällä on varmasti ollut hyvin paljon merkitystä asiakastyytyväisyyteen, sillä yksilöllisellä kohtaamisella asiakas usein tuntee itsensä arvostetuksi ja huomioiduksi. Tällainen asiakkaiden huomiointi antaa varmasti myös kilpailuetua yritykselle. Sen lisäksi, että Kirsti oli karismaattinen johtaja, pidän tämän kaiken perusteella häntä myös erinomaisena myyjänä.

Kirstin luonteenpiirre oli omaa luokkaansa. Työntekijät ovat puhuneet, että Kirstiltä tuntui välillä puuttuvan empaattisuus. Womenassa tunteet kävivät kuumina ja usein kaikki saivat haukuista osansa. Kirsti ei kuitenkaan tunne loukkaavansa toisia ja vaikka monelle jää huono olo haukkumisten jälkeen, on Kirsti kuitenkin mennyt eteenpäin. Hänellä ei ole tapana jäädä vellomaan epämiellyttävään tilanteeseen. Hän vaatii itseltään paljon ja vaatii sitä myös muilta. Empaattisuus on mielestäni yksi johtajan tärkeimpiä ominaisuuksia, koska sillä luodaan esimerkiksi psykologista turvallisuutta työyhteisöön. Vaikka Kirsti ei aina ajatellutkaan työntekijöidensä tunteita niin koen hänellä silti olleen myötätuntoa. Marimekolle tullessaan hän korosti sitä, että vaikka itse onkin yrityksen vastuuhenkilö, ei hän selviä ilman muita. Hän pyysi muita auttamaan ja korosti, että asioita tehdään yhdessä.  

Samaistun Kirstiin paljon, koska itsellenikään ei mitään ole annettu valmiiksi. Jos esimerkiksi olen halunnut tienata, on sen eteen pitänyt nähdä vaivaa. Lähtökohdat ovat yleisesti tietenkin hieman erilaiset tänä päivänä kuin 1900-luvulla, koska maailma on muuttunut ja esimerkiksi opiskelu on tänä päivänä yleisempää ja riippumatta taustoista, on siihen Suomessa kaikilla yhtäläiset mahdollisuudet. Kirstin tarina osoittaa hyvin sen, että rohkeus vaikuttaa menestymiseen ja sen saavuttamiseen. Aion pitää omasta rohkeudestani kiinni, koska se voi jatkossakin edesauttaa mahdollisuuksiin tarttumista. Kirsti osasi myös käsitellä ihmisiä ja ylläpitää asiakassuhteita. Itselläni ei tällä hetkellä ole varsinaisia asiakkaita, mutta ainakin tiedän sen, kuinka lähteä rakentamaan vahvoja asiakassuhteita. Kirja muistutti, että asiakkaat kannattaa ottaa aina yksilöllisesti huomioon.

You May Also Like…

Suojattu: Analysoi ja voita

Salasanasuojattu

Katsoaksesi tätä suojattua sisältöä, kirjoita salasana alle:

21 oppia maailman tilasta

Mitä minun tulisi tietää, että ymmärtäisin maailman tilanteesta paremmin vai olisiko parempi, etten tietäisi? Yuval...

0 kommenttia

Lähetä kommentti