Strategian työkaluja

Kirjoittaja: Mikhail Zaitsev

30 tammikuun, 2024

Lähdeteos: Strategiakirja 25 työkalua

Lähdeteoksen kirjoittaja: Vuorinen, Tero (Kirjoittaja) Huikkola, Tuomas (Kirjoittaja)

Teoriapisteet: 3

Loistopixel on ollut olemassa nyt vuoden, siinä on ollut kehitystä, asiakkaita ja muuta. Olen vaan henkilö joka tykkää tehdä asioita ja miettiä asioita itsekseen syvemmin. Kuitenkin kun työskentelee tiimissä, tämä ei toimi.

Asioita pitää miettiä yhdessä ja laittaa ne ylös, seurata ja paljon muuta. Tämä kirja tuli suosituksena valmentajalta. Hänen mielestä myös Loistopixel tarvitsi strategiaa.

Mikä strategia on?

Strategia kertoo minne organisaatio on menossa miksi sinne pitäisi päästä ja miten tavoitteita kohti edetään. Yleensä kyse on kuukausista, vuosista tai kymmenistä vuosista.

Kirja on lista työkaluista, joka auttaa ymmärtämään miksi työkalu on ilmestynyt ja mihin niitä kannattaa käyttää. Kirja on siinä mielessä hyvä, että sitä lukiessa saat tietoa kaikista työkaluista ja voit valita vain sopivimman. Tämän jälkeen tietenkin tarvittaessa voi syventyä ottamalla erillinen kirja tietystä strategiasta.

Luin kirjaa niin, että luin työkalusta, laitoin muistiinpanoja ja tämän jälkeen vielä merkkasin, että onko työkalu tarpeellinen Loistopixelille. Näin minulla on jotain muistiinpanoja kaikista työkaluista, mutta parhaiten muistaa tietenkin vain ne jotka ottaa käyttöön. 

No, mitäs työkaluja valitsin Loistopixelille.

Balanced scoreboard

Ei itsessään auta strategian tekemiseen vaan sen mittaamiseen. Tässä on helppo taulukko, joka auttaa mittareiden luomisen.

Lean

Lean työkalu auttaa keskittyä olennaiseen, vähentämällä sitä, mikä ei tuota asiakkaalle lisäarvoa. Loistopixelillä voi mahdollisesti olla näitä turhia osuuksia, joten tämä on hyvä tehdä.

Simppelisti selitettynä tässä ovat stepit.

  1. Asiakkaan arvojen miettiminen. Mietitään mitä asiakas haluaa.
  2. Arvoketjun tunnistaminen. Kuvataan yrityksen arvoketju ja määritetään arvoa tuottavat toiminnot. Muut asiat voidaan poistaa.
  3. Tuotannon virtaus. Otetaan turhat asiat pois.

OKR

OKR on strategian toteutuksen keino. Kun strategia on tiedossa, okr käyttäen siitä saadaan yksinkertaiset yhteiset tavoitteet, avaintulokset ja tehtävät. Koin tämän tosi tärkeäksi, koska strategiaa voi suunnitella vaikka kuinka paljon, mutta siinä ei ole mitään järkee jos siitä ei tule mitään konkreettista.

8 kenttäinen SWOT analyysi

Swot analyysin avulla voidaan selvittää vahvuudet ja heikkoudet. 

8 kenttäisessä mietitää myös:

miten vahvuudet hyödynnetään mahdollisuuksiksi?

miten uhkia hallitaan vahvuuksien avulla?

miten heikkoudet sopeutetaan ympäristön tarjoamiin mahdollisuuksiin?

miten varaudutaan heikkouksien ja uhkien mahdollisesti luomiin kriisitilanteisiin?

VPC

Mietitään mitä hyötyä palvelusi tuo asiakkaalle. Auttaa varmasti markkinointiin kun tietää mitä asiakas haluaa ja myös pystyy keskittymään olennaiseen.

Kotterin muutosjohtamisen malli

En ottanut tätä ehkä työkaluna vaan enemmänkin ohjeena johtajana toimimiseen. Ainakin ensimmäinen kohta, joka on ”luo kiireen tuntu” mielestäni on tärkeä Tiimiakatemian kaltaisissa projekteissa, koska jos asiat laahaa kuukausia, niin voi hyvinkin mennä puol vuotta eikä mitään tapahdu. Jos saa kiireen tunnun projektiryhmään ja aletaan tekemään asioita nopeesti, niin myös saadaan aikaiseksi enemmän. Muut kohdat ovat ohjeena myös tosi hyödylliset.

  1. Luo kiireen tuntu: Tehosta tietoisuutta muutoksen tarpeesta esittämällä skenaarioita ja korostamalla nopeiden toimien tärkeyttä.
  2. Muodosta monipuolinen ja sitoutunut tiimi: Rakenna muutostyöhön sitoutunut, osaava ja yhteistyökykyinen tiimi.
  3. Kehitä inspiroiva visio: Luo selkeä ja motivoiva visio, joka ohjaa organisaation yhteiseen suuntaan.
  4. Jaa ja myy visio: Varmista, että kaikki ymmärtävät ja hyväksyvät vision, käyttäen organisaation kaikkia kommunikaatiokanavia.
  5. Valtuuta ja poista esteitä: Poista esteet ja valtuuta työntekijät toimimaan vision mukaisesti.
  6. Tavoita lyhyen aikavälin voittoja: Saavuta näkyviä onnistumisia varhaisessa vaiheessa muutosta.
  7. Jatka ja uudista: Jatka uusien projektien ja toimien käynnistämistä, pitäen muutoksen kiireellisyyden ja tärkeyden esillä.
  8. Luo uusi kulttuuri: Vakiinnuta uudet toimintatavat ja arvot, varmistaen niiden näkyminen kaikessa toiminnassa.

Oppiva organisaatio 

Oppiva organisaatio on organisaatio, jolla on kyky luoda, hankkia ja siirtää tietoa sekä muuttaa omaa käyttäytymistään uuden tiedon ja uusien käsitysten mukaiseksi.

Tätä kohtaa en myöskään ottanu suoraan asiana mitä pitäisi tehdä, mutta tämä sai ajattelemaan loistopixelin tulevaisuutta. Miten oppivaa organisaatiota voisi käyttää 3D:ssä ja miten loistopixeliä voisi laajentaa. Mutta tämä ei mee suoraan käyttöön, mutta ohjaa omaa tekemistä jonkin verran.

Business model canvas (päivitä)

Noh ei tästä sen enempää kuin että tämä tehtiin ihan alusta ja mielestäni tehtiin ajattelematta, tai ehkä ei tiedetty miksi ollaan tekemässä. Nyt kun ymmärrämme paremmin työkalujen hyödyistä niin se pitäisi päivittää. Mielestäni tosi tärkee projektin alkuun.

Tässä oli työkalut

Tässä oli työkalut mitä päätin että tarvitsemme loistopixelissä alkuvaiheessa. Luultavasti nämä ovat samat työkalut mitä moni muu Tiimiakatemialla aloittava projekti tarvitsee. Joten toivottavasti tästä tekstistä oli hyötyä, ja suosittelen lukemaan kirjan.

Hyvä tietää

Funktio vs mielenrauha

Asiakas on maksanut paljon avokätisemmin asuntolainaan littyvistä riskiä vähentävistä lisätuotteista, kuten korkokatosta tai korkoputkesta. Toisin sanoen pelkän funktionaalisen tehtävän hoitaminen (lainan antaminen) on bisneksenä ollut heikompaa kuin asiakkaan emotionalisten tavoitteiden (mielenrauha) ja perustarpeiden (turvallisuus) täyttäminen.

You May Also Like…

Ilmiön kaava

Miten ilmiö oikein rakennetaan ja miksi ilmiö on trendi juuri nyt? Sosiaalisessa mediassa tuotteesta on nykypäivänä...

Bisnesantropologia

Mikko Leskelän ”Bisnesantropologia” on kirja, joka sukeltaa syvälle ihmistieteiden maailmaan ja niiden soveltamiseen...

Sisältömarkkinoinnin työkalut

Luin kirjan "Sisältömarkkinoinnin työkalut", joka tarjoaa kattavan katsauksen sisältömarkkinoinnin maailmaan ja sen...

0 kommenttia

Lähetä kommentti