Steve Jobs

Kirjoittaja: Alek Korpinen

23 toukokuun, 2022

Lähdeteos: Steve Jobs

Lähdeteoksen kirjoittaja: Walter Isaacson

Teoriapisteet: 4

Kirjassaan ”Steve Jobs” kirjailija Walter Isaacson kertoo teknologiamaailmaa mullistaneen Steve Jobsin elämästä ja kuinka rakentaa maailman arvokkaimman yrityksen ja samalla muuttaa miljoonien ihmisten arkea.

Kirjan kuuntelu oli todella pitkä urakka, sillä en yleensä ehdi kuunnella paljoa yhdellä kertaa. Muutama autoreissu yksin kirjan aikana mahdollisti hyvin tämän kirjan kuuntelun ja sain ylös hyviä asioita kirjasta. Kerron reflektiossa Steven nuoruudesta, persoonasta ja hänestä johtajana. Kerron myös Applesta ja omista kokemuksista.

Steve Jobs

Steven biologinen äiti halusi antaa poikansa adoptoitavaksi korkeasti koulutettuun perheeseen ja melkein ei suostunut allekirjoittamaan adoptiopapereita, kun selvisi ettei adoptiovanhemmilla ole kummallakaan loppuun asti suoritettua tutkintoa. Hän kuitenkin suostui kirjoittamaan adoptiopaperit sillä ehdolla, että vanhemmat alkaisivat säästää poikansa korkeakoulututkintoa varten. Steve meni lopulta Reedin Yliopistoon ja hän lähti sieltä pois kuuden kuukauden jälkeen, koska ei nähnyt sillä enää mitään arvoa hänelle. Tuon yliopiston sijaan hän rupesi ottamaan kursseja mitkä kiinnostavat häntä, kuten kalligrafian kursseja. Ilman näitä kursseja ei Mac:issa olisi personaallisia ja kauniita fontteja. 

Steve on todella kiehtova henkilö, sillä samaan aikaan hän on visionääri, nero, villi, rohkea, sekopää ja mulkku. On hän paljon muutakin. Hän kohtelee ihmisiä kuin roskaa, mutta on itse herkkä kuin silkkipaperi. Jobsin ristiriitaisuus ja arvaamattomuus ovat syitä miksi häneen ei aina uskottu niin paljoa kuin hän olisi ehkä ansainnut. Kirjasta sain paljon uutta tietoa Steve Jobsista ja pohjaa näille väittämille mitä olen itse hänestä kuullut.

Tiimi

Tiimin merkitys Applen nousussa on yksi kirjan tärkeimpiä asioita. Onko Steve puristanut maailman osaavimmista tyypeistä kaiken irti vai onko hän vain pilannut monien ihmisten elämät? Jos hän ei olisi dumannut miljoonia ideoita tai irtisanonut tuhansia ihmisiä kevyin perustein olisiko tiimi ollutkaan niin tehokas? Yksinkertaisuus ja paras mahdollinen versio oli visio mitä Steve halusi Applen vievän, eteenpäin. Kaikki tuotteet mitä ulos tuotiin piti olla viimeisen päälle hiottuja ja valmiita. Itse haluan päästä toteuttamaan samalla visiolla omaa bisnestäni. Kun löydän sen oman juttuni mihin uskon ja mistä haluan tehdä ison, haluan tehdä asiat vain sen eteen. Haluan päästä testaamaan itseäni tässä kuinka tunteet viedään pois ja ajatellaan vain tuotteen/projektin parasta. Uskon itsekin siihen, että kun uskoo tekemiseen, niin saavuttaa jotain suurta.

Johtaminen

Kirjasta sain kuvan, että Steve oli johtajana varsin tunteellinen. Hän antoi monissa tilanteissa tunteen ja oman mielensä ajatuksien johtaa tapahtuma ketjuja. Toki hänellä oli myös taito kerätä ympärilleen oikeita ihmisiä, joiden kanssa hän sai paljon suurta aikaan. Hän ei yksin toiminut koskaan, vaikka olikin Applen selkeä keulakuva silloin ja myös vieläkin. Tämä kertoo jotain johtamisen tasosta. Vaikkakin hän teki paljon ratkaisuja, jotka johtivat irtisanomisiin ja siltojen polttamisiin, niin yritys on vielä pystyssä. Vaikka Steve olikin kiivas luonteeltaan, hän antoi kuitenkin mahdollisuuksia yrittää uudestaan, jos tunnisti potentiaalin. Nuori henkilö tuli polvet tutisten esittelemään uutta innovaatiotaan puhelimen näyttösuunnittelua varten, mutta ei saanut ensimmäisellä kerralla asiaa sanotuksi jännittämisen takia. Steve törmäsi kyseiseen poikaan yrityksen aulassa ja meni juttelemaan uudestaan ja silloin hän näytti uuden mullistavan keksintönsä, jolla saatiin enemmän sovellus painikkeita näkymään samaan aikaan näytöllä. Tästä sitten Steve riemastui ja palkkasi pojan.

Tuotteet

Steve oli pakkomielteinen asioiden ulkonäöstä ja tunnosta, Applelle oli äärimmäisen tärkeää tehdä tyylikkäitä tuotteita, muuten nämä eivät olisi päässeet Steven seulasta läpi. Applen tuotteet tunnistaa helposti minimalistisesta ja virtaviivaisesta tyylistä. Applen tuotteet vain yksinkertaisesti näyttävät kauniilta. Viimeistelty ulkonäkö nostaa tuotteiden arvoa huomattavasti. Pidän itse todella paljon Applen tuotteiden ulkonäöstä ja käytettävyydestä.

Ihmiset ostavat tuotteita pääosin tunteella, vaikka he yrittävät perustella tunne päätöksiään logiikalla. Ihmiset ovat myös hyvin visuaalisia otuksia ja kaikki meistä arvostavat hyvän näköisiä asioita. Itsekkin ostan usein mielummin vähän kaalliinpaa, jos se näyttää silmääni paremmalta vaikka kyseessä olisi samat ominaisuudet kuin halvemmassa. 

Tästä voi tietysti päätellä, että on kannattavaa suunnitella tuotteet hyvännäköiseksi. Lisäksi täytyy muistaa, että pelkkä tuote ei ole tärkeä, vaan brändin kokonaisuus. Jos haluaa näyttää ulospäin hyvältä ja olla ”kalliimpi” vaihtoehto, niin se pitää näkyä kaikessa. Niin toimitiloissa, työntekijöissä kun markkinointi materiaalissa.

Lopuksi

Suosittelen kuuntelemaan kirjan jollain matkalla tai muualla missä on aikaa. Kirja on pitkä ja sisältää todella paljon opittavan arvoista asiaa. Kirjassa tulee monipuolisesti eri näkökulmasta asiaa Steve Jobsista. Itse olen käyttänyt Apple todella pitkään ja tulen käyttämään vielä todella kauan. Vaikka siellä on nyt uusi johto hommissa, niin odotan silti innolla mitä ne keksivät tulevaisuuteen. Haluan itse vielä ottaa Applesta yrityksenä mallia.

You May Also Like…

Strategiakirja 25 työkalua

Strategiatyö on yksi johtamisen tärkeimmistä työkaluista, ilman sitä oikeastaan missään ei ole mitään järkeä. Johonkin...

0 kommenttia

Lähetä kommentti