Social selling

Kirjoittaja: Ida Kwok

12 joulukuun, 2023

Lähdeteos: Social selling

Lähdeteoksen kirjoittaja: Laura Pääkkönen

Teoriapisteet: 2

Laura Pääkkönen käsittelee kirjassaan verkostojen, sosiaalisten kanavien ja henkilöbrändin merkitystä osana nykypäivän liiketoimintaa. Myynnin ja markkinoinnin kehittyessä on syntynyt malleja, jotka yhdistävät nämä uusiin sosiaalisiin kanaviin – ja näin syntyi termi ”social selling”. Pääkkönen määrittelee termin kirjassaan seuraavasti ”Social Selling yhdistää olemassa olevia myynnin keinoja uusiin sosiaalisiin kanaviin, joissa luodaan ja lujitetaan suhteita”. Omasta mielestäni social selling on kriittinen osa nykypäivän myyntityötä. Jokaisen tulisi osata hyödyntää sosiaalista mediaa ja verkostoja, joissa kontakteja on rajattomasti.

Verkostojen ja sosiaalisen median tärkeys kasvaa jatkuvasti myyntityössä. Kylmäsoitot ja monet muut aikaisemmin toimineet myyntikikat eivät toimi enään nykypäivänä, ja on sopeuduttava nykypäivään. Tiimiakatemialla opiskellessani olen ymmärtänyt kunnolla verkostojen voiman, ja lähes jokaisessa projektissa verkostot ovat korvaamaton apu, etenkin myynnissä. Itse en koe olevani paras myyjä, mutta verkostojen avulla olen kokenut paljon onnistumisia siinä. Painostavan ja tyrkyttävän myynnin sijaan nykypäivänä sosiaalisen median trendit herättävät keskustelua ja saavat asiakkaiden huomion. Tätä tapaa hypätä mukaan ajankohtaisiin trendeihin määriteltiin kirjassa termillä ”un-selling”.

Teknologiamurroksen kautta uutta infoa ja uusia kanavia syntyy jatkuvasti, ja yritysten sijaan kuluttajilla on maailmanlaajuinen mikrofoni, jota muut kuluttajat kuuntelevat. Seuraajien määrä ei korreloi ostajien määrään, päinvastoin vähemmän seurattujen konversio on usein korkeampi. Tällöin seuraajat ovat aidosti kiinnostuneita henkilöstä  ja sitoutuneita hänen sisältöön. Huomaan ainakin omassa sosiaalisen median käytössä seuraavani mielummin samaistuttavaa sisältöä kuin maailmankuuluja vaikuttajia, joiden sisältö ei ole samaistuttavaa. Myös markkinoinnissa kiinnitän huomioni todennäköisemmin aitoihin ihmisiin ja tarinoihin, eikä kasvottomiin mainoksiin tai myyntipuheluihin. Tarinat siis myy ainakin omalla kohdallani. Myös kommunikoinnilla yritykset vahvistavat suhteita asiakkaiden kanssa, ja antavat asiakkaille mahdollisuuden tuoda oma mielipiteensä julki. Jokaisen ihmisen perustarve on tulla kuuluksi, ja mainio tapa lisätä asiakkaiden brändiuskollisuutta on osallistuttamalla heidät vuorovaikutukseen. Asiakkaiden tarpeita, ostokäyttäytymistä ja draivereita täytyy ymmärtää, jotta markkinoinnista ja myynnistä saadaan relevanttia. 

Henkilöbrändin tärkeys korostuu erityisesti asiantuntijatehtävissä työskentelevillä, mutta kaikkien tulisi kiinnittää siihen huomiota. Kaikilla meistä on henkilöbrändi, kiinnitit siihen huomiota tai et. Vahva henkilöbrändi auttaa myymään tuotteitasi ja palveluitasi. Aiheesta puhuttaessa mieleeni nousee heti vahvoja henkilöbrändejä, kuten Andrei Koivumäki ja Sointu Borg, jotka ovat onnistuneet luomaan henkilöbrändin lisäksi asiantuntijabrändin. Näitä kahta ei tule sekoittaa, sillä asiantuntijabrändi rakennetaan substanssiosaamisen varaan, kun taas henkilöbrändi perustuu pääosin muiden mielikuviin sinusta.

Kirjassa oli paljon käytännön vinkkejä social sellingiin, brändiuskollisuuden lisäämiseen ja henkilöbrändin kehittämiseen, jotka ovat sovellettavissa sekä yrityksiin että yksityishenkilöihin. Lukeminen sai myös itseni miettimään omaa henkilöbrändiä ja asiantuntijabrändiä, joissa on vielä paljon parannettavaa. Erityisesti asiantuntijabrändissä, johon en ole aikaisemmin kiinnittänyt huomiota tarpeeksi. 

You May Also Like…

Ilmiön kaava

Miten ilmiö oikein rakennetaan ja miksi ilmiö on trendi juuri nyt? Sosiaalisessa mediassa tuotteesta on nykypäivänä...

Bisnesantropologia

Mikko Leskelän ”Bisnesantropologia” on kirja, joka sukeltaa syvälle ihmistieteiden maailmaan ja niiden soveltamiseen...

0 kommenttia

Lähetä kommentti