Sisältömarkkinoinnin työkalut

Kirjoittaja: Johanna Leskelä

6 toukokuun, 2023

Lähdeteos: Sisältömarkkinoinnin työkalut

Lähdeteoksen kirjoittaja: Mikko Rummukainen , Ida Hakola, Ilona Hiila

Teoriapisteet: 3

 Hypätäänpä ajassa kymmenen vuotta taaksepäin. Jos miettisin itseäni markkinointiviestijänä silloin ja nyt, voisin todeta, että markkinointiviestijän roolissa, exponentiaalinen määrä asioita on helpottunut vuosien saatossa viestimisen suhteen jo ensinnäkin siinä, kuinka paljon helpommin pystyn tavoittamaan ihmisiä niin ympäri suomea kuin ympäri maailmaa nykypäivänä digitalisaation ansiosta. Tai ainakin voisia sanoa, että lukko meiltä siihen löytyy, mutta avaimet meidän tulee siihen löytää oppimalla oikeat tavat viestiä ja tavoittaa sitä kautta oikea kohderyhmä. Ihmisten periaatteet ja käytänteet ovat muuttuneet kymmenen vuoden aikana valtavasti, mikä haastaa myös markkinointiviestijää löytämään oikeat keinot viestiä, sillä ihmiset ovat nykypäivänä  äärimäisen kriittisiä heille kohdistettuihin sisältöihin, sekä sisältöä eri kanavissa on niin valtavasti tarjolla, että voidaan puhua jo sisältöähkystä josta on äärimmäisen vaikea erottua. 

Yksinkertaisuudessaan viestintä voidaan ajatella media kolmiolla, joka on perinteinen markkinointiviestinnän ekosysteemi, joka koostuu kolmen tahon muodostamasta markkinointiviestinnän koneistosta:

  • media 
  • mainostajat
  • markkinointiviestinnän palveluntarjoajat

Tämä kokonaisuus perustuu nykypäivänä enemmän perinteisen median, kuten MTV3 viestintään eri kohderyhmille. He viestivät asiakkailleen esimerkiksi tv:ssä pyörivien uutisten kautta sekä netissä reaaliajassa päivitettyjen nettilehtien kautta.  Heidän mediakolmio perustuu siis oman media sisällön tuotantoon sekä samalla he myyvät mainospaikkoja omilla kanavillaan mainostajille kuten eri yrityksille. Tämä kolmio kuroutuu kolmannen osapuolen, eli esimerkiksi ulkoistetun markkinointitoimiston palvelujen ostamiseen. Markkinointitoimiston tehtävä on selvittää, millä tavalla MTV3 tavoittaa parhaalla mahdollisella tavalla tavoitellun kohderyhmän, jotta media itse on tyytyväinen tavoitettuun kohderyhmään, sekä mainospaikan ostajat ovat tyytyväisiä ostetun mainospaikan näkyvyyteen. Yleisön rooli mediakolmiossa on varsin passiivinen, viestintä on yksisuuntaista mainostajalta asiakkaalle. 

Perinteinen media on pitkään toiminut tiedon välittäjä, mutta vuonna 2023 se ei olekaan enää ainoa keino tiedon välittämiseen. Nykypäivänä kenellä tahansa meistä on kaikki tieto käsinkosketeltavissa. Kuka tahansa voi pistää Youtube sivun pystyyn, aloittaa podcastin tekemisen sekä tehdä omat nettisivut. Eli yksittäinen kuluttaja voikin toimia mediana omalla aiheellaan. Puhutaan siis digitaalisesta mediasta, joka koostuu yleisön ja uusien media-alustojen, kuten Tik Tokin tai Instagramin välisestä kommunikaatiosta yleisönsä kanssa. Tässä yhtälössä yleisön rooli sisällöntuotantoon on merkittävä. Yhteiskunta ja sen trendit kuitenkin muuttuvat kiihtyvällä vauhdilla, joten suurimmaksi haasteeksi medialla onkin pysyä trendien aallonharjalla ja tätä myötä erottua joukosta. Esimerkiksi tuottamalla yritykselleen Tik Tok sisältöä, joka trendaa. Tämä haastaa perinteistä mediaa, sillä digitaalisen median sisällöntuottajat tuottavat suurimmaksi osaksi sisältöään ilmaiseksi, kun taas perinteisen media tuottaa  osan sisällöstään kuluttajille maksullisena. Tämän vuoksi vuosien saatossa perinteisen median tilausmäärät ovat kokenee koviakin kolahduksia. 

Kiinnostavaa sisältöä suoranaisen markkinoinnin sijaan. Sisältömarkkinoinnilla tarkoitetaan markkinointiviestintää, jossa viestit suunnitellaan asiakaslähtöisesti. Sen tavoitteena on siis luoda arvoa sisällön kohderyhmälle joko neuvojen, opastusten, viihdyttämisen tai inspiroimisen kautta. Nykypäivänä laadukas sisältö toimii yhdenlaisena yrityksen brändin mittarina. Mitä enemmän kuluttaja hyötyy brändin tuottamasta sisällöstä, sitä enemmän se luo kuluttajalle tunnearvoa brändiä kohtaan ja lisää kuluttajan ostohalukkuutta yrityksen tarjoamaa kohtaan.  Kun esimerkiksi mietin meidän urheilukaupan somea, on äärimmäisen tärkeää, että yritys pyrkii myös somessa näyttämään osaamistaan postauksissa muun muassa tarjoamalla esimerkiksi huomioita siitä, että löydät meidän liikkeestä myös lyhyemmän lahkeen housuja tai d-mitoituksen vaatteita. Olemme myös erikoistuneet juoksukenkiin, joten on äärimmäisen tärkeää, että meidän somessa kerrotaan, minkä vuoksi ennen kenkien valintaa asiakkaalle on hyvä tehdä jalka-analyysi Footbalance-laitteella. Tämä kaikki luo luottoa asiakkaalle yrityksestäsi sekä lisää asiakasymmärrystä. 

Vahva strategia suunnittelun tueksi. Onnistuminen vaatii sisältöstrategian laatimista, noudattamista ja sen jatkuvaa kehittymistä. Sen tavoitteena on kirjallisesti esittää miksi, kenelle ja miten yritysesi tuottaa sisältöä esimerkiksi yrityksesi someen tai asiakkaasi someen. Täydellinen sisältöstrategia koostuu: 

  1. Tavoitteet ja mittarit
  2. Asiakaspersoonat ja ostopolut
  3. Ydintarina ja sisältötyypit
  4. Raportointi- ja analyysimalli
  5. Kanavien roolitus ja sisällönjakelun malli
  6. Toimitusprosessi ja sisältötiimin roolit

Tavoitteet ohjaavat toimintaamme. Mitä tarkemmin ne on määritetty, sitä helpompi toiminnassa on suunnistaa eteenpäin ja toteuttaa asioita. Sisältömarkkinoinnissa tyypillisimmät tavoitteet liittyvä brändimielikuvan, myynnin ja asiakaskokemuksen kehittämiseen.  Yksinkertaistettuna tavoite voi liittyä esimerkiksi brändin tunnettuuden lisäämiseen tai jonkin uuden asian lanseeraamiseen. Podcastissa meidän suurin tavoite on tällä hetkellä kasvattaa tunnettuutta. Olemme uusi brändi, jonka selkeä erottautumisvaltti on siinä, että olemme ainoita podcasteja, joka keskittyy tulevaisuusajatteluun.  Halumme myös luoda parhaimman mahdollisen asiakaskokemuksen opettamalla kuulijalle selkeäkielisesti ja kokonaisvaltaisesti, mitä työelämässä tapahtuu nyt ja millaisiin asioihin kannattaisi keskittyä, jotta pärjää kilpailukykyisenä tulevaisuudessa. 

Perimmäinen ajatus tavoitteen asettamisessa on, että se tukee mahdollisimman hyvin liiketoiminnan strategiaa. Jotta tavoitteen toteutumista pystytään seuraamaan, tulee tavoitteen tukemiseksi asettaa mittaristoja. Näistä esimerkkinä asiakaskokemusta mittaavaa NPS-luku. Olen kuitenkin hieman skeptinen tämän mittariston otannasta, sillä esimerkiksi meillä urheilukaupassa tätä käytettäessä ihmisen mieli voi muuttua useampaan otteeseen asioinnin aikana. Esimerkiksi jos asiakasta haastatellaan liikkeeseen tultaessa hyväntuulisena, on tällöin todennäköistä, että  hetkeen sopiva palaute on positiivinen. Kuvitellaan tilanne, että asiakas saa mieltä laskevan puhelun liikkeessä olon aikana ja sama kysely tehdään asiakkaalle pois lähtiessä. Tällöin on hyvin todennäköistä, että palaute on negatiivisempi kuin aiemmin annettu. Teemme päätöksiä tunteella ja tähän tunteeseen itse liikkeen palvelulla ei ollut vaikutusta.  Mittaristot tulee valita sen mukaan, millä saadaan mahdollisimman selkeä kuva, niin yrityksen nykytilasta kuin tulevaisuuden näkymistä. 

’’Tunne asiakkaasi niin löydät tien’’

Mitkä on yrityksemme kohderyhmät ja mitä kautta tavoitamme ne. Nykypäivänä asiakkaiden tavoittamisesta on tehty entistä helpompaa digitaalisten kanavien kautta. Se ei kuitenkaan takaa sitä, että julkaisemalla postauksen Instagramissa asiakkaasi hyppäisivät suoraan ostohousut jalassa eteesi. Kanavia on useita ja sisältöjä miljoonittain. Kuinka tästä massasta erottaudutaan ja löydetään ne asiakkaat, jotka ovat oikeasti minulla potentiaalisia. 

Ensimmäisenä steppinä on äärimmäisen tärkeä lähteä määrittämään missä kanavissa suurin osa asiakkaistasi voitaisiin tavoittaa. Nykypäivänä nuorison tavoittaa parhaiten Instagramista ja Tik Tokista kun taas suoranaisen bisness ihmiset tavoittaa parhaiten linked:istä. Mikäli sinulla on käytössä useampia sisällöntuotannon tilejä, on hyvä ymmärtää että eri alustat toimivat erilaisilla sisällöillä. Tik Tokissa hauskat ja ytimekkäät lyhyt videot hittaa kun taas Instagramissa sisältö on enemmän kuvapainotteisempaa. Kolmanneksi on tärkeä miettiä, millaista sisältöä mahdolliset asiakkaani haluaisivat minulta nähdä. Urheilukaupan Instagram tilillä todennäköisesti kauppaan liittyvät sisällöt tavoittavat ja antavat sinusta asiallisemman kuvan kuin kissakuvat, jotka eivät liity palveluusi millään tavoin. 

On äärimmäisen tärkeä osata sisällöntuottajana miettiä, millä tavoin asiakkaasi toimivat verkossa. Mitä paremmin olet määritellyt asiakasprofiilisi, sitä selkeämpää ja tehokkaampaa markkinointiviestintä on sillä tiedostat mitä asiakkaasi sinulta odottaa ja mitkä on sen haasteet joihin voit vastata. Hyvä asiakasprofiili kattaa :

  • asiakkaan kuvitteellisen nimen
  • taustan ja demografiset piirteet
  • harrastukset ja mielenkiinnon kohteet
  • tarpeet
  • tavoitteet
  • haasteet ja esteet

Asiakkaan tarpeet ja kysymykset muuttuu ostopolun eri vaiheissa. Kirja tarjoaa kaksi eri vaihtoehtoa AIDA- ja REAN-mallin ostopolun eri vaiheiden seurantaan. REAN-malli jakautuu neljään eri asiakaspolun vaiheeseen REACH, ENGAGE, ACTIVATE, NURTURE. Näihin eri vaiheisiin malli ohjeistaa yritystä vastaamaan muutamien kysymyksien kautta kuten missä kosketuspisteissä tämä asiakas kohdataan, millainen sisältö asiakasta kiinnostaa, mitä asiakkaalle halutaan kertoa tässä vaiheessa? Sopiva aika päivittää ostopolkua on noin kolmen kuukauden sykleissä. 

Ydintarina yrityksen punaisena lankana. Se koostuu brändin läpinäkyvyydestä historioineen, brändin olemassaolon syyn sekä brändin haasteet. Yksinkertaisuudessaan se on draaman kaari, johon nivoutuu yrityksen lähtötilanne, konflikti ja ongelman ratkaisu. Tämä draaman kaari tulisi näyttäytyä yrityksen tekemässä sisällössä. Olen itse paljon miettinyt podcastin suhteen, millaista sisältöä haluamme kuulijoille ja meitä seuraaville näyttää. Panostamme äärimmäisen paljon jaksojen sisältöön ja haluamme antaa jaksojemme kautta mahdollisimman paljon uusia oppeja kuulijoille. Tavoitteena on tuottaa sisältöä säännöllisesti ja haasteena ehdottomasti on ollut aika. Olen testaillut useita erilaisia vaihtoehtoja, mutta lopulta päätynyt siihen, että mielummin mennään laadulla kuin määrällä. Tavoitteena on tuottaa sosiaalisen median kanavissa sellaista sisältöä joka nivoutuu hyvin yhteen jaksojemme aiheiden kanssa, tulevaisuus teema säilyy ja niistä oppii aina jotain uutta. 

Osataanko dataa hyödyntää oikein? Yksi dataan liittyvistä haasteista on se, että dataa on mutta tulkintaa ei. Toisinaan datan analysointi jää hyvinkin pintapuoliselle tasolle ja instagramissa katsotaan vain seuraajamäärien kasvua tietyn ajan välillä tai kävijämääriä  sivustolla. Jotta datasta saataisiin mahdollisimman paljon irti tulisi ottaa huomioon syy-seuraus suhteet. Miksi seuraajamäärämme ovat kasvaneet tai laskeneet. Miksi tietyt julkaisut eivät tavoita katselijoita? Markkinoinnin kustannukset ovat viimeisen kymmenen vuoden aikana kasvaneet valtavasti ja sen vuoksi datan analysointia voidaan pitää entistä tärkeämpänä nykypäivänä, jotta rahat menevät niin sanotusti oikeeseen laariin. 

’’ Hyvä raportointi on puoli menestystä ’’ 

Hyvä rapontointi pitäisi olla perustelluin valikoitujen avainlukujen esittelyä ja kriittistä arviointia asetettuun tavoitetasoon nähden. Hyvän raportin pohjalta on helppo lähteä seuramaan minkälaista dataa vielä tarvitaan ja miten sitä saadaan kerättyä. On myös tärkeää osata valita yhdenmukainen raportointimalli, jotta sitä on mahdollisimman helppo lähteä seuraamaan. Raportissa on tärkeää huomioida sitä, missä kanavissa pyritään tavoittamaan ja millaiset on tavoittajamäärät. Sen lisäksi on tärkeää oppia analysoimaan sitä, kuinka pitkään tuotetun sisällön parissa vietetään aikaa. Tämä on äärimmäisen tärkeä mittari siihen, kuinka kiinnostavaa sisältö on. Jotta raportoitavat tiedot olisi mahdollisimman paljon vertailtavissa, on hyvä lisätä kerätyn tiedon viereen kasvu ja lasku esimerkiksi edellisen kolmen kuukauden ajalta. Ja tietty mikä tärkeintä, datan tulee tarjota mahdollisimman paljon uusia oivalluksia ja kehitysideoita. 

Sisältömarkkinoinnin ideana on luoda helposti löydettäviä ja muistettavia sisältöjä. Myös tässä asiassa pätee enemmän laatu kuin määrä. Mielummin kaksi kanavaa, jossa on selkeä ja johdonmukaista sisältöä kuin 5 kanavaa, jossa sisältöä tulee silloin tällöin ja laatu ja kohdistus sakkaa pahasti alustan normaalista sisällöstä. Puhutaan sosiaalisen median strategiasta, jossa hyvin määriteltyjen kanavien roolituksen tavoitteena on saavuttaa haluttu kohderyhmä kanavassa.  Jotta asiakkaan on helppo liikkua kanaviesi välillä oikean tiedon saavuttaakseen, on tärkeää osata linkitys eri kanavien välillä.  Esimerkiksi meillä podcastissa esille noussutta tietoa mainostetaan Instagram tilillä, jotta saisimme mahdollisesti kiinnostuneen kuulijan siirtymään edessä olevan linkin kautta Spotifyhyn. 

You May Also Like…

Sisältömarkkinoinnin työkalut

Luin kirjan "Sisältömarkkinoinnin työkalut", joka tarjoaa kattavan katsauksen sisältömarkkinoinnin maailmaan ja sen...

Suojattu: Sissimarkkinointi

Salasanasuojattu

Katsoaksesi tätä suojattua sisältöä, kirjoita salasana alle:

NEVER split the difference

Oletko kyllästänyt neuvottelemaan tuntipalkoista ja lyhytaikaisista yhteistöistä Tiimiakatemialla? Jääkö sinuakin...

0 kommenttia

Lähetä kommentti