Markkinoinnin uudet 4 p:tä

Kirjoittaja: Juho Väre

6 toukokuun, 2023

Lähdeteos: Markkinoinnin uudet 4 p:tä

Lähdeteoksen kirjoittaja: Eka Ruola

Teoriapisteet: 0

Mitkä ne vanhemmat p:t on?

Vanhat P:t olivat Product (Tuotteen kehitys), Price (hinnoittelu), Place (Valitaan kanava, jossa tuote jaetaan)

Promotion (Laaditaan markkinointiviestintä strategia ja käytetään sitä).

Jokainen näistä on relevantti edelleen omasta mielestä, mutta niin kuin maailmakin menee eteenpäin, on myös markkinoinnin kehityttävä tämän mukana.

Product eli tuote ja sen kehittäminen onkin juuri tätä. Se on ihan yhtä ajankohtaista nyt, kuin se oli 20 vuotta sittenkin. Monet pelkäävät kehittää tuotteita, varsinkin jos ne ovat toimineet ihan hyvin jo vuoden päivät. Se nimenomaan on keskisin syy, miksi joku asia toimii pitkään. Kun jotain kehitetään koko ajan, mahdollistaa se toimivuuden myös tulevaisuudessa.

Price eli hinnan säätely luo vieläkin mielikuvaa esimerkiksi kalliita tuotteita ajatellaan laadukkaina, kun taas halvoilla hinnoilla voi houkutella enemmän myynti määrää.

Lisäksi hinnoittelu on useasti helpoin tapa erottua kilpailijasta. Miettiessä Esimerkiksi suomen yleisimpiä ruokakauppoja, niin huomaa miten ne käyvät keskenään taistelua halvimmasta ruokakorista.

Place eli paikka, jossa jaetaan tuote ja promotion eli markkinointi strategia. Ovat molemmat vieläkin avain tekijöitä, mutta isoin ero tässä päivässä ja aikaisemmassa ovat työkalut ja käytännöt. Eli tapa, jolla tehdään on saanut parannusta.

Asiakaskeskeisyys

Ensimmäinen uusi P on people. On ilmiselvää, että yrittäjän keskeisin asia on asiakas. Tästä syystä, asiakaskeskeisyys täytyisi olla yrityksellekin keskeinen asia. Markkinointi tekee töitä asiakkuuksista ja myynnistä vastaavien henkilöiden kanssa, jotta markkinointi osuisi oikein.

Markkinoijalla onkin nykyään käytössä yksi erittäin pitkälle viety mekaniikka nimeltä datan analysointi. Data on ikään kuin virtuaalinen profiili asiakkaasta, jossa tiedetään asiakkaan sijainnillista tietoa, biologista tietoa, arvoista- tietoa ja osto käyttäytymisestä.

Tämmöinen data mahdollistaa viestinnän kohdentamisen hyvin tarkkaan ja vielä asiakkaalle sopivalla tavalla. On siis tärkeämpää tunnistaa asiakas, kuin osata tehdä mahdollisimman hieno mainos.

Mielikuva

Seuraava uusi P, on purpose. Tämäkin toimii pitkälle, myös myynnin kannalla. Muistan miten Ekollan järjestämässä myyntikisassa sain parhaiten myytyä, kun kerroin ajatusta tukemisesta myyntikisaan, enkä siitä kuinka hyvä höylä on kyseessä.

Sama ajatus pätee myös markkinointiin. On kriittistä ajatella, millaisen viestin haluamme asiakkaalle antaa, sillä se luo mielikuvan tuotteesta ja jopa yrityksestä. Hyvänä esimerkkinä toimii Tokmannin, herra Tokmanni. Bob the robot niminen mainostoimisto on luonut tämän melkein kaikkien tunteman hahmon. Kyseessä on rehdin oloinen herra, joka on niin hyvä ostaja, että tunnetut brändin myyvät tuotteitaan naurettavan halvalla. Tämä kampanja lanseerattiinkin poistamaan Stigmaa halpojen hintojen ja huonon laadun väliltä. Kuinkas olla, tämä nosti Tokmannin kiinnostavuutta ihmisten keskuudessa 50 %.

Olen osa Bluumin omaa markkinointi tiimiä ja olen onnekas, sillä jokainen meistä haluaa hyödyntää tilaisuutta oppimiseen. Siksi pyrimmekin panostamaan työhön. Haluamme erottua Tiimiakatemialla totutusta tyylistä. Mielikuva, jota pyrimme luomaan, on leikkisä, mutta ahkera. Tätä kuvastaa hyvin meidän suunnittelema brändi-ilme, jossa yhdistyy tyylikkyys, mutta pehmeys ja pilke silmäkulmassa asenne.

Alustan valitseminen

Kolmas P on platform. Nykyään on lukuisia eri alustoja levittää viestiä. Siksi yrityksen on tärkeämpää valita oikein se ja myös, mitä sinne laittaa. Pelkästään sosiaalisia medioita on useampi. Sosiaalisten medioiden kohdeyleisökin voi vaihdella jonkun verran.

On myös olemassa perinteinen media eli sanomalehti, televisio, tienvarsimainonta, yms. Nämä toimivat nykyään loistavasti esimerkiksi ison brändin ylläpitoon ja levittäessä jotain tiedotusta suurelle yleisölle. Spray and pray tavalla.

Meille Bluumilla on kuitenkin kriittisimpiä alustoja, Tiktok, Instagram, omat nettisivut ja LinkedIn. Tiktokissa tulemme luomaan hauskaa ja jokapäiväistä sisältöä, jota on nopeaa ja helppoa purra, sekä siellä voi saada säännöllisellä sisällöntuotolla huomattavan nopeasti katselukuntaa, kun taas Instagramissa on isompia haasteita.

Instagram on loistava paikka monipuoliselle sisällölle, sillä on niin monta eri tapaa tuottaa sitä, reels, syöte, tarinat ja tallennetut tarinat.

Omat nettisivut tulee toimimaan portfolio tyylillä, sieltä löytää jokaisen meidän yhteistietomme, projektit ja syitä valita meidät työntekijäksi, lisäksi saamme loistavaa harjoitusta luodessa niitä.

LinkedIn on täysin asiakastapaamisiin ja asiakkuuksien hankitaan soveltuva alusta. Sieltä kalastamme henkilökohtaisesti asiakkaitamme ja voimme kasvattaa jokaiselle hienon verkoston, ei liian leikkimielistä sisältöä sinne.

Savu nousee, kun puhut

Neljäs ja viimeinen uusi P on passion. Ajattelemalla tilannetta, jossa joku henkilö selittää kovalla innolla jostain. Omakin innostus nousee samalla, vaikka aihealue ei kiinnostaisi. Sama pätee myös markkinoinnissa. Kun on tarpeeksi ylpeä ja innoissaan omasta tuotteesta, se säteilee muidenkin ajatuksiin ja näin he uskovat tuotteemme olevan ”paras”.

Onko siinä edes järkeä markkinoida, jos ei ole oikeasti ylpeä tuotteesta/palvelusta. Bluumissa olemme markkinointi tiimissä ylpeitä ollessamme osa juuri tätä tiimiä. Yksi isoimmista arvoista onkin Bluumilla työmoraali, Haluamme luoda jotain hienoa tällä mahdollisuudella ja se myös näkyy meidän tekemisessämme.

You May Also Like…

Suojattu: Ilmiön kaava

Salasanasuojattu

Katsoaksesi tätä suojattua sisältöä, kirjoita salasana alle:

Strategiakirja – 25 työkalua

Halusin lukea jotain käytännönläheistä strategiasta, mitä voisin viedä suoraan käytäntöön. Kirja oli käytännönläheinen...

Rich dad poor dad

Tämä kirja on ollut lukulistallani jo kauan, ja sen lainaaminen kirjastosta on ollut vaikeaa. Sen vaikea käsiin...

0 kommenttia

Lähetä kommentti