Sisältömarkkinoinnin työkalut

Kirjoittaja: Oona Manninen

27 toukokuun, 2022

Lähdeteos: Sisältömarkkinoinnin työkalut

Lähdeteoksen kirjoittaja: Ida Hakola, Ilona Hiila, Mikko Rummukainen

Teoriapisteet: 0

Tiimiakatemialle tultuani mielenkiintoni on suuntautunut vahvasti sisältömarkkinointiin. Sisältömarkkinointi tuntuu kiinnostavan koko ajan enemmän ihmisiä. Tänä päivänä se myös koskettaa monia ja on ajankohtaista jokaiselle yrityksille. Sisältömarkkinointi on asia, jolta kukaan ei voi enää välttyä sillä kohtaamme sitä päivittäin erilaisissa muodoissa useissa kanavissa. Päätin lukea sisältömarkkinoinnin työkalut kirjan markkinoinnin kurssilla, sillä se antaa oleelliset opit sisältömarkkinoinnin toteuttamiseen, joihin voin palata aina tarvittaessa takaisin.

Viestinnän renesanssi

Vielä kymmenen vuotta sitten perinteisen markkinointiviestinnän ekosysteemin muodosti mediakolmio, johon kuuluu media, mainostajat ja markkinointiviestintäpalvelut. Tässä mallissa media luo sisältöä, joka kiinnostaa yleisöjä eli kuluttajia. Mainostajat ovat yrityksiä, jotka myyvät tuotteitaan ja palveluitaan. Toimistojen tehtävänä on yhdistää mainostajat median kautta tärkeimpiin yleisöihin. Digitalisoituminen on saanut aikaan viestinnän renesanssin, sillä internetti tarjoaa yleisölle käyttöön saman sisällöntuotanto- ja jakelualustan, kuin mediayhtiöille. Käytännössä jokainen meistä voi ajaa median asemaa esimerkiksi perustamalla verkkosivun tai puhua sosiaalisen median kanavissa aiheista, mitkä saa muut kiinnostumaan. Sosiaalinen media ja monipuolistuneet julkaisu alustat ovat luoneet tarpeen uudenlaiselle markkinoinnille, sisältömarkkinoinnille.

Sisältömarkkinointi on modernia markkinointiviestintää

Sisältömarkkinointi on markkinointiviestintää, jonka tavoite on luoda arvokasta sisältöä asiakkaille. Se perustuu asiakkaan mielenkiinnon kohteisiin ja suunnitellaan vastaamaan asiakkaan tarpeita. sisältömarkkinoinnin tarkoitus ei ole pelkästään tuputtaa tuotteita, vaan luoda lisäarvoa esimerkiksi viihdyttämisellä ja neuvoilla, jotka hyödyttävät yleisöä ennen kuin mitään myydään. Aktiivisena sosiaalisen median käyttäjänä olen jäänyt koukkuun TikTok kanavaan, joka on noussut valtavaan suosioon. Siellä ja muissa sosiaalisen median kanavissa törmää jatkuvasti yrityksiin, jotka ovat ponnahtaneet suosioon sisältömarkkinoinnin avulla.  Suosiota ja näkyvyyttä yrityksille ovat tuoneet juuri nämä sisällöt, joissa esimerkiksi pakataan tuotteet asiakkaille tai opastetaan käyttämään tuotetta. Siispä sisältömarkkinointia toteuttaessa on hyvä muistaa asiakkaan tarve ostaa, ei yrityksen tarve myydä, jotta saadaan asiakkaat aidosti kiinnostumaan. Asiakkaiden vertaillessa vaihtoehtoja, ne brändit, jotka ovat luoneet eniten lisäarvoa jo ennen ostotapahtumaa ovat parhaassa asemassa voittaakseen asiakkaan luottamuksen.

Sisältöstrategia 

Onnistunut sisältömarkkinointi tuottaa tulosta ja tuo yritykselle arvoa esimerkiksi lisäämällä asiakas ymmärrystä ja kasvattamalla myyntiä. Sisältömarkkinointi on kuitenkin aikaa vievää ja ennen kuin päästään sen tarjoamiin hyötyihin on laadittava suunnitelma mihin sisältömarkkinoinnissa tullaan keskittymään ja mihin ei. Sisältöstrategia on työkalu, jonka avulla onnistuminen sisältömarkkinoinnissa on lähempänä, sillä se kertoo miksi, kenelle ja miten yritykset tuottavat sisältöjään. Selkeät tavoitteet, jotka tukevat liiketoimintaa ja kohderyhmän ymmärtäminen mahdollistavat onnistumisen.  Jatkuva sisältömarkkinoinnin tuottaminen tarvitse suunnitelman, joka luo selkeyttä kaikelle sisällöntuotolle. 

Kirjassa mainitaan kuusi vaihetta hyvän sisältöstrategian toteuttamiseen. Ensimmäinen vaihe on Tavoitteet ja mittarit. Tässä halutaan vastaus kysymyksiin ”missä meidän täytyy onnistua” ja ”mikä kertoo, että olemme onnistuneet”. Yrityksen tulee määritellä mitä varten he tarvitsevat sisältöjä ja asettaa mittarit tavoitteiden seuraamiseen. Toisena vaiheena nousee esille asiakaspersoonat ja ostopolut. Tässä vaiheessa etsitään vastausta kysymyksiin ”miksi asiakkaat tarvitsevat sisältöjämme” ja ”missä vaiheessa asiakkaat tarvitsevat sisältöjämme”. Yleisö halutaan oppia tuntemaan paremmin määrittelemällä asiakaspersoonat ja ymmärtämään heidän polkunsa kohti ostoa. Kolmas vaihe on ydintarina ja sisältötyypit. Kolmannessa vaiheessa määritellään yrityksen ydintarina eli ”punainen lanka”, joka sitoo sisältöjä ja viestejä ja sen avulla on helppo tehdä yhtenäistä sisältöä aina jatkossa. Neljäs vaihe pitää sisällään raportoinnin ja analyysi mallin. Kolmannessa vaiheessa määritellään yrityksen ydintarina eli ”punainen lanka”, joka sitoo sisältöjä ja viestejä ja sen avulla on helppo tehdä yhtenäistä sisältöä jatkossa. Neljäs vaihe pitää sisällään raportoinnin ja analyysi mallin. Vaiheessa keskitytään valitsemaan yritykselle sopiva tapa kerätä dataa markkinoinnista ja raportoida opeista. Viides vaihe on Kanavien roolit ja sisällönjakelun malli. Vaiheessa viisi määritellään eri markkinointikanavien roolit, sillä sisältöjen muoto ja tavoitettava yleisö vaihtelee kanavittain. Kuudes vaihe on Toimitusprosessi ja sisältötiimin roolit. Viimeisessä vaiheessa pyritään saamaan selkeä kuva, miten suunnittelu, tuotanto, julkaisu ja seuranta toimii ja määritellään työryhmän roolit.

Sisällönsuunnittelu ja sisällöntuotanto

Sisältöjen suunnittelu koostuu sisältöstrategiasta eli mitä tavoitellaan ja kenelle puhutaan. Sisältömarkkinoinninmallista, mihin keskitymme, mitkä ovat sisältöjen roolit ja mikä on julkaisutahti. Sisältösuunnitelma mitä, missä milloin julkaisemme. 

Nykyajan markkinointiviestinnässä täytyy ottaa huomioon useat eri kanavat, joissa tavoittaa yleisöä ja voimme kohdata asiakkaita. Suunnittelun, tuotannon ja jakelun pitää pyöriä sulavana prosessina jatkuvasti. Tässä meitä auttaa sisältömarkkinoinnin mallit, jotka ovat tehty työkaluiksi sisällöntuottamisen ja suunnittelun sujuvoittamiseen. Ne auttavat hahmottamaan, millaisina kokonaisuuksina sisältöä kannattaisi tarkastella. Näitä Malleja ovat kirjassakin mainitut Big Rock, Content Pillars, Hero, Hub, Help ja REAN-malli sekä useat muut mallit, jotka kaikki ajavat takaa tavoitteiden saavuttamista. Organisaation löydettyä sopiva malli on helpompaa tehdä tärkeimmät sisällöt ensin ja ymmärretään, miksi tehdään juuri tätä. Hyvin valittu malli luo selkeät raamit suunnitteluun ja tuotantoon ja auttavat keskittymään olennaiseen.

Nykyisellä työpaikallani olen alkanut kiinnittää huomiota markkinointiin. Siellä sisältömarkkinointi on yksittäisiä välillä onnistuneita julkaisuja joskus taas ei onnistuneita. Nämä yksittäiset julkaisut luovat sekavan kokonaisuuden, eikä punaista lankaa sisältöihin löydy. Mielestäni sisältömarkkinointi on puutteellista ja jatkuva sisältömarkkinoinnin tuottaminen tarvitsisi suunnitelman, joka luo selkeyttä kaikelle sisällöntuotolle. Kyseisen yrityksen sisältömarkkinointia lähtisin toteuttamaan Content Pillars mallin avulla. Kyseinen malli voisi toimia tälle isommalle yritykselle, jonka toimiala on laaja ja tarjoamaa löytyy paljon.

Content Pillars mallissa on tarkoituksena hahmottaa yritykselle tärkeitä aiheita jakamalla ne sisältöteemoiksi ja rakentaa niiden ympärille monipuolista sisältöä. Sillä ne auttavat sisällöntuotannon priorisoinnissa ja tärkeimmästä aiheesta on mahdollista antaa enemmän resursseja. Liikuntakeskuksen sisältöteemat jakaisin palloiluun, ryhmäliikuntaan, kuntosaliin ja valmennukseen, jääurheiluun sekä ravintolaan. Näin saataisiin selkeitä kokonaisuuksia yritykselle tärkeistä aiheista ja pystyttäisiin käsittelemään jokaista teema monipuolisesti. Uusia sisältöjä ei tarvitse olla jatkavasti tuottamassa, jos jokaisesta pilarista pidetään huolta ja puhutaan kattavasti.  Pilareista tulee löytyä niin sanottu staattinen puoli eli perusasiat, jotka ei vanhene ja on jatkuvasti ajan tasalla. Kyseiselä yrityksellä näitä voisi olla palloiluhinnasto sekä valmennuspaketit.  Staattisen puolen lisäksi tulisi olla dynaaminen puoli eli ajankohtaiset ilmiöt ja trendit, joihin yritys voi tarttua ja joiden kautta olla jatkuvasti yhteydessä asiakkaisiin. Tässä tapauksessa näitä voisi olla esimerkiksi trendaavan liikuntamuodon esittely tai pinnalla oleva reseptin jakaminen.

Omat kopit ja opit

Mielestäni tämä kirja oli mielenkiintoinen ja kirjan avulla sisältömarkkinoinnista tuli minulle tutummaksi. Opin hahmottamaan, että jokaisen yrityksen tulee miettiä itselleen sopiva tapa tuottaa sisältömarkkinointia, eikä sama kaava toimi kaikille. Kirja antoi valtavasti oppeja ja työkaluja, joita aion tulevaisuudessa hyödyntää ja joihin voin jatkossa palata. Tiimiakatemia aikana haluan tutusta markkinointiin enemmän ja päästä tämän kolmen vuoden aikana toteuttamaan sisältömarkkinointia erilaisissa projekteissa. Tämän hetken projekteista Kesäpassi on sellainen, jossa pääsen tekemään sisältömarkkinointia ja nyt minulla on käsitys mistä lähteä liikkeelle. Ensimmäiseksi meidän tulee luoda sisältöstrategia sitten valita sisältömarkkinoinnin malli ja tehdä sisältösuunnitelma. Ennen kirjan lukemista ja ilman kokemusta markkinoinnista uskon, että

sisältömme olisi näitä kirjassakin mainittuja yksittäisiä ja hajanaisia julkaisuja. Onneksi kirjan luettuani pääsin enemmän perillä suunnasta, jota kohti lähteä sisältömarkkinoinnin toteuttamisessa. 

You May Also Like…

21 oppia maailman tilasta

Mitä minun tulisi tietää, että ymmärtäisin maailman tilanteesta paremmin vai olisiko parempi, etten tietäisi? Yuval...

21 oppituntia maailman tilasta

Mitä Suomessa ja maailmalla tapahtuu juuri nyt? Mitä toivomme tulevaisuudeltamme? Mitä haluamme oppia ja opettaa...

Strategiakirja 25 työkalua

Strategiatyö on yksi johtamisen tärkeimmistä työkaluista, ilman sitä oikeastaan missään ei ole mitään järkeä. Johonkin...

0 kommenttia

Lähetä kommentti