Sinisen meren strategia- W. Chan Kim & Renee Mauborgne

Kirjoittaja: Linnea Kuhmonen

21 lokakuun, 2023

Lähdeteos: Sinisen meren strategia

Lähdeteoksen kirjoittaja: W. Chan Kim & Renee Mauborgne

Teoriapisteet: 3

Sinisen meren strategia on kirja, jonka olen halunnut lukea jo mahdottoman pitkän aikaa. Edeltävä kirjani on ollut tuotteistamiseen liittyen ja koen, että nämä kirjat olivat parivaljakkona todella hyvä kombo. Sinisen meren strategia keskittyy siihen, mitä olen pohtinut oman yritykseni kannalta todella pitkään. Kuinka voin erottua kilpailijoista, poistamalla kilpailun asetelman seilatessani itse sinisellä merellä punaisen sijaan? Tämä on pyörinyt mielessäni jo lähestulkoon akatemialle saapuessani. Minulla on tällä hetkellä kaksi projektia, joihin kirjan oppia ja teoriaa voin peilata, mutta toisen ollessa niin alkutekijöissä keskityin valokuvaukseen. Toiseen projektiin liittyen kirja oli todella osuva ja tarkastelu eri menetelmien kautta voisi todella auttaa projektin luomisessa ja kannattavuuden maksimoimisessa. 

Keinot päästä siniselle merelle 

Kirjasta toivoin saavani konkreettisia keinoja siihen, kuinka omaa ajattelua voisi laajentaa siniselle merelle. Niitä myös sain ja esimerkkien kautta oli helpompi hahmottaa, kuinka asiat todella saadaan käytäntöön. 

Perinteinen tapa erottua kilpailijoista on luoda jotain mitä muilla ei ole, mutta yleisesti tämä lisää myös yrityksen kustannuksia. Tämän sijaan voin luoda arvoinnovaation, jossa kilpailusta tehdään merkityksetöntä. Arvoinnovaatiossa tavoitellaan asiakkaalle luotua lisäarvoa pienentäen kustannuksia. Arvoinnovaation avulla saavutetaan merkittävä arvonnousu sekä yritykselle sekä asiakkaalle. Arvoinnovaatiota voidaan siis kutsua sinisen meren kulmakiveksi. Tätä pohtiessani, miten voin erottautua kilpailijoista ilman kustannusten nousua voisi hyödyntää kahden tai useamman alan elementtien yhdistämistä. Niin kuin esimerkissä Cirque de sol, he toivat teatterin hienouden ja sirkuksen yhteen ja näin syntyi uusi sininen meri. Usean toimialan tarkastelulla voi löytää väliin jäävän tilan, joka tarjoaa hyviä mahdollisuuksia arvoinnovaatiolle. Eli yhdistämällä alat, jotka eivät ole saamaa toimialaa mutta vaihtoehtoihin sisältyy palveluita, joilla on sama tarkoitus. Esimerkiksi vapaa-ajan vietto= elokuva vai ravintola. 

Se kuinka pääsen tilanteeseen, jossa kilpailijoista ei tarvitse välittää on strategiaprofiili. Strategiaprofiililla on kaksi erilaista tarkoitusta: havainnollistaa nykyistä markkinatilannetta ja sitä, mihin kilpailijat investoivat nyt. Strategiaprofiilin avulla ja kilpailijoita kartoittamalla voin löytää jotain, minkä avulla voin itse pyrkiä siniselle merelle. Valokuvauksessa toimintamallit sekä asiakkaan saama arvo on tällä hetkellä lähes jokaisella sama suomessa. Startegiaprofiilia, eli arvokäyrää tehdessä on hyvä kysyä neljä ratkaisevaa kysymystä, joiden avulla voi selvittää jotain, mikä poikkeaa alan nykyisestä käytänteestä:

  1. Supista – Mitä tekijöitä tulisi supistaa selvästi alan normaalitasoon verrattuna? 
  2. Luo – Mitä kyseiselle toimialalle täysin uusia tekijöitä tulisi luoda? 
  3. Korosta – Mitä tekijöitä tulisi korostaa selvästi enemmän kuin alalla yleensä tehdään? 
  4. Poista – Mitkä toimialalla selviöinä pidettävät tekijät tulisi eliminoida? 

Viimeinen keino, jolla päästään siniselle merelle on tutkia olemassa olevien asiakkaiden sijaa ei-asiakkaita. Jos keskitymme ainoastaan jo nykyisiin asiakkaisiin ja segmenttiin, meiltä jää huomioimatta uuden kysynnän luominen. Ei- asiakkaat antavat käsityksen toimialan kipupisteistä ja uhkista, jotka rajoittavat alan kokoa ja rajoja. Olemassa oleviin asiakkaisiin keskittymällä ajan itseni tekemään enemmän entistä, vähemmällä tuotolla. Täytyy siis miettiä, mitä uutta voisin tarjota sellaisille asiakkaille, jotka eivät ole aiemmin edes harkinnut valokuvaajan palveluita. 

Strategian laadinnan eteneminen

Kun keinot ja opit ovat tiedossa, kuinka sitten laadin sinisen meren strategian järjestyksen? 

Järjestys tulee tässä: Asiakkaan saama hyöty – Hinta – Kustannukset – käyttöönotto = Kaupallisesti elinkelpoinen sinisen meren idea. Jokaista kohtaa pohtiessa tulee miettiä, toteutuuko tämä asia. Mikäli ei toteudu, voit palata aina takaisin edelliseen laatikkoon ja pohtia uudestaan. 

Avataan tätä järjestystä lisää. Jos omassa liikeideassani ei ole asiakkaalle poikkeuksellista hyötyä, en voi asettua siniselle merelle. Jos hintani ei ole asiakasmassan mielestä hyväksyttävä, en voi asettua siniselle merelle. Jos en voi pysyä voiton takaavissa kustannuksissa, en voi asettua siniselle merelle. Ja lopuksi, mitä käyttöönoton esteitä liikeidean toteuttamisen tiellä on ja tartunko niihin etukäteen? Jos en tartu, voin pohtia asiaa uudelleen. Kaikki nämä kohdat selätettyä, minulla on vihdoin järkevä idea sinisellä merellä. 

Kokemussykli 

Asiakkaalla on palveluani ostaessani sykli, jonka voi jakaa kuuteen vaiheeseen ja aikajärjestykseen. Kuusi virallista kokemussyklin vaihetta ovat osto – toimitus – käyttö – täydennykset – ylläpito ja tuotteen käytön lopettaminen ja hävittäminen. 

Omaan palveluuni verrattaessa voisi kokemussyklin olla hieman erilainen, mutta edellä mainitun avulla voin pohtia kysymyksiä eri vaiheiden osalta. Esimerkiksi osto kohdassa voin pohtia, miten pitkään asiakas joutuu etsimään, että löytää palvelun & onko osto houkuttelevaa ja helppoa. Tarkastelemalla siis asiakkaan kokemusta, voin löytää uusia keinoja erottautua siniselle merelle. 

Yhteenveto, mikä sininen meri on? 

Perustana on markkinarajojen muuttaminen ja paremman arvon tarjoaminen asiakkaille. Ydinajatuksena on kehittää uusia liiketoimintamalleja esimerkiksi strategisella hinnoittelulla ja pitämällä kustannukset kurissa, niin että yritys voi hankkia uusia asiakkaita kannattavasti. Myös luovuuden vapauttamista, tiedon jakoa ja houkuttelemalla työntekijät ja kumppanit vapaaehtoiseen yhteistyöhön kohtelemalla heitä oikein.

Mitä sitten vien käytäntöön? Sain strategian toteuttamiseen hyviä keinoja ja aion ottaa tarkasteluun ensimmäisenä strategiaprofiilin valokuvauksen näkökulmasta. Pyrin keksimään jotain, mitä ei vielä ole ja viemällä näin alaa eteenpäin. Tavoitteenani onkin joku päivä olla valokuvaajien edelläkävijä, jatkuva sinisten merien luoja. Matka tähän voi olla pitkä ja kivinen, mutta ainakin nyt tämän kirjan jälkeen ajatusmaailma ja siemen on alitajuntaan laitettu kytemään. 

You May Also Like…

Sinisen meren strategia

Valitsin tämän kirjan reflektoitavaksi seuraavana, sillä se on ollut paljon keskusteluissa Tiimiakatemialla. Sinisen...

Kohderyhmän merkitys

Copywriting oli itselleni ennen tätä hetkeä lähes täysin uusi käsite. Siitä tuli ensimmäisenä mieleen jonkinlainen...

21 oppia maailman tilasta

Mitä minun tulisi tietää, että ymmärtäisin maailman tilanteesta paremmin vai olisiko parempi, etten tietäisi? Yuval...

0 kommenttia

Lähetä kommentti