Sata faktaa myynnistä

Kirjoittaja: Erno Ilomäki

5 toukokuun, 2023

Lähdeteos: 100 faktaa myynnistä

Lähdeteoksen kirjoittaja: Koivumäki Andrei & Kortesuo Katleena

Teoriapisteet: 2

Kirjan kirjoittajat Andrei Koivumäki ja Katleena Kortesuo ovat molemmat menestyneitä ja ammattilaisia omalla alallaan. Kirja on itsessään tehty hyvin helpoksi luettavaksi ja se sisälsi paljon käytännön esimerkkejä molemmilta kirjoittajilta. Itseasiassa kirja oli tehty niinkin hyväksi asiakkaille, että Andrein osuudet oli otsikoitu kirjassa ruskealla tekstillä ja Katleenan otsikot punaisella. Kertonee siitä, että kirja on suunniteltu tarkoin asiakkaille. Pidin myös kirjan tyylistä, joka oli erittäin suorapuheinen. Arvostan sellaista suuresti, vaikka en jokaista asiaa kirjasta henkilökohtaisesti pystykään allekirjoittamaan.

Minua on aina kiinnostanut myynti ja olen jossain määrin ajatellut, että voisin pärjätä siinä ihan kohtalaisen hyvinkin. Itse työn puolesta minua on aina hieman varjostanut myynnin maine ja tarinat, joita olen kuullut myyjistä ja yrityksistä, jotka puskevat myyjiään tekemään epäeettisiä päätöksiä, jotta tulos olisi parempi.

Itse kuvittelisin olevani melko asiakaslähtöinen myyjä. Keskittyisin ensisijaisesti asiakkaan tarpeisiin ja pyrkisin löytämään juuri heidän tarpeisiinsa sopivan tuotteen tai palvelun. Koen kuuntelutaidon, empatian ja kyvyn asettua asiakkaan asemaan itselleni vahvuudeksi. Ajattelen, että jos keskityn ensisijaisesti asiakkaan tarpeisiin ja löytäisin heille sopivan tuotteen, myös myynti onnistuisi luontevasti ja asiakas tuntisi, että olen auttanut heitä löytämään ratkaisun ongelmiinsa. Tällöin ajattelen, että varmasti myös nukkuisin yöni paremmin, kun tietäisin, että olen pyrkinyt parhaaseen mahdolliseen lopputulokseen asiakkaan näkökulmasta.

Kirjassa ei liiaksi mainittu siitä, kuinka tuote tai palvelu olisi tärkeä. Ehkä se ei ollut kirjan tarkoituskaan, mutta itse koen sen tärkeyden olevan korvaamaton. Mielestäni hyvä tuote tai palvelu, joka ratkaisee asiakkaan ongelman tai tarpeen, on myyntityön perusta. Mielestäni hyvä myyjä keskittyy tarjoamaan ratkaisuja asiakkaan tarpeisiin, eikä vain myymään tuotteita. Toki hyvän tuotteen tai palvelun lisäksi myyntityössä on tärkeää osata kertoa tuotteen tai palvelun ominaisuuksista ja eduista, jotta asiakas ymmärtää sen arvon. Ja vielä käyttäen sellaisia tapoja, että tavallinen kuluttaja sen ymmärtää. Tästä kirjassa on hyvä esimerkki. Andrei työskenteli Applen kaupassa nuorena ja hänellä oli työparina Atte niminen kaveri, joka kyllä tiesi kaiken tuotteista ja jopa itsensä perustajan paidan koosta lähtien. Atte ei sen sijaan osannut kertoa tavallisille läppäriä tarvitseville ihmisille juuri niistä ominaisuuksista, mitkä eniten vaikuttivat ostopäätöksiin, kuten Andrei osasi.

Kirjassa puhutaan hienosti luottamuksen luomisesta ja koen tämän olevan hyvin tärkeää myyntityössä. On erittäin tärkeää pyrkiä tarjoamaan asiakkaalle aina oikeaa tietoa ja auttamaan häntä tekemään hyviä päätöksiä, jotka ovat pitkällä aikavälillä asiakkaan edun mukaisia. Lisäksi on tärkeää, että myyjä ei yritä painostaa asiakasta ostamaan tuotetta, joka ei ole heille tarpeellinen tai hyödyllinen. Kirjaa lukiessa minulle nousi mieleen uutinen, jossa paikallinen aurinkopaneeli yritys oli myynyt 83- vuotiaan miehen ränsistyneen vajan katolle 25000 euron aurinkopaneelit vielä aivan naurettavalla ylihinnalla. Onneksi kyseisessä tapauksessa naapuri oli tajunnut mennä auttamaan vanhusta ja toivottavasti kaupat saadaan purettua. Tässä yksi esimerkki miksi vastuullisuus, eettisyys ja luottamus ovat mielestäni tärkeimpiä asioita myynnissä. Tällaiset tapaukset ovat myös niitä, joiden takia olen hieman karsastanut myyntityötä vaikka ne ovat kiinnostaneet pitkään. Eihän tämä tietenkään tarkoita sitä, että myyntityö aina olisi tällaista, mutta toivon, että tulevaisuudessa tämän kaltaisiin tapauksiin puututaan tarkemmin ja kun puhutaan ja kirjoitetaan myynnistä, nostettaisiin vastuullisuus ja eettisyys keihään kärjiksi sen sijaan, että pröystäiltäisiin pelkästään uusilla rolexeilla.

Kirjassa Andrei hehkutti henkilöbrändäyksen merkitystä menestyksessä. Ymmärrän pointin kyllä täysin, mutta kuten hän itsekin kirjassaan sanoo, pitää osata myös valita kenelle myy ja tämän teorian hän todisti itsessäni aika oikeassa. En varsinaisesti seuraa kyseistä ihmistä sosiaalisessa mediassa, mutta väistämättä vastaan on tullut klippejä ja postauksia häneltä. Hän on saanut varmasti sitä kautta myyntiä ja mammonaa, mutta itselläni on pieni aavistus, että en todennäköisesti ostaisi häneltä. Hänen yleinen habitus kertoo minulle siitä, että raha merkitsee hänelle todella paljon ja näin ollen olettaisin, että myös hänen kauppaamissaan esimerkiksi kiinteistöissä olisi kyllä revitty asiakkaalta jokainen penni irti, joka asiakkaalta irtoaa. Todennäköisesti hän on ihan mukava tyyppi, mutta tällaisen mielikuvan hän on minulle henkilöbrändinä luonut.

Onneksi kirjassa esitetään myös toisenlainen tapa, jossa toimitaan ”maan alla”. Tässä etuna on se, että kaikki ei tiedä mitä teet työksesi, mutta kiitolliset asiakkaat suosittelevat sinua lujasti toisilleen. Lisäksi jokaista vapaa-ajan tekemistäsi ei katsella suurennuslasien kanssa, kun et ole niin näkyvä. Huono puoli tietysti on, että sinua ei uudet asiakkaat välttämättä tavoita niin helposti. Toki täytyy muistaa, että kirjan kirjoittajien bisnekset sijoittuvat aivan eri alueille ja niin sanotusta b2b-myynnissä tällainen ”maan alla” työskentelytapa on helpompaa, kuin esimerkiksi kiinteistöalalla. Itse kuitenkin ajattelen, että tällainen ”maan alla” toimiminen olisi itselle sopivampaa vaikka vain osana yritystä. En haluaisi tulla muistetuksi pelkästään kiinteistömogulina.

Voi olla, että näistä syistä minusta ei varmastikaan mitään varsinaista menestyjää tule tai kuka mitenkin sen menestymisen sitten määrittelee. Kuitenkin kirjassakin mainitaan, että jos pelaa varman päälle, saavuttaa vain keskitasoa. Itse olen sellainen ajattelija, että varsinkin työelämässä keskitaso riittää vallan mainiosti. Elämässä tulee olla tärkeämpiäkin asioita joihin panostaa.

Yksi kirjassa mielenkiintoinen asia, minkä voisi viedä käytäntöön projekteissa tiimiakatemialla, oli somekanavien valintaa helpottava taulukko. Tässä käytettiin neljää kriteeriä jotka olivat:

  1. Missä asiakkaat liikkuvat?
  2. Missä kanava on hyödyllisin myymällesi tuotteelle tai palvelulle?
  3. Missä osaat ilmaista itseäsi parhaiten? Osa on taitavia kirjoittajia ja osa taas parempia puhumaan
  4. Mihin sinulla on tekninen valmius?

Tämän jälkeen voit luoda taulukon ja pisteyttää eri somekanavat kysymyksien avulla.

Lopuksi on todettava mielenkiintoinen asia, jonka huomasin kirjaa lukiessa. Kirjassa kehotetaan oppimaan eri ihmisten käytöstapoja värien avulla. En voinut olla ajattelematta kirjaa nimeltä ”idiootit ympärilläni”, joka perustui myös tähän DiSC-malliin, jossa jokainen ihminen edustaisi, jotain väriä. Kirja sai valtaisan suosion, mutta myöhemmin sen tekijä valittiin myös vuoden huijariksi. Vaikka DiSC-malli on todella vanha, ei sillä lukemani perusteella ole tieteellistä näyttöä. Vaikka siis kyseinen kirja oli mielestäni ihan hyvä ja samaistumispisteitä löytyi omastakin työelämästä, en olisi valinnut tätä kyseistä mallia omaan kirjaani. Minulle tämä oli hyvä muistutus siitä, että vaikka mitä kirjoissa kerrottaisiin mitä, on myös tärkeää muodostaa omia mielipiteitä ja kokeilla käytännössä, mikä toimii ja mikä ei.

You May Also Like…

Kohderyhmän merkitys

Copywriting oli itselleni ennen tätä hetkeä lähes täysin uusi käsite. Siitä tuli ensimmäisenä mieleen jonkinlainen...

Sosiaalinen myynti

Valitsin luettavaksi seuraavan kirjan kasvua somessa. Kirjan lukemisen tarkoituksena olisi ymmärtää niin konkreettisen...

0 kommenttia

Lähetä kommentti