Reinvent your game

Kirjoittaja: Matias Luomala

10 joulukuun, 2023

Lähdeteos: REINVENT YOUR GAME - YRITYS DISCMANIAN TAKANA

Lähdeteoksen kirjoittaja: Jussi Meresmaa, Erno Väyrynen & Saara Henriksson

Teoriapisteet: 1

Ajattelin että aloitan syksyn vähän erilaisella ja ehkä hieman kevyemmällä kirjalla. Lukeminen ei vieläkään ole ollut vahvuuteni. Kirja, jonka luin on siis Reinvent your game, yritys Discmanian takana. Kirjassa keskitytään pääosin yrityksen perustajaan Jussi Meresmaahan ja kirja onkin hänen silmiensä kautta luettavaksi kirjoitettu. Aluksi kun rupesin miettimään, että mitenhän tästä kirjasta reflektoida oli ajatuksena, että mitä teen tiedolla, että Jussi asui lapsena Tampereen vieressä. Kirjasta kuitenkin irtosi paljon asioita ja näkökulmia niin projektiin Discmanian kanssa kuin arkeen Tiimiakatemialla. 

Kävin vierailemassa Discmanian varastolla keväällä 2023, jossa Jussi kertoikin meille yrityksen lisäksi myös opinnoistaan Tampereen Proakatemialla. Myös kysymyksiä Tiimiakatemiasta kerkesi hän muutaman kysymään. Kirjassakin käsiteltiin Luonnollisesti Proakatemiaa ja myös hieman Tiimiakatemiaa. ”Kiristääkö vanne päätäsi? Haluatko kiertää maailman ympäri?” oli mainos, joka vei Jussin huomion ja hänet Proakatemialle. Tiimiakatemian perinteet ja Proakatemian perustaminen olivat kirjassa isosti esillä. Voiko siis tehdä nopeita johtopäätöksiä ja todeta että yritystä nimeltä Discmania ei välttämättä olisi ilman Tiimiakatemiaa. 

Jussi on edelleen käynyt mentoroimassa opiskelijoita Proakatemialla. Hän on tehnyt heille 2 ympyrän harjoituksen. Toiseen ympyrään kirjoitetaan asioita missä on hyvä, kun taas toiseen asioita mihin suhtautuu intohimoisesti. Ympyrät viedään lomittain, väliin syntyy alue, minkä avulla voi tapahtua paljon. Tämä harjoitus on ehdottomasti semmoinen, joka pitää viedä käytäntöön ja kokeilla esimerkiksi Roccerin treeneissä. Yksinkertainen on kaunista. 

INTOHIMO JA NAPPIKAUPPA 

Tähänkin kirjaan mahtuu satutarina yrityksen perustamisesta autotalliin, Jussin ensimmäinen frisbeekiekkoja maahantuova yritys nimeltä Frisbeezer, joka maahantoi frisbeekiekkoja, oli perustettu autotalliin. Missä Roccerin autotalli? Tämäkin yritys oli perustettu niin sanotusti rakkaudesta lajiin. Yrityksen kassavirta hankittiin menemällä myymän frisbeekiekkoja paikallisille frisbeegolfradoille. Onko jopa suoraan verrattavissa lettujen myyntiin valon kaupunki tapahtumassa? Jussin sanoin hänellä oli ”Kumpi tuli ensin, muna vai kana” ongelma. Lajin parissa ei ollut harrastajia, jotka kiekkoja ostaisi. Nykypäivänä tilanne täysin toinen.  

Kuinka vaikeaa esimerkiksi liittymän myyminen olisi, jos kukaan ei tarvitsisi semmoista?  Onko helpompi luoda tuote pienelle markkinalle ja kasvattaa sitä vai hakea osuutta isolta markkinalta?  Molemmissa varmasti risut ja ruusut. Jokaisen markkinan tietenkin rakentaa joku tuote eli jonkun sekin homma on tehtävä. Oma isäni muutaman kerran sanonut, että älä rakenna markkinaa toiselle.  

SUHTEET, VERKOSTOT JA MYYNTI 

Tässä ei rakennettu markkinaa kenellekään toiselle, markkinaa nimittäin rakennettiin toisen yrityksen avulla, joka oli markkinan jo luonut Amerikkaan. Kirjassa korostuu selkeästi ja konkreettisesti kuinka iso hyöty lajitovereista ja verkostosta voikaan olla. Discmanian myynti nimittäin perustui Jussin sanoin ”Isä ja poika” suhteeseen, jossa Discmania myi Innovan valmistamia kiekkoja omalla nimellään. Innova oli siis toinen kahdesta isosta yrityksestä Amerikan markkinoilla. Jussi itse oli mennyt esittäytymään aikoinaan Innovan perustajalle Davelle ja Jussin sanat kuuluivat näin ”Hei, olen Jussi Suomesta ja jos et tiedä Suomesta niin siellä on 2 päävuoden aikaa. Kesä ja talvi. Kesällä me kalastetaan ja pannaan. Talvella me ei kalasteta”.Projekti Discmanian kanssa on ollut hieman samanlainen, en ehkä kuitenkaan Isä ja poika” suhteesta puhuisi, enkä Jussille vielä ole puhunut vuoden ajoista. Discmania antaa siis meidän myydä heidän tuotteitaan. Me päätämme tuotteet, hinnat, paketin ja tarvittaessa logon kiekkoon, he eivät siis hirveästi rajoita meidän tekemisiämme vaan kertovat paljonko heidän pitää saada kiekosta.  

Verkostojen lisäksi jäin pohtimaan sitä, voisinko itse löytää jonkun tuotteen tai palvelun joltain yritykseltä, joka mahdollistaisi sen myymisen. Itsellä tuli mieleen vaatebrändit. Idea menisi jotenkin näin: vaatebrändi myisi heidän tuotannostaan osan ilman printtejä suoraan eteenpäin. Tämän jälkeen uudelle yritykselle jäisi vain vaatteiden painatus. Tässä etuna se, ettei Suomeen tarvitsisi luoda täysin uutta markkinaa. Vaatteiden käyttö on yleensä ihan suotavaa, markkinan valtaus taas sitten onkin vaikeampaa. 

VIIMEISET SANAT 

Kirja itsessään oli mielenkiintoinen ja uskon että sain oppeja projektin jatkoa varten. Kirja oli helppoa luettavaa eikä käynyt tylsäksi. Kirjan reflektoiminen kuitenkin tuntui aluksi mahdottomalta tehtävältä. Kirjasta poimin itselleni muutaman kysymyksen uusia ja nykyisiä projekteja varten.  

-Kumpi tuli ensin, muna vai kana? Eli onko markkina jo olemassa? 

– Mitä tehdä paremmin kuin kilpailijat? 

– Miten voisin käyttää verkostoani 

You May Also Like…

Sisältömarkkinoinnin työkalut

Luin kirjan "Sisältömarkkinoinnin työkalut", joka tarjoaa kattavan katsauksen sisältömarkkinoinnin maailmaan ja sen...

Suojattu: Sissimarkkinointi

Salasanasuojattu

Katsoaksesi tätä suojattua sisältöä, kirjoita salasana alle:

NEVER split the difference

Oletko kyllästänyt neuvottelemaan tuntipalkoista ja lyhytaikaisista yhteistöistä Tiimiakatemialla? Jääkö sinuakin...

0 kommenttia

Lähetä kommentti