Pitch!

Kirjoittaja: Jonna Markkanen

2 marraskuun, 2023

Lähdeteos: Pitch!

Lähdeteoksen kirjoittaja: Elsa Ervasti ja Joonas Turunen

Teoriapisteet: 0

Jo tämän kirjan lukemisen aloittaminen tuntui inhottavalta ja vähän jopa ahdistavalta ajatukselta, sillä esiintyminen on ehdottomasti omia heikkouksiani. Olen pienestä asti vältellyt esiintymistilanteita ja muistan, miten hirveästi minua jännitti ala-asteella mennä pitämään esitelmää koko luokan eteen. Ammattikoulussa kauneudenhoitoalalla ei juurikaan tarvinnut esiintyä, eikä työelämässäkään ole ollut esitelmiä muutamaa Teams-esitystä lukuun ottamatta. En ole myöskään luonteenpirteiltäni huomion keskipisteenä viihtyvää tyyppiä.

Nyt akatemialla olen joutunut hyppäämään todellakin sinne epämukavuusalueelle esiintymisen kanssa. Oman tiimin edessä esiintyminen jännittää vielä hieman, muttei niin paljoa, kuin akatemian alussa. En ole vielä esiintynyt koko akatemialle, mutta tiedän, että se päivä on varmasti edessä ennemmin tai myöhemmin. Esiintymistaidoista on myös hurjasti hyötyä esimerkiksi omaa liikeideaa pitchatessa tulevaisuudessa, joten olisi tärkeää oppia paremmaksi ja luontevammaksi esiintyjäksi ja pitchaajaksi. Tämän kirjan luettuani ymmärsin mistä eri osa-alueista pitchin rakenne koostuu ja miten hyvä esiintyjä esiintyy, ja mitä hän osaa ottaa huomioon. Teoria on nyt hallussa, mutta paremmaksi esiintyjäksi kehittyy vain harjoittelemalla, eli täytyy uskaltaa rohkeasti astua lavalle ja ottaa härkää sarvista. Pääsimme jo vaateprojekti Vecon kanssa hyödyntämään tästä kirjasta saamiani oppeja, kun kävimme Iiriksen kanssa pitchaamassa ideamme Gradian vaatealalle.

Pitchin rakenne

  • Kiteytys – napakka kiteytys yrityksestä ja sen tavasta ratkaista ongelma. Hyvä one-liner jää mieleen pitkäksi aikaa tai jopa pysyvästi. Kiteytä palvelulupaus kahteen lauseeseen. One-liner kannattaa rakentaa sanoista: kuka? Tekee? Mitä? Miten?
  • Ongelma – ongelma on hyvä kertoa esimerkillä/tarinalla auki karuilla faktoilla.
  • Ratkaisu – ratkaisu on hyvä kertoa auki tarinamuodossa.
  • Arvo &vaikuttavuus – mitä arvoa liikeideallasi on?
  • Liiketoimintamalli – liikeidean kirjallinen suunnitelma.
  • Skaalautuvuus – miten liikeideasi voisi laajentua tulevaisuudessa?
  • Tiimi – koko tiimin ja heidän vahvuuksien ja osaamisen esittely.
  • Visio – missä ja mitä yritys haluaa olla tulevaisuudessa?
  • Tarve – mitä tarvitset, että voit edetä ideasi kanssa? Kutsu toimintaan.

Tarinankerronnassa kannattaa valita henkilöhahmo, jonka kautta asiat tapahtuvat ja jonka kautta voi ongelmaa esitellä. Hyvä vinkki oli helvetti ja taivas -asetelma, jossa korostetaan ongelmallista tilannekuvaa karuilla faktoilla. Ratkaisussa voi verrata tilannetta uudestaan, miten ongelma on hävinnyt liikeideasi ansioista.

Esiintymisen portaat

  • Ensimmäisellä portaalla mainittiin esiintymisen perustaidot eli ääni ja kehon käyttö. Äänenkäyttöä voi harjoitella ja kirjan lopussa oli hyviä ääniharjoituksia. Artikulointia painotettiin. Esityksen rytmitykseen ja äänensävyyn kannattaa kiinnittää huomiota. Oma kehonkieli esityksen aikana vaikuttaa paljon siihen, millaisen vaikutelman sinusta saa. Asento on hyvä olla avoin.
  • Toisella portaalla puhuttiin tunneilmaisusta. Asioita kannattaa liioitella, maalailla, suurennella, pienennellä, provosoida, haastaa, väittää ja hauskuuttaa. Pitchissä vedotaan tunteisiin.
  •  Kolmannella portaalla ensin vakuutetaan kuuntelijasi ja kerrotaan vasta sitten yrityksen faktapohjaisia lukuja. Esiintyjän pitää osoittaa kiinnostusta ongelman ratkaisuun. ”Love the problem not the solution.”
  • Neljännellä portaalla puheena oli esiintymismoodi ja vuorovaikutus. Mieti, mikä on statuksesi kuulijoihin ja miten huomioisit tilanteen ja ihmiset. Luo mahdollisuus dialogille ja vuorovaikutukselle. Valmistaudu vapaaseen keskusteluun ja vastaväitteisiin, sekä haastavampiin kysymyksiin.
  • Viides porras: tunnetta peliin! Minkälaisia tunteita haluat saada yleisössä aikaiseksi? Mitä tunteita esiintymistilanteeseen liittyy? Mitä tunteita tunnistat yleisössäsi? Mitä tunteita haluaisit imaista yleisöllesi?

Inspiraatiota hyvistä esiintyjistä

Kiinnitän jatkossa huomiota hyvissä esiintyjissä heidän ääneen ja kehonkieleen. Miten he käyttävät ääntään ja mitä keho viestittää. Millainen rakenne pitchissä on ja millaisia tarinoita pichaaja kertoo. Miten hän ottaa vuorovaikutusta yleisön kanssa ja millaista tunneilmaisua hän käyttää. Ajattelin myös hyödyntää kirjassa mainittuja esiintymisharjoituksia ja katsoa, onko niistä mitään hyötyä.

You May Also Like…

Copywriting Strategies

Copywriting on yksinkertaisuudessaan markkinointi tai mainontatekstien kirjoittamista myyntiä tai asiakkaan...

Sanojen supervoima

Jakaisin tämä kirjan opit kolmeen osaan. Ensimmäinen osa on liittyy jokapäiväiseen juttelemiseen ja siihen miten...

The Culture Map

 Kävimme vähän aikaa sitten tiimivaihdossa Berliinissä ja nyt ihan vasta oli Berliinin travelling universityn vuoro...

0 kommenttia

Lähetä kommentti