Pelastetaan strategia!

Kirjoittaja: Ida Kwok

25 maaliskuun, 2024

Lähdeteos: Pelastetaan strategia! pöytälaatikosta päivittäiseksi työkaveriksi

Lähdeteoksen kirjoittaja: Mika Sutinen, Antti Haapakorva

Teoriapisteet: 3

En ole varmasti ainut, joka on aikaisemmin kokenut strategian ”pakollisena pahana” osana yritystä. Se on näyttäytynyt minulle monimutkaisena, loputtomana ja lähes mahdottomana hallita. Olen lukenut strategiakirjoja toisensa perään toivoen, että joku niistä selkiyttäisi asiaa mielessäni. Tämän kirjan lukemisen jälkeen hahmotan asiaa paremmin, ja sen tekeminen ei vaikutakkaan mahdottomalta tehtävältä. 

”Strategia on suunnitelma menestyksestä tulevaisuudessa” – Mika Sutinen

Tärkein osa hahmottamiseen oli kirjassa esitelty neljän vaiheen prosessi strategian luomiseen ja hallitsemiseen.

  1. Ymmärrys

Ensimmäisen vaiheen tavoite on ymmärtää yrityksen nykytila, paikka markkinoilla ja kilpailuedut. Ymmärrystä tukemaan tarvitaan dataa asiakkaiden sekä henkilöstön tyytyväisyydestä, liiketoiminnasta ja kilpailijoista.

2. Näkemys

Toisen vaiheen tavoitteena on luoda yhteinen näkemys toimintaympäristöstä, asiakkaista ja kilpailijoista tulevan strategiakauden päätyttyä. Näkemyksen luomisessa tulee ottaa huomioon toimialakohtaiset-, kansainväliset- sekä alueelliset muutokset. Vaihetta voidaan työstää skenaariotyöskentelynä, jolloin luodaan tulevaisuudesta vaihtoehtoisia skenaarioita, ja näille vaihtoehtoisia ratkaisuja. Näkemys-vaiheen lopputuloksena tulisi olla vastaus kysymykseen, miltä maailma näyttää strategiajakson päätteeksi.

3. Valinnat

Kolmannen vaiheen tavoitteena on valita mitä muutoksia tehdään, jotta pysytään muuttuvan maailman mukana. Mitä pieniä asioita muuttamalla saadaan aikaan mahdollisimman suuri muutos kilpailijoihin nähden? Muutoksien ei tarvitse olla isoja, vaan sopivassa suhteessa luotuun näkemykseen maailmasta. 

4. Toteutus

Toteutus on tärkein vaihe, ja useimmille kompastuskivi. Tässä vaiheessa järjestelmällisyys ja suunnitelmallisuus on kaiken ytimessä ja organisaatiosta tulisi löytyä henkilö jonka ensisijainen tehtävä on strategian seuranta. Luodaan rutiinit toteutukselle ja seurannalle, esimerkiksi kahden viikon seurantajaksot.

Olemme moneen kertaan yrittäneet luoda Vengalle strategiaa, siinä onnistumatta. Olemme pitäneet esim. strategiapäiviä ja käyttäneet tolkuttomasti tunteja sen hiomiseen, mutta toteutus on jäänyt puolitiehen. Isoin ongelma on ollut merkityksellisuuden puute, emme olleet yhteisymmärryksessä miksi edes luomme strategiaa. Isoin syy strategian luomiseen on ollut ajatus siitä, että se pitäisi löytyä. Nykyisessä strategiassamme on samoja elementtejä kuin neljän vaiheen prosessissa, asetamme tavoitteet sen pohjalle missä haluamme olla puolen vuoden päästä. Myös viime vuonna käytössämme oli kahden viikon sprinttimalli, jossa asetimme yhteiset sekä henkilökohtaiset tavoitteet kahden viikon ajalle ja seurasimme niiden toteutumista.

Voin lämpimästi suositella kirjaa kaikille, jotka kamppailevat strategian kokonaisuuden ymmärtämisen kanssa. Kirja avasi omia silmiäni ja sai jopa innostumaan asiasta. Erityisesti kirjasta jäi mieleen ajatus siitä, miksi usein yrityksiltä vaaditaan budjettia ja sen seurausta, mutta ei strategiaa joka loppupeleissä määrittelee yrityksen tulevaisuuden. Strategia on avain yrityksen menestykseen. Sen tulisi olla joustava prosessi, joka osallistuttaa koko organisaation johtajien innostamana. Maailma muuttuu nykypäivänä nopeasti, ja strategian pitää pystyä muuttumaan samaa vauhtia ympäristön kanssa.

You May Also Like…

Sinisen meren strategia

Valitsin tämän kirjan reflektoitavaksi seuraavana, sillä se on ollut paljon keskusteluissa Tiimiakatemialla. Sinisen...

Kohderyhmän merkitys

Copywriting oli itselleni ennen tätä hetkeä lähes täysin uusi käsite. Siitä tuli ensimmäisenä mieleen jonkinlainen...

21 oppia maailman tilasta

Mitä minun tulisi tietää, että ymmärtäisin maailman tilanteesta paremmin vai olisiko parempi, etten tietäisi? Yuval...

0 kommenttia

Lähetä kommentti