Näin myyt itsesi myyjänä

Kirjoittaja: Valtteri Luoma

10 joulukuun, 2023

Lähdeteos: 100 Faktaa myynnistä

Lähdeteoksen kirjoittaja: Andrei Koivumäki, Katleena Kortesuo

Teoriapisteet: 1

Myymistä tapahtuu kaikkialla ja koko ajan. Itse sana myyminen liitetään usein tilanteeseen, jossa kahden ihmisen välillä liikahtaa rahaa toiseen ja tuote tai palvelua toiseen suuntaan. Itse myyminen on kuitenkin paljon muutakin. Myymisessä ei aina ole kyse edes siitä millainen tuote tai palvelu on eli mitä toinen osapuoli eli ostaja saa kaupasta. Kyse on monesti myös siitä kuka myy ja miten. Kaupan teossa emme voi vähätellä tarpeen merkitystä tai tuotteen laatua, mutta pelkästään myymisestä puhuttaessa suurimman merkityksen luo myyjä.  

Bisnes on kuin urheilua. Yleensä parhaiten menestyneitä urheilijoita yhdistää loistava keskittymiskyky, valtava työmoraali ja rajaton itseluottamus. Samoja asioita voidaan kuvitella vaadittavan myös parhaiksi pyrkiviltä myyjiltä ja löytyyhän niitä. Keskittymiskyky auttaa monellakin tapaa hyvää myyjää. Ensinnäkin hän pystyy olla työtä tehdessään läsnä pitkiäkin aikoja, sekä kykenee unohtamaan sen ajaksi kaikki muut vapaa-ajan murheet. Läsnäolon tunnistaa, mutta vielä paremmin huomaamme muista ihmisistä sen, jos he eivät ole läsnä tässä hetkessä. Lisäksi hyvä keskittyjä on myös hyvä kuuntelija. Koska hyvä myyjä kysyy enemmän kuin vastailee ja ihmisillä on syystäkin kaksi korvaa ja yksi suu. Kuunteleminen on äärimmäisen tärkeä taito myynnissä, kun ostaja kokee itsensä kuulluksi, luottamus kasvaa. Keskity siis keskittymiseen. Keskittymis- ja läsnäolo- taitoja voi harjoitella esimerkiksi meditoimalla. 

Työmoraali tekee myyjästä jaksavamman ja ahkeramman. Työskentely ja tekeminen ei kuormita pelkästään vain fyysistä kehoa vaan myös aivoja. Totta kai, jos olet hyvässä fyysisessä kunnossa ja tottunut seisoskelemaan ja tekemään pitkään töitä, jaksat myös myyjänä paremmin ja annat joka kerta itsestäsi hyvän kuvan. Näin varmistat, että saat myös tuloksia. Työmoraali rakentuu silti jopa enemmän henkiseltä puolelta. Vahva työmoraali rakentuu työstä tykkäämisen kautta. Ihminen jaksaa työskennellä pitämänsä asian kanssa huomattavasti pidempään kuin asian, jonka kanssa työskentelystä ei pidä. Se varmasti näkyy myös myyjästä, sama kuin aiemmassa kohdassa, negatiivinen näkyy enemmän. 

Sitten vielä itseluottamus. Sinun on luotettava itseesi, jos et luota niin miksi kukaan muukaan luottaisi. Älä vain väitä olevasi jotain, näytä se, muuten sitä on vaikea todistaa ja helppo epäillä. Kun tiedät, millainen olet, kerro siitä muille ja todista se näyttämällä. Jälleen kerran voidaan sanoa, että ihmisestä näkee kyllä sen kuka luottaa itseensä ja kuka ei. 

Myynnit kaatuvat usein oletuksiin. Tai huomaan ainakin sen olevan itselläni suurin este kauppaa tehdessä. Pelkään jotain mielikuvitukseni luomaa tilannetta ja välttelen myynnin aloittamista. Usein kuitenkin aloittaessani kaupan huomaan, ettei asia ollutkaan niin kuin olin kuvitellut. Usein myös sille, ettei kauppaa syntynyt löytyy hyvä, perusteltu syy. Kaikki olemme kuitenkin vain ihmisiä ja ihmisillä on taipumus tehdä erehdyksiä, hyväksy se. Virhe pitäisi aina yrittää nähdä mahdollisuutena kasvaa ihmisenä. Tarinoita ei kerrota lopputuloksesta, vaan matkasta.  

Tiimiakatemia matkani aikana olen saanut myynnin kokemuksia b2b myynnistä tehdessäni kesäpassille töitä, sekä Valokaupunki projektin aikana valotuotteiden myyntiä kadulla, sekä ihan myymälässäkin. Nämä kokemukset ovat olleet erittäin opettavaisia ja projekteja tehdessäni olen oppinut myynnistä mielestäni olennaisia asioita. Tässä niistä muutamia:  

Sinun täytyy olla myymäsi tuotteen asiantuntija. Kesäpassia myydessäni kohtasin tilanteita, joissa huomasin, etten osannut vakuuttavasti vastata kaikkiin tuotetta koskeviin kysymyksiin. Tämä on yksi merkittävimmistä epäluottamuksista, joita ostaja voi myyjältään kohdata. Sinun täytyy pystyä luomaan luottamus tuotettasi ja itseäsi kohtaan, olemalla vakuuttava asiantuntija. Valmistaudu ja tunne myymä tuotteesi läpikotaisin. Tarpeen merkitys on toinen asia, opin sen myymällä valoja ihmisille. Hyvän mielen tapahtuma, joka on tehty tuomaan ihmisille iloa pimeyden keskelle. Myynti oli taattua, meidän ei tarvinnut kuin vain saapua paikalle vilkkuvissa asuissa. Oikeastihan me myimme vain rihkama tuotteita, jotka hyvällä tuurilla kestävät toimintakykyisinä viikon, mutta kun kyse oli Valonkaupungista, olihan ihmisten pakko saada valoja itselleen samalla kun kiertelivät katsomassa valoja. Totta kai myynti vaati monesti meiltä sitä, että uskaltauduimme menemään keskustelemaan ihmisille, mutta usein ihmiset saapuivat meidän luoksemme, ja kauppaa tuli.  

Seuraavat opit ovat kirjasta: Tunnista ja poista ostajan suurin pelko. Usein kaupan esteenä ostajalle voi olla jonkinlainen uhkakuva tai pelko. Tällainen voi olla esimerkiksi pelko siitä, että henkilö joutuu maksamaan liikaa. Tämä on hyvin yleistä suuria ostoja tehdessä kuten esimerkiksi asunto tai autokaupassa. Myyjän on tärkeä tunnistaa, mikäli tällaisia pelkoja ostajalta löytyy. Tunnistaminen onnistuu parhaiten esittämällä tarkkoja kysymyksiä ja kuuntelemalla. Kun tunnistat uhan, pyri perustelemaan hyötyjä millä tavoin maksaminen kannattaa, tai voit valottaa markkinoita, jotta ostaja itse näkee missä hinnoissa liikutaan. Hyötyjä voivat olla esimerkiksi kestävyys tai laadukkuus, tai muita perusteita, joilla saadaan ostaja huomaamaan, että pidemmällä aikavälillä osto on kannattavampaa. 

Myynti on sosiaalinen tilanne, jossa oikein valitut sanat ratkaisevat. Niiden lisäksi sinun on tärkeää tunnistaa myös se, miten puhut ja kenelle puhut. Sinun olisi syytä puhua tietynlaisille ihmisille tietyllä tavalla. Nuorille nuorekkaasti heidän sanojansa ja mieltymyksiään käyttäen, vanhoille kunnioittavasti ja nöyränä. Jos sinun täytyi tuntea tuotteesi, täytyy sinun myös tuntea asiakkaasi. Muistetaan edelleen se, että asiakas ostaa ensin sinut ja sitten vasta tuotteesi.  

Kaikesta valmistautumisesta ja taustatyöstä huolimatta kaikkein ratkaisevinta on se, että olet oma itsesi. Kukaan ei pysty esittämään jotain toista, mitä ei ole. Pyri siis kehittämään omaa versiota itsestäsi ja olemaan oman persoonasi myyjä, joka pystyy mukautumaan eri tilanteisiin, menettämättä identiteettiään. Päivittäinen suorittaminen ratkaisee. Omistautumalla kenestä vain voi tulla mitä vain hän itse haluaakaan. Ajattele kaikkea tekemääsi päivittäin tehtävinä, jotka vain pitää suorittaa alusta loppuun saakka, kun siihen ensimmäisen kerran kosket. Näin pääset koko ajan eteenpäin ja elät täysiä hetkessä. 

You May Also Like…

Sisältömarkkinoinnin työkalut

Luin kirjan "Sisältömarkkinoinnin työkalut", joka tarjoaa kattavan katsauksen sisältömarkkinoinnin maailmaan ja sen...

Suojattu: Sissimarkkinointi

Salasanasuojattu

Katsoaksesi tätä suojattua sisältöä, kirjoita salasana alle:

NEVER split the difference

Oletko kyllästänyt neuvottelemaan tuntipalkoista ja lyhytaikaisista yhteistöistä Tiimiakatemialla? Jääkö sinuakin...

0 kommenttia

Lähetä kommentti