Miten johdan parempiin päätöksiin

Kirjoittaja: Juho Väre

12 marraskuun, 2023

Lähdeteos: Päätöksen juoni; Miten johdan parempiin päätöksiin

Lähdeteoksen kirjoittaja: Päivi Heikinheimo

Teoriapisteet: 0

Arjessa tulee tehtyä jatkuvasti päätöksiä. Itsensä johtamisessa päätät, syönkö välipalaksi suklaapatukan vai hedelmän, menenkö töitten jälkeen urheilemaan vai rentoudunko telkkarin edessä tyylisiä päätöksiä.

Kuitenkin nämä päätökset arjen rullatessa eteenpäin kertaantuvat ja aika näyttääkin, miten hyviä päätöksiä tulee tehtyä. Sama ajatus mielestäni pätee yritystasolla. Paljon hyviä päätöksiä johtaa yritystä menestykseen, kun taas huonot päätökset romuttavat olemassa olevaa asemaa.

Päättämättä jättäminenkin on päätös

Pohjustaakseni ajatustani käytän esimerkkinä ostoksilla ollessa tullutta tilannetta. Olen ollut jonkun kanssa shoppailemassa ja löytänyt vaateliikkeen, jonka valikoima miellyttää minua. Katselen siellä kaikenlaisia vaatteita ja haluaisin vaikka mitä sieltä. Ennen olisin hieman paineessa napannut jonkun vain ostamisen ilosta ja todennäköisesti katunut sitä myöhemmin.

On kummallista, että kun on lähetty ostoksille niin sittenhän on pakko myös ostaa jotain, vaikka eihän se näin ole. Tämmöisiä pakotettuja ostoja olen pyrkinyt poistamaan ensinnäkin kirjoittamalla aina ylös jotain mitä haluaisin. Sitten kun lähdetään kaupoille, niin voin katsoa listaa ja etsiä sen sisältämiä asioita. Joskus käy niin, että kyseiselle tarpeelle on useampi vaihtoehto ja tällöin tekisi mieli ostaa kaikki. Karsin nämä kahteen vaihtoehtoon ja kysäisen ulkopuoliselta kumpi ja miksi se.

Tätä samaa logiikkaa voi mielestäni soveltaa kaikessa päätöksen teossa. Listaa tarpeita ylös, tarkista vaihtoehdot niiden toteuttamiselle, karsi vaihtoehdoista kaikista mahdollisimmat ja tärkeimmät, valitse kaksi ja pohdi yhdessä tiimin kanssa kumpi olisi ensimmäinen prioriteetti ja miksi.

Kirjassa esiteltiin Mckinseyn tutkimus, jossa 72 % johtajista oli sitä mieltä, että huonoja strategisia päätöksiä joko tehtiin saman verran kuin hyviä tai huonot päätökset olivat jopa vallitseva normi heidän organisaatiossansa.

Qentinelin toimitusjohtajana pitkään toiminut Esko Hannula kertoo, että ”Päätökset eivät sinänsä ole hyviä tai huonoja. Niiden hyvyys tai huonous riippuu kontekstista, jossa niitä tarkastellaan. Huono päätös on tulos siitä, että konteksti on ymmärretty väärin tai että ei olla huomattu kontekstin muuttuneen”. Itse asian näen niin, että kun otetaan siitä listasta päätös, niin sen ympärystän täytyy olla selkeä. Pitää tietää mihin asiaan päätös liittyy, miksi on tullut tilanne, jossa päätös täytyy tehdä, mitä sillä halutaan ja mitä siihen tarvitaan.

Siksi on tärkeää pitää koko ympärillä oleva tiimi tietoisina prosessista tai Eskon sanoin kontekstista, jotta kaikki ymmärtävät sen eikä pääse tulemaan sitä huonoa päätöstä.

Päätöksen täytyy tuottaa arvoa asiakkaalle

Kirjassa kirjoitettiin, että ”Eräs tärkeimpiä perusteita päätökselle on se, tuottaako se arvoa asiakkaalle”. Asiakastapaamisten ja yhteyden pito tulee tärkeästi sillä sinun pitää sisäistää, Mitä asiakas todella sisimmässään haluaa?

Bain & Company on laatinut 30 eri elementistä koostuvan arvopyramidin. Pohjalla on Funktionaalinen kuten, ajansäästö, yksinkertaisuus ja monta samantapaista. Seuraava kerros on Emotionaalinen, johon kuuluu, Palkitseminen, esteettisyys, lisää kiinnostusta. Korkeammalle kohotessa kolmas on Elämää muuttava esimerkiksi, Tuottaa toivoa, luo yhteenkuuluvuutta ja paljon muuta. Korkeimmalla on Sosiaalinen vaikutus eli auttaa ylittämään itsensä.

Eri tarina on se, miten saadaan nämä arvot kohdistamaan meidän tuottamaa arvoa asiakkaalle. Kuitenkin uskon päätöksen teossa tärkeäksi ottamaan pyramidin esille ja tähtäämään mahdollisimman monen kohdan osumaan asiakkaan vuoksi tehdyssä päätöksessä. Tietenkään kaikkea ei voi saada aina, mutta kirjassa esitetyn tutkimuksen mukaan 4 kun osuu kohdalle, niin ollaan turvallisilla vesillä. Lisäksi arvot auttavat näkemään perspektiivejä päätöstä tehdessä.

Tiivistelmä

Kirja antaa listan, jonka haluan muistaa, kun mietin päätöksen tekemistä:

  1. Tunnista todelliset syyt päätökselle.
  2. Toimi strategian mukaan.
  3. Tunnista päätöstyyppi.
  4. Varmista arvo asiakkaalle.
  5. Aja yhteisiä intressejä, ei omia.
  6. Selvitä päätöksen vaikutukset.
  7. Toimi arvojen mukaan.
  8. Toimi vastuullisesti.
  9. Noudata toimialasi säädöksiä.
  10. Tunnista ulkoiset signaalit.
  11. Aloita useilla vaihtoehdoilla.
  12. Tunnista päätöksen linkit.
  13. Hyväksy riskejä.

Antaisinko päätöksenteon tekoälylle

Kirja kertoo, että tekoälyä voi hyödyntää Datan keruussa sekä järjestelyssä ja sen syöttäessä Diagnoosin tekoon, ennakointiin ja suosituksiin. Kuitenkin päätös täytyy tehdä itse näiden pohjalta. Tämä saattaa nopeuttaa päätöksenteko prosessia huimasti.

Pienen tutkimisen jälkeen esimerkiksi Capterra on julkaissut listan arvosteluiden kera, jossa on erilaisia sovelluksia datan keruuta varten.

Datan pilkkomiseen ja analysointiin voi tietenkin käyttää lähiaikoina tutuksi tullutta ChatGPT:tä, mutta halusin etsiä itseäni varten vielä enemmän ja niinpä löysin Analyticsvidhya sivulta samanlaisen listauksen 10 parhaasta tekoälyä käyttävästä datan analysointi työkalusta.

Lopputeksti

Kaikkea ei voi tietää, eikä tehdä. Keskityn tekemään voitavani hyvin. Päätöksissä tämä on päätöksen valmistelu, analysointi ja toteutustyö. Mietin päätöstä tehdessä kokonaisuutta ja annan yksilöiden miettiä parannuksia. Päätöksen teko täytyy olla johdon mukaista, vaikka ympäriltä lentelisi aivan loistavia ideoita, nämä voi ottaa ylös, mutta ei antaa romuttaa lineaarista päätöksenteko prosessia.

You May Also Like…

Ilmiön kaava

Miten ilmiö oikein rakennetaan ja miksi ilmiö on trendi juuri nyt? Sosiaalisessa mediassa tuotteesta on nykypäivänä...

Bisnesantropologia

Mikko Leskelän ”Bisnesantropologia” on kirja, joka sukeltaa syvälle ihmistieteiden maailmaan ja niiden soveltamiseen...

0 kommenttia

Lähetä kommentti