Missä data siellä raha

Kirjoittaja: Milla Rossi

4 helmikuun, 2024

Lähdeteos: Alustatalous ja uudet liiketoimintamallit

Lähdeteoksen kirjoittaja: Johannes Koponen

Teoriapisteet: 0

Alustatalous on minulle täysin uusi aluevaltaus ja täytyy todeta, että Johannes Koposen kirjoittama alustatalous ja uudet liiketoimintamallit ei ollut helpoin valinta aloittaa aiheeseen perehtymistä. Se oli kuin hyppy syvään päähän, mutta kuten olen aiemmissa reflektioissani maininnut, se on toisaalta minun kohdallani melko tehokas keino oppia uutta. Sain mielestäni kirjasta paljon irti, mutta uskon, että siitä irti vielä paljon enemmän, jos on jo ennalta edes jonkin verran perehtynyt alustojen toimintaan.

Datakauppaa

Eräässä tekoälyä käsittelevässä reflektiossani puhuin siitä, kuinka data on tällä hetkellä maailmassa erittäin arvokasta ja haluttua kauppatavaraa. Se tuli kyllä selväksi ihan viimeistään tämän kirjan luettuani. Suuresta datamäärästä voidaan esimerkiksi selvittää ongelmia, joiden kanssa jokin ihmisryhmä kamppailee ja keksiä siihen jokin kaupallinen ratkaisu. Dataa on siis kerättävä ja sitä on hyödynnettävä, jos haluaa menestyä markkinoilla. Kirjassa käytettiin yhtenä esimerkkinä datankeruusta sitä, että jotkin älykelloja ja urheilukelloja myyvät yrityksen myyvät kyseiset tuotteet tappiolla, koska niiden käytöstä saatava data on niin arvokasta, että se kompensoi tappiot. Halpa hinta edesauttaa niiden levittäytymistä yhä useampien ihmisten ranteisiin.

Alustat ovat työvälineitä datan keräämiseen. Esimerkiksi Google maps tarjoaa ilmaisen karttapalvelun ja vieläpä ilman mainoksia. Tuotto tulee siitä, kun Google myy keräämänsä liikkumisdatan sitä hyödyntäville tahoille, kuten esimerkiksi joukkoliikenteen yrityksille.

Episodelle alusta?

Mietin, olisiko Episode fest sen kokoinen ja sen laatuinen, että sen yhteydessä voitaisiin kerätä ja hyödyntää jonkinlaista dataa tai alustamallia. Ihan pienissä projekteissa se ei nimittäin ole hyötysuhteeltaan järkevää. Me haluamme ison ja tunnetun tapahtuman, mutta sitä ei kuitenkaan parissa vuodessa sellaiseksi rakenneta. Siksi näiden asioiden pohtiminen edes ajatuksen tasolla on mielestäni syytä aloittaa jo nyt.

Episodelle yksi tärkeimmistä tiedoista tulevaisuuden kasvun ja kehityksen kannalta on mielestäni se, mistä ihmiset ovat kuulleet tapahtumasta. Se antaisi kattavaa tietoa kohderyhmämme parhaiten tavoittavista kanavista. Tällä tavoin voisimme kohdentaa markkinointiin budjetoidut rahat paremmin tehokkaisiin kanaviin, ja näin ollen saisimme samalla rahalla enemmän hyötyä. Voisimme myös tuottaa personoidumpaa markkinointisisältöä tietyille ryhmille. Tärkeää tietoa olisi sen lisäksi esimerkiksi asiakkaiden ikä, sukupuoli ja koulutusala.

Voisiko Episodella tulevaisuudessa olla jopa oma alusta (kutsun alustaa tästä eteenpäin sovellukseksi), jossa asiakkaat voisivat keskustella toistensa kanssa ja antaa palautetta tapahtumasta? Tapahtuman palaute olisi näin läpinäkyvämpää kaikille asiakkaille. Ensimmäisenä ongelmana mieleeni tulee kuitenkin se, että miten saamme käyttäjät sitoutumaan sovelluksen säännölliseen käyttöön, kun itse tapahtuma on kerran vuodessa.

Asiakaskokemuksesta voisi tehdä eksklusiivisen siten, että lipun ostamalla saa vuodeksi lisenssin Sovelluksen käyttöön ja ilman lippua yhteisöön ei pääse. Alustan voisi luoda ikään kuin pelin muotoon ja sinne voisi sisällyttää kyselyitä, joihin vastaamalla osallistuu arvontaan. Joulukuussa voisi olla joulukalenteriarvonta, jossa kaikki käyttäjät pääsevät avaamaan yhden luukun päivässä ja kymmenen satunnaista käyttäjää voittaisi kalenterista liput tapahtumaan. Sovelluksessa voisi olla ns. blind lippujen (ostaa lipun, vaikka artisteja ei ole vielä julkistettu) ostajille mahdollisuus äänestää tulevasta artistikattauksesta ja tapahtuman aktiviteeteista, jolloin käyttäjät saattaisivat motivoitua lipun ostoon aikaisessa vaiheessa, ja näin heidät saataisiin sitoutettua tulevaan tapahtumaan ja siihen liittyvien uutisten seuraamiseen. Sovelluksessa voitaisiin tarjota asiakkaille eksklusiivisia etuja, kuten teasereita, tai muuta viihdesisältöä, toki tällainen sisältö on melko helppoa jakaa myös sovelluksen ulkopuolelle käyttäjän toimesta. Jos tällaisen palvelun käyttäjämäärä kasvaisi tarpeeksi isoksi, olisi sillä mahdollisuus kerätä rahaa myös muilla keinoilla. Tässä hyödynnettäisiin myös niin sanottua verkostovaikutusta, eli jokainen käyttäjä saa palvelusta irti sitä enemmän, mitä enemmän käyttäjiä kokonaisuudessaan on. Tällaisen sovelluksen tuottaminen vaatisi kuitenkin melko paljon alkupääomaa.

Alustatalous ja fleimi

Fleimi on tiiminä ikään kuin erikoistunut tapahtumatuotantoon ja siihen myös suuntaamme markkinointimme. Yksi ongelma meillä kuitenkin on. Meillä ei ole minkäänlaista hinnastoa missään näkyvillä, eikä edes mietittynä. On siis vaikeaa myydä palveluitamme esimerkiksi asiakastapaamisilla, kun ei oikein ole mitään tuotetta.

Fleimille täytyisi luoda tuotealusta, jonka hinnasto on edes suuntaa antava. Tuote olisi kustomoitavissa asiakkaan tarpeiden mukaan, mutta ns. ”peruspakettien” hinnat olisivat selkeästi esillä. Tällaisen hinnaston tekeminen on kuitenkin todella haastavaa, koska tapahtumiin usein liittyy monta liikkuvaa osaa. Tarvitaanko tapahtumatila? Kuinka monelle henkilölle? Hinnat vaihtelevat. Tarvitaanko catering palvelu? Kuinka tasokas ja kuinka monelle henkilölle? Hinnat vaihtelevat. Mielestäni kuitenkin jonkinlainen alkaen-hinnasto voisi olla näkyvillä, jotta asiakkaalle on selvää, minkälaisesta hintaluokasta suunnilleen puhumme. Tietysti tällainen liiketoiminta usein perustuu tekemiimme tarjouksiin, mutta tuhlaamme turhaan aikaa tarjouksen tekemiseen, jos asiakkaan ennakkokäsitys hinnoistamme on se, että hän saa firman pikkujoulut tuhannella eurolla.

Viestiä perään

Aina ei tarvitse kasvattaa asiakasmäärää, jos kasvattaa yhden asiakkaan ostovolyymiä. Toki Fleimillä ei vielä juurikaan ole vakioasiakkaita, mutta silti kannattaa markkinoida sellaisille, jotka jo tietävät laatumme. Esimerkiksi, jos yritys X ostaa meiltä virkkaritapahtuman ja on lopputulokseen todella tyytyväinen, kannattaa meidän myös suoramarkkinoida heille vappujuhlia ja pikkujouluja. Markkinointikirjettä sähköpostiin ja sitä rataa. Vaihtoehtoisesti voi sopia tapaamisen yhteyshenkilön kanssa ja esittää idean lounaan yhteydessä. Kun asiakas tuntee palvelusi jo, älä päästä siitä irti. Sitouta, myy, luo vahvista yhteyttä ja myy lisää.

You May Also Like…

Suojattu: Analysoi ja voita

Salasanasuojattu

Katsoaksesi tätä suojattua sisältöä, kirjoita salasana alle:

21 oppia maailman tilasta

Mitä minun tulisi tietää, että ymmärtäisin maailman tilanteesta paremmin vai olisiko parempi, etten tietäisi? Yuval...

0 kommenttia

Lähetä kommentti