Matkan opas

Kirjoittaja: Karim Oussihl

31 toukokuun, 2023

Lähdeteos: Matkan opas

Lähdeteoksen kirjoittaja: Saku Tuominen, Risto Kuulasmaa

Teoriapisteet: 2

Johdanto

Nappasin Tiimiakatemian kirja hyllystä tämän Saku Tuomisen ja Risto Kuulasmaan kirjoittaman kirjan kansainvälistymisestä. Kirjassa he kertovat omista kokemuksistaan sekä olivat haastatelleet kymmeniä suomalaisia kansainvälisiä menestyjiä. Itse en bisnes mielessä ole kansainvälistymistä ikinä oikein ajatellut, mutta pääsin mukaan Euroopan YMCA:n nuorten kansainväliseen valmennuskoulutukseen. Jonkin näköistä rajoja ylittävää urheiluprojektia nuorille siellä pitäisi tehdä joten ajattelin, että tästä kirjasta voisi saada inspiraatiota tulevaan projektiin. On hyvä myös mainita, että kirja on kirjoitettu vuonna 2011 joten ihan uunituoretta digitalisaation hyödyntämistä kansainvälistymisestä siitä ei löytynyt.

Suomi vastaan muu maailma

Tuomisen mukaan täytyy olla hyvä, että kiinnostava menestyäkseen kansainvälisesti. Meidän kielessäkin on sanonta, että hän lähtee maailmalle kun joku käy lomalla ulkomailla. En ole kielitieteilijä, mutta mielestäni jo pelkkä tuo sanonta tekee alitajuisesti Suomi vastaan muu maailma asetelman. Kansainvälistymisen yksi iso driveri on tavoitteiden asettaminen. Jotkut ajautuvat ´´puolivahingossa´´ kirjan mukaan kansainvälisiksi toimijoiksi, mutta yhteistä kirjan luettelemissa caseissa on se, että kaikilla on ollut pitkän aikavälin tavoitteissa tehdä enemmän tai vähemmän asioita kansainvälisesti.

Kirjassa puhutaan suunnannäyttäjistä, ikään kuin lasikaton rikkojista, joista monet kansainväliset suomalaiset yritykset ovat ottaneet mallia tai saanet ainakin inspiraatiota. Ne ovat monesti olleet ruotsalaisia firmoja ja onhan Suomessakin sanonta tyylillä, että eihän se vielä tänne tule, vasta sitten kun se on tullut Ruotsiin, se tulee tänne. Tämä siis saattaa olla ihan politiikkojen käyttämä sitaatti, kun he puhuvat uusista laeista. Minua ainakin henkilökohtaisesti ottaa päähän se, että pitää varmistaa jonkin asian toimivuus ensin naapurimaasta ennen kuin se uskalletaan rantauttaa kotimaahan. Välillä tekisi mieli huutaa noihin Ruotsi väittämiin takaisin, että kasvattakaa parit ja tehkää itse, ei aina tarvitse tehdä perässä, joskus voi olla se joka tekee ensiksi.

Hyvä

Kirjan mantra on, että voit menestyä kansainvälisesti jos tuotteesi on hyvä ja kiinnostava. Kansainvälinen kilpailu on kovaa ja kokemusasiantuntijoiden mielestä hyvä on minimivaatimus. Täytyy olla erittäin hyvä ja erittäin kiinnostava, koska hyvä ja kiinnostava on maailman markkinoilla itsestään selvyys. Vaikka kilpailu on kovaa niin asiantuntijat sanovat, että valtava työmäärä ratkaisee ja se on elinehto jos haluaa edes haistella kansainvälisiä markkinoita.

Kiinnostavuus

Kiinnostavuudelle kirja ei kertonut mitään kikka kolmosta. Fakta on se, että kotimaisilla yrityksillä ei ole samanlaista kassavirtaa takana kuin isoilla kansainvälisillä yrityksillä, joten täällä ei voida laittaa samanlaisia paukkuja markkinointiin tai kopioida konsepteja ja mennä alkuperäisten edelle. Laadun lisäksi tarvitaan erottautuvuutta ja rohkeutta tehdä asiat erilailla kuin muut. Kokemusasiantuntijoiden mietteet kiinnostavuuden kasvulle voi kiteyttää rohkeuteen heittäytyä ja tehdä asioita erilailla kuin muut sekä mielellään olla se joka tekee ensin erilailla.

Moni myös kertoi hyödyntävänsä suomalaista ´´mystiikkaa´´ ja se toimii. Kirja on varmaan vähän vanhentunut, mutta silti minulla on ainakin sellainen ennakkoluulo, että jotkut suomalaiset ajattelevat, että pitää olla ´´jenkki kopio´´ voidakseen menestyä maailmalla. Miksi kukaan haluaisi suomalaista jenkki tuotetta eikä suomalaista suomi tuotetta? Yksi erottuvuus asia, joka tuli mieleen tiimiakatemialla on tiimien nimet. Kaikki, melkeinpä kaikki nimet ovat englanninkielisiä ´´pseudo-nimiä´´. Eikä siinä mitään ihan kivoja nimiä kaikilla, mutta miksi kukaan ei voi rikkoa vähän kaavaa ja olla ylpeitä omasta äidinkielestään ja hyödyntää sitä. Todennäköisemmin se takaa asiantuntijoiden mukaan kansainvälistymisen erottautuvuuden aineksiakin paremmin kuin näillä nykyisillä nimillä, jos jollakin osuuskunnalla on sellaisia tavoitteita.

Pohdinta

Vaikka kansainvälisen menestymisen kaava ei välttämättä hirveästi erotu kotimaan menestymisen kaavasta on se pirun vaikeaa. Kirja oli kirjoitettu vuonna 2011 ja tuntuu, että tällä välillä isot firmat ovat vain kasvaneet isommiksi. Uuden ´´Nokian´´ olisi varmaan mahdotonta päästä enää älypuhelin markkinoille, Googlen, Applen, ja kiinalaisten puhelinmerkkien rinnalle. Eihän sen ”Nokian´´ tarvitse puhelimia tehdä ja tilaa varmasti voi löytyä muilta markkinoilta, mutta kovan työn lisäksi pitää uusilta tekijöiltä löytyä myös rohkeutta erottautua ja verkostoitua maailmalla sekä löytää rohkeutta asettamaan tavoitteita kansainvälistymiselle ja lähteä sinne ´´maailmalle´´.

You May Also Like…

21 oppia maailman tilasta

Mitä minun tulisi tietää, että ymmärtäisin maailman tilanteesta paremmin vai olisiko parempi, etten tietäisi? Yuval...

21 oppituntia maailman tilasta

Mitä Suomessa ja maailmalla tapahtuu juuri nyt? Mitä toivomme tulevaisuudeltamme? Mitä haluamme oppia ja opettaa...

Strategiakirja 25 työkalua

Strategiatyö on yksi johtamisen tärkeimmistä työkaluista, ilman sitä oikeastaan missään ei ole mitään järkeä. Johonkin...

0 kommenttia

Lähetä kommentti