Markkinoinnin uudet 4p:tä

Kirjoittaja: Amalia Jokinen

1 joulukuun, 2023

Lähdeteos: Markkinoinnin uudet 4P:tä

Lähdeteoksen kirjoittaja: Eka Ruola

Teoriapisteet: 2

Nyt viimeistään jokaisen yrityksen olisi aika päivittää markkinointistrategiansa tälle vuosituhannelle. Oikeasti sitä täytyisi päivittää vähintään vuosittain, markkinoinnin maailman muuttuessa jatkuvasti. Tämä taitaa kuitenkin olla hieman liian kunnianhimoinen toive, kun mukana on niitäkin yrityksiä, joilta puuttuu koko markkinointistrategia.

Eka Ruolan teos Markkinoinnin uudet 4P:tä puhuu markkinointitoimien upgreidaamisen puolesta. Ruola esittelee kirjassaan ylpeästi Jerome McCarthyn luoman markkinoinnin mallin, Markkinoinnin 4P:tä. Tätä klassikoksi ajautunutta mallia yhtään väheksymättä, päinvastoin, Ruola on kehitellyt markkinoinnin uudet 4P:tä. Hän korostaa, että tarkoitus ei missään nimessä ole kumota alkuperäistä mallia, vaan enemmänkin lisätä kerros sen päälle. Hän kuvailee vanhan mallin olevan rationaalinen konsepti, jonka yhteyteen tämä emotionaalisempi lisäosa sitten istuu varsin mukavasti. Joka tapauksessa molemmissa ideana on siis saavuttaa markkinoinnin tavoitteet tiettyjen työkalujen avulla.

Jerome McCarthy – Markkinoinnin 4P:tä

Tuote (Product)

Hinta (Price)

Jakelu (Place)

Mainonta (Promotion)

Kuten huomataan, alkuperäinen malli on varsin objektiivinen eikä korosta kuluttajaa. Tähän huomioon pohjautuen Ruola tunnisti tarpeen päivittää mallia sopivaksi asiakkaan aikakaudelle.

Eka Ruola – Markkinoinnin uudet 4P:tä

Ihminen (People)

  • Asiakaskeskeisyydestä on tulossa välttämättömyys. Markkinoinnin saralla asiakas on se, johon pyritään vaikuttamaan. On siis ensisijaisen tärkeää tuntea asiakas mahdollisimman hyvin. Jos aikaisemmin on menty tuotteesta tai palvelusta asiakkaaseen, nyt kelkka käännetään päinvastoin. Asiakasymmärryksen pohjalta luotu tuote tai palvelu on avain menestykseen, sillä tämä tekee yrityksestä asiakaskeskeisen. Tämä on niin totta! Yhä edelleen monet yritykset kulkevat vain omaa näkökulmaa seuraten eikä keskity ihmiseen. Myös yritysmyynnissä vastassa on aina ihminen, vaikka hän edustaisi koko yritystä. Ja mitä se yrityskin on, no kasa ihmisiä, jotka työskentelevät saman asian eteen.

Merkitys (Purpose)

  • Miksi yritys on olemassa? Vastauksen tulee olla muu kuin se ilmeisin, mutta feikkiin merkitykseenkään ei tule kajota. Turhat lupaukset vain karistavat merkityksen tunnetta ja luotettavuutta. Merkitys tulee löytää matkan varrelta, eikä vain tyhjästä luoda tai rakentaa sellaista. Hyvä markkinointi on merkityksen tunnetta. Merkityksen tunne ohjaa jokaisen tekemistä, oli sitten kyseessä asiakas, yrittäjä tai työntekijä. Tuodaan arvoa, joka motivoi.

Alusta (Platform)

  • Ole siellä, missä sinun asiakkaasi ovat. Alusta on tarinankerronnan alusta ei vain kaupallista markkinointiviestintää varten. Tehokas vuoropuhelu asiakkaiden kanssa. Taas yksi keino varmistaa asiakaskeskeisyys. Kanava kuulostaa minun aivoissani väylältä syöttää markkinointiviestejä asiakkaalle ilman minkäänlaista vuorovaikutusta. Alusta tuo heti lempeämmän mielikuvan. Näen sen yrityksen ja asiakkaan yhteisenä aikana, jonka tarkoituksena on tutustua toisiinsa syvemmin.
  • On sairaan siistiä, että esimerkiksi Ekolla käyttää alustana Tiktokia parhaalla mahdollisella tavalla. Asiakkaalle tuotetaan arvoa kertomalla omaleimaista tarinaa ja vuorovaikuttamalla suoraan asiakasrajapinnassa. Sisällöstä huokuu aito intohimo ja asiakaslähtöisyys.

Intohimo (Passion)

  • Aito usko omaan tekemiseen, joka on usein merkityksen tunteen oheistuote. Sitä tarvitaan liikkeenjohdossa, markkinoinnissa ja yrityksen tarinan kerronnassa. Ulospäin näkyvä intohimo aiheuttaa luottamusta ja se on tarttuvaa. On selvää, että aito innostus välittyy ja sitä on jopa vaikea peittää. Sama pätee ikävä kyllä myös intohimon puutteeseen ja epäaitoon käsien heilutteluun. Selvää on myös se, että kaikki eivät ymmärrä tämänkin näkyvän läpi. Jos ei tunnu hyvältä, mieti uudestaan ”miksi”.

Kaikki uudet 4P:tä on mielestäni välttämättömiä nykypäivän maailmassa. Ilman yhtä ei toteudu muutkaan. Tuntuu, että näitä on tosissaan lähdetty korostamaan jo monen yrityksen markkinoinnissa, vaikkakin paljon on vielä tehtävää. Muutosta on ilo seurata, varsinkin asiakkaan näkökulmasta. Tuntuu että yritykset tarjoavat elämääni muutakin arvoa, kun tuotteita tai palveluita. Mikäli omakin tie vie yrittäjäksi, näiden elementtien yhteen sopimisesta haluan olla varma. Tämän kirjan myötä minusta tuli kyllä Ruolan fani. On niin hienoa, että liike-elämän klassikkomenetelmiin uskalletaan koskea kehittämismielessä.

You May Also Like…

Ilmiön kaava

Miten ilmiö oikein rakennetaan ja miksi ilmiö on trendi juuri nyt? Sosiaalisessa mediassa tuotteesta on nykypäivänä...

Bisnesantropologia

Mikko Leskelän ”Bisnesantropologia” on kirja, joka sukeltaa syvälle ihmistieteiden maailmaan ja niiden soveltamiseen...

0 kommenttia

Lähetä kommentti