Markkinoinnin uudet 4 P:tä

Kirjoittaja: Valtteri Soikkeli

20 huhtikuun, 2023

Lähdeteos: Markkinoinnin uudet 4 P:tä

Lähdeteoksen kirjoittaja: Eka Ruola

Teoriapisteet: 2

Markkinoinnin uudet 4 P:tä on Eka Ruolan teos, joka rakentaa Jerome McCarthyn 1960-luvulla kehittämän 4 P:n markkinointimallin päälle luoden siitä sopivamman nykypäivän markkinointiympäristöön. Ruola itse painottaa, että hänen luomansa teos on vain lisäosa alkuperäiseen, eikä yritys uudistaa alkuperäistä mallia. 

McCarthyn luoma 4P Marketingmix on yleispätevä malli, josta on muodostunut klassikkoteos markkinoinnin saralla, ja joka edelleen toimii hyvin perinteisessä markkinoinnissa. Alkuperäiset 4 P:tä koostuu neljästä eri osa-alueesta, jotka ovat Product, Price, Place ja Promotion. Suomeksi samassa järjestyksessä tuote, hinta, jakelu ja viestintä. Näiden päälle on helppo rakentaa markkinoinnin suunnittelua ja toteutusta, mutta muodostaa melko mielikuvituksettoman kuvan asiakasymmärryksen suhteen. Alkuperäisestä mallista puuttuu tunne ja intohimo.

Eka Ruolan alkuperäiseen malliin lisäämät uudet 4 P:tä ovatkin People, Purpose, Platfrom ja Passion. Eli ihmiset, merkitys, alusta ja intohimo, jotka tuovat emotionaalisen puolen alkuperäisen mallin kehittämiseksi kokonaisvaltaisemmaksi. Seuraavaksi avaan hieman mitä ajatuksia nämä itselleni herättivät kirjan aikana.

People, ihmiset. 

Yrityksen tärkein tulonlähde on asiakkaat. Ilman asiakkaita yrityksellä ei ole tuloja, ja tulojen puute taas johtaa siihen, että yritys ei pysty kasvamaan tai menestymään pitkällä aikavälillä. Asiakkaita saadakseen on ymmärrettävä aidosti, mikä asiakkaamme elämässä on oleellista, ja minkä oikean ongelman tuotteellamme tai palvelullamme voimme ratkaista.

Asiakkaita on myös tärkeä kuunnella, sillä he tarjoavat yritykselle arvokasta palautetta tämän tuotteista ja palveluista, mikä auttaa parantamaan palveluita ja näin tarjoamaan parempaa asiakaskokemusta. Tämä palautteen saaminen voi auttaa yritystä löytämään uusia markkinamahdollisuuksia ja parantamaan tuotteidensa ja palveluidensa kilpailukykyä.

Purpose, merkitys.

Yrityksen kyky luoda merkityksellisyys, on tärkeässä osassa luodessa sille menestystä. Merkityksen luominen auttaa yritystä erottumaan kilpailijoistaan. Markkinat ovat usein täynnä samankaltaisia tuotteita ja palveluita, ja yrityksen on vaikea erottua joukosta ilman jotain ainutlaatuista. Kun yritys luo merkitystä, se voi erottua kilpailijoistaan ​​ja tarjota jotain, joka resonoi sen kohdeyleisön kanssa vetoamalla tunteisiin. Kun yritys onnistuu luomaan merkityksen, joka vetoaa tunteisiin, voi se luoda emotionaalisen yhteyden asiakkaiden ja henkilöstön välille. Emotionaalinen yhteys luo asiakassuhteita, jossa osapuolet ovat todennäköisemmin sitoutuneita ja uskollisia yritykselle pitkällä aikavälillä.

Platfrom, alusta.

Hyvän markkinointialustan valinta on erittäin tärkeää yritykselle monesta syystä. Markkinointialusta on keskeinen osa yrityksen markkinointistrategiaa ja sen avulla yritys voi tavoittaa potentiaalisia asiakkaita, vahvistaa brändiään ja kasvattaa myyntiään.

Oikea markkinointialusta tarjoaa yritykselle mahdollisuuden kohdentaa mainoksiaan tarkasti niille asiakkaille, jotka ovat todennäköisesti kiinnostuneita yrityksen tarjoamista tuotteista ja palveluista, ja näin tavoittaa kohdeyleisönsä. 

Hyvä alusta auttaa yritystä kasvattamaan sosiaalista läsnäoloaan ja sitä kautta mahdollistaa vuoropuhelun asiakkaiden kanssa, mikä on tärkeää kasvattaessa asiakasuskollisuutta. 

Passion, intohimo.

Intohimo näkyy markkinoinnissa. Kun yritys ilmaisee intohimoa ja aitoa omistautumista, se varmasti herättää asiakkaiden mielenkiinnon ja erottaa heidät kilpailijoista. Asiakkaan on helppo samaistua, ja luoda tunnesidettä yritykseen, joka näyttää välittävän aidosti tarjoamastaan tuotteesta tai palvelusta. 

On tärkeää, että yrityksen henkilökunta on oikeasti innoissaan ja ylpeinä brändistään, ja että he seisovat yrityksen arvojen takana. Työntekijöiden intohimo välittyy ulospäin myös asiakkaille.

Lopuksi

Eka Ruolan kirja Markkinoinnin uudet 4 P:tä on ensimmäinen markkinoinnin kirja, jonka olen lukenut, ja se, yhdessä markkinoinnin treenien kanssa on avannut minulle ihan uuden maailman. Markkinointi on ollut itselle vielä aika tyhjä käsite, koska en ole ollut siihen liittyvien asioiden kanssa tekemisissä juurikaan. Kuitenkin kirjan jälkeen olen alkanut katsomaan markkinointia uudella tavalla, ja pohtimaan perimmäisempää tarkoitusta kohtaamieni markkinointivaikuttamisen keinojen takana.

Markkinoinnin uudet 4 P:tä antoi hyvää uutta oppia, jonka uskon hyödyttävän minua tulevaisuudessa, sekä opinnoissani. Kuitenkin ehkä tärkeimpänä Eka Ruola sytytti minulle halun oppia markkinoinnista vielä paljon enemmän.

You May Also Like…

21 oppia maailman tilasta

Mitä minun tulisi tietää, että ymmärtäisin maailman tilanteesta paremmin vai olisiko parempi, etten tietäisi? Yuval...

21 oppituntia maailman tilasta

Mitä Suomessa ja maailmalla tapahtuu juuri nyt? Mitä toivomme tulevaisuudeltamme? Mitä haluamme oppia ja opettaa...

Strategiakirja 25 työkalua

Strategiatyö on yksi johtamisen tärkeimmistä työkaluista, ilman sitä oikeastaan missään ei ole mitään järkeä. Johonkin...

0 kommenttia

Lähetä kommentti