Haastajasta hittipalveluksi

Kirjoittaja: Ida Kwok

28 huhtikuun, 2024

Lähdeteos: Haastajasta hittipalveluksi

Lähdeteoksen kirjoittaja: Antti Apunen

Teoriapisteet: 2

Tänä vuonna tavoitteenamme on luoda Toivolan vanhan pihan projektistamme hittipalvelu, jonne jokaisen on pakko päästä. Siksi kirjan nimi herätti huomioni ja halusin ehdottomasti lukea kirjan erityisesti Toivolan projektia varten. Tiimiakatemialla herää päivittäin paljon hyviä ideoita, ja usein niiden toteuttaminen jää kiinni siitä, ettei niitä osata tuotteistaa tarpeeksi hyvin. Tämän kirjan lukemisen jälkeen uskon osaavani tuotteistaa ideat niin, että niissä on oikeasti potentiaalia ja selkeä kilpailuetu jolla erottua markkinoilla. 

Kirjassa esiteltiin hittipalvelun kymmenen rakennuspalikkaa, ja poimin näistä tärkeimmät joita voin soveltaa Toivolaan sekä muihin projekteihin.

Palveluformaatin rakentaminen

Toimivan palveluformaatin avulla varmistat, että palvelusi/tuotteesi prosessit ja tulokset ovat linjassa. Ytimessä on toimintamallit, jotka ohjaavat toimintaa asiakasympäristössä. Käytännössä tämä voi tarkoittaa hyvinkin tarkkoja toimintamalleja ja ohjeita, tai joissain tapauksissa jättää yksityiskohdat työntekijän harkinnan varaan. 

Toivolassa olemme huomanneet toimivimmaksi tavaksi hyödyntää arjessa toimivaksi todettuja yksityiskohtaisia toimintamalleja. Emme kuitenkaan halua tyytyä siihen, mikä toimii ihan hyvin vaan testaamme, ja mietimme jatkuvasti tapoja toimia tehokkaammin ja paremmin. Iso apu tässä on ollut jokaisen päivän jälkeen tehdyt ”minimotorolat”, joiden lukeminen jälkikäteen on antanut korvaamatonta dataa projektista ja prosessien toimivuudesta. Motorolaan olemme lyhyesti kirjanneet kuluneen päivän onnistumiset ja kehityksenkohteet. Luomme projektille aikataulun ajoissa, jolloin tiedämme tarkalleen mitä tulee olla tehtynä ja milloin. Aikatauluihin vaikuttaa myös projektissa olevat sidosryhmät ja asiakkaat, ja aikataulun läpikäyminen heidän kanssa on myös välttämätöntä.

Palveluformaatti ei ole vain tehtävälista, jossa varmistetaan että kaikki on tehtynä. Siinä tulee olla huomioituna myös asiakkaan näkökulmasta palvelun toimivuus. Toivolan projektissa tämä tarkoittaa selkeän palvelupolun miettimistä, jolla varmistamme että asiakkaat löytävät palvelumme. Missä kanavissa tavoitamme kohderyhmämme? Miten keräämme dataa asiakkaiden ostokäyttäytymisestä, kun palvelu toimii kivijalkana? Miten synnytämme asiakkaalle tarpeen? Miten saamme maksimoitua myynnin? Miten varmistamme asiakastyytyväisyyden ja mittaamme sitä? 

Kannattavasti hinnoitteleminen

”Tavoitteenasi on löytää suurin hinta, jonka asiakkaasi on tuotteestasi valmis maksamaan” – Antti Apunen, 2020.

Toinen avaintekijä hittipalvelun luomiseen on hinnoittelu. Kirjassa käytiin läpi myös palvelun dollarisoimista, eli sitä miten selvittää realistisesti asiakkaan saaman hyödyn ja hinnan suhde. Näiden välille järkevän suhteen löytäminen on ehdottomasti myös yksi kriteeri hittituotteelle, ja järkevämpi perustelu hinnoittelulle kuin esimerkiksi valmistuskustannuksiin nojaaminen. Olemme Vengassa ja eri projekteissa paljon miettineet järkevintä hinnoittelumallia, ja se tuntuu edelleenkin olevan välillä vaikeaa. Useimmiten olemme kuitenkin päätyneet kiinteään hinnoitteluun, joka on suhteessa asiakkaan saamaan hyötyyn. Tuntihinta tuntuu usein järkevältä ja helposti perusteltavissa olevalta, mutta tuntihinnoittelu johtaa usein oman työn alihinnoiteluun. Yrityksen brändi ja asiantuntijuus vaikuttajat myös hinnoitteluun, ja ovat hyviä esimerkkejä aineettomasta arvosta jotka vaikuttavat palvelun hinnoitteluun. 

Toivolassa tuotteidemme edullinen hinta ei ole kilpailuetu, jolla voisimme erottua kilpailijoista. Osat tuotteistamme saa edullisemmin muualta, mutta iso osa tuotteistamme on lähituottajilta, jolloin niitä ei saa ostettua muualta. Toivolan brändi luo odotuksia laadusta, se mahdollistaa myös tuotteidemme korkeamman hinnoittelun. Lisäksi makeisten ja elintarvikkeiden alvien nosto tulee vaikuttamaan hinnoitteluumme, ja mietimmekin parhaillamme miten saamme pidettyä hinnat maltillisina.

 

Kirjassa oli paljon selkeitä vinnkejä idea tuotteistamiseen niin, että siitä on mahdollista rakentaa hitti. Muita mielestäni hyödyllisiä rakennuspalikoita hittituotteeseen oli mm. kilpailuedun kirkastus, asiakkaan ongelman ratkaiseminen, törkeä arvolupaus, pilotointi ja menestyksen monistaminen. Nämä on ehdottomasti asioita mitä aiomme Toivolassa ja muissa projekteissa miettiä, jotta saamme rakennettua ponnahduslaudan hittipalvelulle. 

You May Also Like…

The Culture Map

Erin Meyerin "Culture Map" tarjoaa syvällisen katsauksen kulttuuristen erojen merkitykseen kansainvälisissä...

Valmentava esimies

Valmentava esimies tekee tiimiläisistään tähtipelaajia ja rakentaa tiimiin luottamusta, jotta yksilöt voivat antaa...

5 tähden asiakaskokemus

Vahva asiakaskokemus on kaikki kaikessa, sillä asiakas on useimmiten oikeassa ja äänestää lompakollaan, jos ei palvelu...

0 kommenttia

Lähetä kommentti